MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Skottat färdigt på garageuppfarten, hjälpt gubben att lassa in ris i bilen (vi har varken dragkrok eller släp...) och fortsatt hacka i trädbusken som vi inte riktigt vet vad det var. Och hittat 2 stenplattor, bara som en bonus. :crysmile:
Vill tipsa om en lastsäck som jag ofta använder när jag ska till soptippen med bara lite trädgårdsavfall. Bara att släpa ut hela den fyllda säcken och rista ur(y)
Lastsäck placerad i en bilens bagageutrymme för transport av trädgårdsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Bilen är gammal och ful men den funkar bra. Vi köpte den flera år innan huset. Tack för tipset om lastsäcken! (y)

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Vill tipsa om en lastsäck som jag ofta använder när jag ska till soptippen med bara lite trädgårdsavfall. Bara att släpa ut hela den fyllda säcken och rista ur(y)
[bild]
Smart säck! En sån skulle man köpt innan man skaffade barn med barnvagnar, cyklar, överdragskläder mm som ska in i bagaget.

• Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Byggde en liten bro

• Nybyggd liten träbro över en bäck i en trädgård med röd stuga i bakgrunden.
  • Gilla
Finspang och 5 till
  • Laddar…
Har funderat på en bänk i trädgården, men inte riktigt vetat vad jag vill ha.. (vill ha flera). NU tror jag att jag hittat nått simpelt..

INSPIRATION!

Enkel vit trädgårdsbänk med grå betongfötter på gräsmatta, vid vit staket.
Skapa konto

(..inte min bild!)

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har funderat på en bänk i trädgården, men inte riktigt vetat vad jag vill ha.. (vill ha flera). NU tror jag att jag hittat nått simpelt..

INSPIRATION!

[bild]

(..inte min bild!)
Jag vill också bli med bänk. :D Hade velat ha en enkel vit träbänk utan ryggstöd utanför ytterdörren. Där man kan sitta och vänta på att alla barnen ska ha klätt på sig och kommit ut genom dörren.:crysmile:

• Gilla
Rackartekla och 1 till
  • Laddar…
! kubik 50/50 matjord/kompost utlagd på en liten bit av gräsmattan:
Matjord och kompost utspridd på del av gräsmatta, bevattningsträdgårdsslang och material för trädgårdsprojekt syns.
Skapa konto

Matjord och kompost utlagt på en gräsmatta, nära en lekstuga och gungställning, med en bevattningpump i förgrunden.
Skapa konto

Kopplat in en ny bättre begagnad pump till bevattning, fick justera tryckströmbrytaren för att det skulle gå att använda.

Sedan har vi också hämtat en halv kubik sandlådesand till sandlådan samt köpt lite blandat material till trädgårdsprojekten.

• Gilla
Finspang och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
! kubik 50/50 matjord/kompost utlagd på en liten bit av gräsmattan:
[bild]
[bild]

Kopplat in en ny bättre begagnad pump till bevattning, fick justera tryckströmbrytaren för att det skulle gå att använda.

Sedan har vi också hämtat en halv kubik sandlådesand till sandlådan samt köpt lite blandat material till trädgårdsprojekten.
Ser ut att ha hyggligt stor tomt ”trots allt” ;) hur många m2?

uj.. det går åt mycke jord bara för att plana ut lite (tänker på mina 100 mullvadshögar nu,,) .. vi har sagt att gräsmattan är ett senare projekt här .. när alla odlingar o rabatter e klara!

..då planar vi ut det som ev e kvar och köper gräs på rulle!

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
"Bara" 2150kvm, sen har vi adopterat 2-300kvm till (med markägarens tillåtelse).

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Bara o bara ! :cool:

Vi har 3600 typ.. och då har vi ju grusplaner för xx bilar (trots ingen vändplan!), stall/loge i vinkel.. snickarbon och mangårdsbyggnaden som tar bort ”några” m2..

Inte mycket kvar (på gott och ont).

(Hade inte avloppets infiltrationsbädd tagit upp så mycket där den är - hade jag lätt fått dit ett till stort växthus i perfekt solklimat..!)

Ja, jag skulle inte vilja ha en mindre tomt ;)

Räknar med att det kommer bli många lass jord innan gräsmattan är något jämnare (för plan kommer den aldrig bli).

Sommaren 2018 tog väldigt hårt på gräsmattan, där är ett tunt lager jord ovanpå, sen är det sand, och 50år av gödsling med blåkorn eller liknande har utarmat det lilla organiska material där fanns från början.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, jag skulle inte vilja ha en mindre tomt ;)

Räknar med att det kommer bli många lass jord innan gräsmattan är något jämnare (för plan kommer den aldrig bli).

Sommaren 2018 tog väldigt hårt på gräsmattan, där är ett tunt lager jord ovanpå, sen är det sand, och 50år av gödsling med blåkorn eller liknande har utarmat det lilla organiska material där fanns från början.
... vi har iaf topptrim odlingsjord på tomten (utom på ett ställe där det är stenhårt, knappt nån jord och massa rötter), tror de fyllde på massor när de (föregående ägare) gjorde om användningsområdet på tomten .. för att jämna ut lite, höja lite..osv.

Vi skulle dock vilja ha lite mer mark (större växthus skulleinte sitta fel alltså! Och en stor damm..) .. gäller o nämna det för grannen några ggr ;)

Idag har jag varit ute i trädgården men inte för att göra nåt skojigt som att beskära buskar, rensa rabatter eller gräva fram stenplattor utan för att PUTSA FÖNSTER. :sweat: Hade jag varit troende hade jag varit säker på att fönsterputsning var Guds straff till människan. Kollade upp pris vad det skulle kosta att leja bort, gjorde research på olika fönsterputsmaskiner osv men insåg tillslut att det går fortare om jag bara gör det själv med trasa och skrapa. Hann några fönster innan bebis inte var road av att sitta ensam på golvet och de stora barnen (hemma efter sjukdom) hamnade mer och mer i tv-koma i soffan. :rolleyes: Fönsterputsning, fy fabian.

Claes Sörmland
I går grävde jag för 11 m ny häck mot grannen. Byter spireaeländet mot bukettapel. Tar det i etapper p g a och eländet som spirean ställt till med och gränsens längd.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I går grävde jag för 11 m ny häck mot grannen. Byter spireaeländet mot bukettapel. Tar det i etapper p g a och eländet som spirean ställt till med och gränsens längd.
Vad har spirean ställt till med? :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.