209 364 läst · 442 svar
209k läst
442 svar
Bilder på din snickarbo
Verktygstokig
· Halland
· 7 605 inlägg
Nu är nya arbetsbänken med inbyggd bänkså klar. Några nedfrästa t-spår och ett inte helt färdigt dammsugarsystem. Ska bli kul att börja göra grejer och inte bara bygga på själva verkstan.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Nu fick jag upp en stol och en lampa till nya snickarboden, blir perfekt när mörkret faller utanför. Härligt att sitta och läsa sina snickeriböcker.. Vet inte om jag skrivit att det även finns värme/kyla nu och det är en härlig utsikt mot grönskan utanför..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snubblade över lite bilder i en gammal hårddisk o insåg det e nästan exakt 10 år sen jag började hyra min lilla snickerilokal. Tänkte vi kan fira det med lite då och nu bilder, 5 ommöbleringar sen inflyttningen
Så, vi börjar med vänstra väggen. Finns lite kvarlevor sen dess. Bänken med 3 lådor är numer 1/3 så stor o huserar pelarborren, rosa stereon och skruvförvaringen är också kvar...och pallen såklart!
Nu
Fortsätter med nästa vy. Luftrenaren lever kvar, likaså fräsanhållet som ligger på bordet samt tvingförvaringen och sopkvasten och soptunnan. Kinaborren uppgraderades för länge sen till en arboga. Plåthyllan donerades till föreningen för många år sen.
Nu
Högra väggen. Den fina kap o ger uppställningen rök rätt snabbt. Bänken det stod på åkte i förra ommöbleringen. Dammsugaren finns kvar med bytt motor. Kap o gersågen förpassad till en hylla o plockas bara ned när det typ ska sågas lister i lägenheten.
Nu
I mitten hade jag bordsåg o hyvel o ett fräsbord på hjul. Sågen har jag bara uppgraderat en gång sedan dess medan det passerat 3st hyvlar sen den där kinasaken...o jag tror jag är inne på mitt fjärde fräsbord, numera sitter fräsen i monteringsbordet. Emcosvarven skymtar på bilden med gamla bordsågen o den svarven har jag kvar även om det anlänt en ny (gammal) Myford.
Nu
Ja det va väl allt, vi får se hur det ser ut om 10 år
Så, vi börjar med vänstra väggen. Finns lite kvarlevor sen dess. Bänken med 3 lådor är numer 1/3 så stor o huserar pelarborren, rosa stereon och skruvförvaringen är också kvar...och pallen såklart!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fortsätter med nästa vy. Luftrenaren lever kvar, likaså fräsanhållet som ligger på bordet samt tvingförvaringen och sopkvasten och soptunnan. Kinaborren uppgraderades för länge sen till en arboga. Plåthyllan donerades till föreningen för många år sen.
Logga in
Skapa konto
Nu
Logga in
Skapa konto
Högra väggen. Den fina kap o ger uppställningen rök rätt snabbt. Bänken det stod på åkte i förra ommöbleringen. Dammsugaren finns kvar med bytt motor. Kap o gersågen förpassad till en hylla o plockas bara ned när det typ ska sågas lister i lägenheten.
Logga in
Skapa konto
Nu
Logga in
Skapa konto
I mitten hade jag bordsåg o hyvel o ett fräsbord på hjul. Sågen har jag bara uppgraderat en gång sedan dess medan det passerat 3st hyvlar sen den där kinasaken...o jag tror jag är inne på mitt fjärde fräsbord, numera sitter fräsen i monteringsbordet. Emcosvarven skymtar på bilden med gamla bordsågen o den svarven har jag kvar även om det anlänt en ny (gammal) Myford.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kul att se Ola, här är mitt snickeri för 10 år sedan:
jag körde några år med en Stenbergs KET2 kombimaskin på mina 15m2. Det fungerade sisådär. Mest för att kombimaskinerna är omständiga och rätt kassa som maskiner. Okej på mycket men inte riktigt bra på nått.
Då jobbades mycket med handverktyg efter som kombimaskinen inte kunde leverera bra nog resultat.
Många av dessa har fått nya hem runt om i Sverige sedan 10 år men några är kvar och används än.
Sen för 7 år sedan hittade jag denna:
Det förändrade allt. Till den mellanrörelsen hörde en Bordsfräs och är fortfarande den enda helt kompletta fräsen av sin ålder som vi sett mellan oss, Derome, Virserum och några fler samlare av skrot.
Sen passade jag på att ta gesällbrev med denna lustigkurre:
Ett helfanérat gustavianskt hörnbord av egen design med samtliga detaljer, träslag och färger hämtade från olika av Haupts möbler.
Idag ser det ut såhär:
Byggde ut mina 15m2 till 120m2, 60m2 är maskinverkstad, 30m2 är fanérverkstad och 30m2 är metallverkstad.
Kombimaskinen har ersatts med många fristående unika maskiner där samtliga i år har en ålder av 90år eller äldre. Och dom levererar fortfarande fantastiskt resultat
Logga in
Skapa konto
jag körde några år med en Stenbergs KET2 kombimaskin på mina 15m2. Det fungerade sisådär. Mest för att kombimaskinerna är omständiga och rätt kassa som maskiner. Okej på mycket men inte riktigt bra på nått.
Då jobbades mycket med handverktyg efter som kombimaskinen inte kunde leverera bra nog resultat.
Logga in
Skapa konto
Många av dessa har fått nya hem runt om i Sverige sedan 10 år men några är kvar och används än.
Sen för 7 år sedan hittade jag denna:
Logga in
Skapa konto
Det förändrade allt. Till den mellanrörelsen hörde en Bordsfräs och är fortfarande den enda helt kompletta fräsen av sin ålder som vi sett mellan oss, Derome, Virserum och några fler samlare av skrot.
Sen passade jag på att ta gesällbrev med denna lustigkurre:
Logga in
Skapa konto
Ett helfanérat gustavianskt hörnbord av egen design med samtliga detaljer, träslag och färger hämtade från olika av Haupts möbler.
Idag ser det ut såhär:
Byggde ut mina 15m2 till 120m2, 60m2 är maskinverkstad, 30m2 är fanérverkstad och 30m2 är metallverkstad.
Kombimaskinen har ersatts med många fristående unika maskiner där samtliga i år har en ålder av 90år eller äldre. Och dom levererar fortfarande fantastiskt resultat
Ser fint ut. Ingen särskild genre förutom snickarlitteratur?jackt skrev:
Tack @Ola C, väldigt roligt att få se utvecklingen från då till nu. Dina bilder visar tydligt på hur snickrande i många avseenden är en "materialsport" utifrån hur din samling av verktyg och redskap vuxit under åren men också hur mycket man kan åstadkomma på en starkt begränsad yta. Och då tänker jag både på optimering av tillgängligt utrymme men också på dina alster.Ola C skrev:Snubblade över lite bilder i en gammal hårddisk o insåg det e nästan exakt 10 år sen jag började hyra min lilla snickerilokal. Tänkte vi kan fira det med lite då och nu bilder, 5 ommöbleringar sen inflyttningen
[bild]
[bild]
Nu
[bild]
[bild]
[bild]
Nu
[bild]
[bild]
Nu
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Nu
[bild]
Sedan måste jag säga att jag bara älskar att du lämnar plats för en fåtölj i verkstaden; vet varför och av någon anledning gör det mig glad.
//Ronnie
Fan där fick man epitetet "materiallirare". Förstår vad du menar, och ja man har ju samlat på sig en del saker under åren även om jag pga utrymmesskäl varit ganska sparsam o selektiv. Vet när jag flyttade in o tyckte då att verkstan va i princip komplett o färdig när kinahyveln anlände. Så fel man hade...P Pysslarn skrev:Tack @Ola C, väldigt roligt att få se utvecklingen från då till nu. Dina bilder visar tydligt på hur snickrande i många avseenden är en "materialsport" utifrån hur din samling av verktyg och redskap vuxit under åren men också hur mycket man kan åstadkomma på en starkt begränsad yta. Och då tänker jag både på optimering av tillgängligt utrymme men också på dina alster.
Sedan måste jag säga att jag bara älskar att du lämnar plats för en fåtölj i verkstaden; vet varför och av någon anledning gör det mig glad.
//Ronnie
P.s. fåtöljhörnan är helig ja.
Verktygstokig
· Halland
· 7 605 inlägg
Sen har du väl utvecklat ditt hantverk med tiden?Ola C skrev:Fan där fick man epitetet "materiallirare". Förstår vad du menar, och ja man har ju samlat på sig en del saker under åren även om jag pga utrymmesskäl varit ganska sparsam o selektiv. Vet när jag flyttade in o tyckte då att verkstan va i princip komplett o färdig när kinahyveln anlände. Så fel man hade...
P.s. fåtöljhörnan är helig ja.
Det farliga är när en n00b som jag ser din verkstad idag och tänker att: allt det där behöver jag för att kunna snickra.
Blir mycket att köpa innan man kan börja då.
Ja, med dubbla metallsvarvar kvalar du nog in som materiallirare
Vad hände med cykelramen som hängde i taket?
Jag rättade lite i ditt inlägg...Frustrator skrev:
Ramen blev en cykel till sist, mest byggd på delar från skrotlådan. Duomaticnav bak, sånt där tvåväxlat man trampar bak för att växla. Cruisar runt på den ibland när det är fint väder.
Logga in
Skapa konto