3 877 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Pumpautomat och tryck
Har en pumpautomat till trädgårdsbevattning som följde med huset. Enklare modell från Cotech med 20 liter tank. Den har alltid gett ganska ojämnt tryck i trädgårdsslangen, fullt tryck i 10 sekunder, sen stannar pumpen och den ger väldigt lågt i 10 sekunder tills den inser att den bör bygga upp trycket igen osv. Relativt irriterande. Har man haft vattenuttag länge nog så går den till slut över till att konstant köra pumpen och då får man ett mer jämnt tryck. Men det märks mest om man vattnar gräset med spridare som kan pågå i flera timmar. Hjälper ej när man ska använda slangen en kortare tid.
Den har iallafall nu gått sönder och jag behöver en ny. Frågan är vad jag ska skaffa för att få mer jämnt tryck vid trädgårdsbevattning. En större tank än 20 liter? En bättre pumpautomat som kan ge mer jämnt flöde pga andra egenskaper än tanken? Någon som har input?
Som referens är den jag har en tidigare modell av denna med, gissar jag, motsvarande specifikation
https://www.clasohlson.com/se/Pumpautomat-Cotech/p/Pr301005000
Den har iallafall nu gått sönder och jag behöver en ny. Frågan är vad jag ska skaffa för att få mer jämnt tryck vid trädgårdsbevattning. En större tank än 20 liter? En bättre pumpautomat som kan ge mer jämnt flöde pga andra egenskaper än tanken? Någon som har input?
Som referens är den jag har en tidigare modell av denna med, gissar jag, motsvarande specifikation
https://www.clasohlson.com/se/Pumpautomat-Cotech/p/Pr301005000
Bästa svaret
Genom att ändra till- och frånslagstryck kan man reglera hur mycket trycket ska variera innan pumpen startar. Ett högre ställt starttryck ger mindre variationer i trycket, men medför å andra sidan att antalet starter av pumpen ökar. Starter av en pump är en sak som sliter relativt mycket på pumpen. För att minska antalet starter kan man antingen öka skillnaden mellan till- och frånslagstryck eller sätta en större tank.N noupe skrev:Har en pumpautomat till trädgårdsbevattning som följde med huset. Enklare modell från Cotech med 20 liter tank. Den har alltid gett ganska ojämnt tryck i trädgårdsslangen, fullt tryck i 10 sekunder, sen stannar pumpen och den ger väldigt lågt i 10 sekunder tills den inser att den bör bygga upp trycket igen osv. Relativt irriterande. Har man haft vattenuttag länge nog så går den till slut över till att konstant köra pumpen och då får man ett mer jämnt tryck. Men det märks mest om man vattnar gräset med spridare som kan pågå i flera timmar. Hjälper ej när man ska använda slangen en kortare tid.
[länk]
Hej
En pumpautomat specificeras för tryck och volym. Pumpkurvor finns för utloppet Där slanglängd , dimension,lyfthöjd, krökar mm bestämmer volymen i andra änden.
Jag undrar om man inte har något anslutet på utsidan och mäter förlusten vid olika sughöjd på inloppet vad händer då?
Har en av Gardenas största pumpautomater som specas 6000liter/min och 6 bar. Med deras spec på Gardena sugslang (32mm), 3 meter lång monterad får jag Max ut 3600lit/min trots inget motstånd på utloppet.
Obs inget luftläckage vid slang eller tätning.
Om jag testar trycket genom att ansluta en spridare 20 meter bort i 32 PEM så blir trycket Max 3,5 bar.
Står allt rätt till?
En pumpautomat specificeras för tryck och volym. Pumpkurvor finns för utloppet Där slanglängd , dimension,lyfthöjd, krökar mm bestämmer volymen i andra änden.
Jag undrar om man inte har något anslutet på utsidan och mäter förlusten vid olika sughöjd på inloppet vad händer då?
Har en av Gardenas största pumpautomater som specas 6000liter/min och 6 bar. Med deras spec på Gardena sugslang (32mm), 3 meter lång monterad får jag Max ut 3600lit/min trots inget motstånd på utloppet.
Om jag testar trycket genom att ansluta en spridare 20 meter bort i 32 PEM så blir trycket Max 3,5 bar.
Står allt rätt till?
Utan att ha sett databladet för pumpen skulle jag säga att den ger 6bar när sughöjden är 0 och flödet är 0. På andra hållet ger den 6000l/min (borde det vara 6000l/h?) när sughöjden är 0 och trycket är 0.M Månsing skrev:Hej
Står allt rätt till?
För att öka kapaciteten hade jag satt en så kort som möjligt och grövre slang på sugsidan.
För att få ut 6kbm/h så behöver du troligen gå upp i dimension även på trycksidan.
Har du något artikelnummer på pumpen? Finns det kanske ett diagram på tillverkarens hemsida? Tryckfallet är inte linjärt. Att den ger 6kbm/h kommer i praktiken aldrig att inträffa. Med normala tryck så ger en 32-slang runt 3kbm/h om jag inte minns helt fel.M Månsing skrev:
Klicka här för att svara
Populärt i forumet
-
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Ska inte en rörböj hålla mer än 15år?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Grannens nya avlopp för nära dricksvattenbrunn
Vatten & Avlopp -
Kommer plötsligt vatten ur okända rör i väggen under garagetrappan
Vatten & Avlopp