M MekMas skrev:
...om ryssen kommer.
Fin verkstad @MelMas !

Så tänker jag också, viktigt att det inte är lätt att invadera verkstaden. Pansarhinder och annat att snubbla på utgör grunden i mitt försvar. För den oinvigde kan det se en aning rörigt ut.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Men skoja inte MekMas! Du lever drömmen! Å vad jag önskar att jag hade en hel ladugård att vara i. Jag måste flytta ut på landet!!!

M MekMas skrev:
På bilden så visar jag upp mitt examensprov i finmekanik från 1960 talet.
Supergilla! (y) Välkommen hit och jag vill också se mer!

K
Vilka fina snickarbodar folk har! Och bra att kunna se och få lite tips om förvaring och annat tänkte kolla ni som har uppvärmd snickarbod vad har ni för värmekälla? Anledningen till fråga är att jag har ett garage på ca 35 kvadrat och snickrar i som är uppvärmt med luft luft värmepump. Har hört en del som säger att det inte funkar alls bra i snickeri men jag har aldrig än så länge haft några problem.inte relaterade till damm iaf haft andra problem pga dåligt fabrikat. Bara varit att snickra på och dammsuga efter sig när man är klar som behövs göras ändå. Har inte heller någon spånsug ännu men väl använd grovdammsugare . Så vad säger ni om llvp i snickeri?

K Krille_90_ skrev:
Vilka fina snickarbodar folk har! Och bra att kunna se och få lite tips om förvaring och annat tänkte kolla ni som har uppvärmd snickarbod vad har ni för värmekälla? Anledningen till fråga är att jag har ett garage på ca 35 kvadrat och snickrar i som är uppvärmt med luft luft värmepump. Har hört en del som säger att det inte funkar alls bra i snickeri men jag har aldrig än så länge haft några problem.inte relaterade till damm iaf haft andra problem pga dåligt fabrikat. Bara varit att snickra på och dammsuga efter sig när man är klar som behövs göras ändå. Har inte heller någon spånsug ännu men väl använd grovdammsugare . Så vad säger ni om llvp i snickeri?
Jag säger inga som helst problem. Har man mycket dammalstrande aktiviteter för sig kan det ju vara idé att stänga av LLVP just under tiden dock. Spånsug rekommenderas varmt. Den värmer för övrigt rejält om den är kraftig.

K Krille_90_ skrev:
Jag kommer satsa på en luft/luft i min kommande bod.
Hade tidigare l/l i garaget och snickrade där utan problem. (y)

• Gilla
Krux
  • Laddar…
K
Tack för svar. Har som sagt aldrig upplevt några problem bara att rengöra filtret ofta och som du säger onödigt att den ska gå för fullt när det dammar som värst . Har enbart än så länge bara använt grovdammsugare den har fått bort det mesta hittills men kanske i framtiden att det får blir en spånsug.

K
FredrikR FredrikR skrev:
Jag kommer satsa på en luft/luft i min kommande bod.
Hade tidigare l/l i garaget och snickrade där utan problem. (y)

Har du haft spånsug och så med?

K Krille_90_ skrev:
Har du haft spånsug och så med?
Nej då körde jag på sin höjd med dammsugare.
Hyvlade inget då, men det sågades en del, MDF och furu.

• Gilla
Krux
  • Laddar…
Det ska inte vara ett problem med LLVP men det kan ju vara bra att låta dammet lägga sig (eller ta bort det) innan du kör igång den. Samt att kanske titta till filterna ofta. Själv tänkte jag samma sak i min nya snickarbod men det slutade med ett 800 W element.

Ska din VP få egen säkring eller vad ska du samköra den med? ;)

K
Lime113 Lime113 skrev:
Det ska inte vara ett problem med LLVP men det kan ju vara bra att låta dammet lägga sig (eller ta bort det) innan du kör igång den. Samt att kanske titta till filterna ofta. Själv tänkte jag samma sak i min nya snickarbod men det slutade med ett 800 W element.

Ska din VP få egen säkring eller vad ska du samköra den med? ;)

Ungefär som jag gjort då
Den har suttit i 3 år nu. på sin egna säkring ska rengöra värmepaketet på den snart blåsa av de lite försiktigt med kompressorn filterna kollad tit som tät vad har du för snickarbod då? storlek? Maskiner?

K
FredrikR FredrikR skrev:
Nej då körde jag på sin höjd med dammsugare.
Hyvlade inget då, men det sågades en del, MDF och furu.
har inte heller hyvlat nåt ännu i mitt men en hel del sågande och ska bli lite fräsande framöver

Två år senare..

Nu så, nu börjat flytten. Har dock ändrat mig lite, låter maskinerna stå kvar i gamla snickarboden och gör en hand verktygs snickarbod på vinden i torpet. Tanken är att kunna jobba/leka med sönerna, och skulle det behövas maskinbearbetning går jag till den gamla och fixar det.

Renovering av vind till snickarbod, heltäckningsmattan avlägsnas och avslöjar ett underliggande trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vi har rensat ut allt bråte, och inser att en heltäckningsmatta kanske inte är det bästa golvet i en snickarbod. :) Som tur är ligger fint trägolv under. Bara att börja riva bort mattan..

Barn hjälper till att riva bort en heltäckningsmatta, arbetsbänksdelar på trägolv och dammsugare i hörnet.
Skapa konto

Vi behöver ju ordentliga arbetsbänkar. Vi börjar med min Sjöbergs Hobby Plus 1340 med skåp. https://www.sjobergs.se/sortiment/hobby/200.php?id=1243&cat=42&lang=se&artnr=35012
S
edan har vi en Sjöbergs Junior/Senior och har skaffat en till sådan så har sönerna en varsin..

Rum under renovering med verktyg, träplankor och ihopmontering av en arbetsbänk på trägolv.
Skapa konto

Montering forsätter...

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Nymonterade träbänkar i ett verkstadsrum med ett barn som står bredvid, trägolv och vit fönstervägg.
Skapa konto
Nyligen installerad Sjöbergs arbetsbänk i rum med trägolv och tapetserade väggar.
Skapa konto

Då är bänkarna på plats. Nu är det bara att fylla med verktyg och annat skoj.
El och belysning måste fram också.

Närbild av träbänkens kant med stämplat serienummer "33365 2014" och synliga borrhål.
Skapa konto
Serienummer stämplat på träbänk, med suddig bakgrund av verkstadsinredning.
Skapa konto

En liten rolig detalj, på Junior/Senior-bänkarna har Sjöbergs stämplat in ett serienummer. Undrar om de började på 1000, sådana fall är den äldre en av de första. :)

• Gilla
pär h och 8 till
  • Laddar…
Fortsätter att fixa i den nya snickarboden (”vindsvåningen”), Har burit upp de flesta handverktyg och planerar hur man skall hänga/ställa upp dem. Idag fick vi in värme, så det blir skönt att gå upp dit. Kommer ha värmen på lite lägre normalt och skruvar upp den när vi ska jobba där, blev väldigt varmt fort. Är ju bara ca 20kvm totalt.

Interiör av snickarbod med verktyg, arbetsbänkar och handverktyg på golvet vid fönster.
Skapa konto

Nu ska elen upp också. Samt lite lampor.

En hylla med snickeriböcker, inklusive "The Workbench Book" och "The Toolbox Book".
Skapa konto

Har flyttat upp snickeribiblioteket (är två hyllor, en med Lost Art Press) och den andra med övriga böcker.. När det är mer ordnat ska en skön fåtölj stå bredvid böckerna.. :)

Har även funderat på att ta upp bordssågen med. Den skulle få plats i ”förrummet” och det känns som det skulle vara praktiskt. Då kommer gamla snickarboden bli en svarvverkstad med svarven och bandsågen, och så får man plats med lite svarvämnen där inne.. (bilder kommer)

• Gilla
pär h och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.