3 390 734 läst · 18 251 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Idag har jag i stället bland annat lekt med mina befintliga hyvlar efter att ha kollat på en massa YT om handhyvling. De flesta tipsen kände jag redan till, men jag valde att testa ett av de många tipsen som jag inte tidigare hade provat av mer eller mindre teoretiska anledningar. Jag tog och letade reda på ett värmeljus och gned lite paraffin på handhyvelns sula. Jösses vilken skillnad! Jag skulle tro att man kan hyvla med hälften av kraften som man behöver utan paraffinet. Det leder även till att man får mer kontroll och att man känner vad man håller på med, när onödig friktion till rätt stor del har filtrerats bort.
Orsaken till att jag vågade testa var att någon, jag tror att det var någon av de mer namnkunniga, bestämt hävdade att det inte skulle påverka efterföljande ytbehandlig. Kul att man fortfarande lär sig.
Orsaken till att jag vågade testa var att någon, jag tror att det var någon av de mer namnkunniga, bestämt hävdade att det inte skulle påverka efterföljande ytbehandlig. Kul att man fortfarande lär sig.
Idag sorterade jag om lite på verktygstavlan. ”Verkstaden” har varit belamrad med fyllda lådor sedan vi tömde vardagsrummet för golvslipning. Och när dottern köpte ett bord på loppis med massa glasringar och fläckar som jag slipade och betsade behövde jag frigöra yta för bordet så det kan torka innan lackning. Så nu känns det bättre att gå in där...
Jag passade också på att rengöra skruvstädet jag själv köpte på loppis
Jag passade också på att rengöra skruvstädet jag själv köpte på loppis
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slängt ihop en coping sled, vet inte svenska namnet men det är en jigg för att på ett säkert o kontrollerat sätt kunna fräsa ändträprofiler på fräsbordet. Speciellt profiler där man fräser bort hela referensytan kan det här va en användbar pryl. En simpel radie som i mina bilder klarar man sig utan en coping sled även om det alltid är trevligt att kunna spänna fast ämnet.
Släden refereras mot anhållet framför och bakom urtaget.
Furubiten är offerbit/zero clearance anhåll. Sågas av inför en ny fräsning sen har man den bakom ämnet för att hindra utslag. Tjocka ekbiten är det "riktiga" referensanhållet.
Körde min vanliga tvingar i frästa spår taktik med en liten twist, tvingen droppas genom runda hål, mft-style. Då slapp jag en lång urfräsning för att droppa tvingen rakt ovanifrån.
Den här mojängen kan väl även användas för att fräsa tappar även om jag föredrar annan metod.
Släden refereras mot anhållet framför och bakom urtaget.
Furubiten är offerbit/zero clearance anhåll. Sågas av inför en ny fräsning sen har man den bakom ämnet för att hindra utslag. Tjocka ekbiten är det "riktiga" referensanhållet.
Körde min vanliga tvingar i frästa spår taktik med en liten twist, tvingen droppas genom runda hål, mft-style. Då slapp jag en lång urfräsning för att droppa tvingen rakt ovanifrån.
Den här mojängen kan väl även användas för att fräsa tappar även om jag föredrar annan metod.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Efter att ha arbetat hemifrån en hel dag kröp det i kroppen, syrran blev morsa för ett tag sen och önskade en flygplanshylla = perfekt litet projekt för att bota rastlösheten! Behöver göra en version 2 av propellern då jag gjorde bort mig rätt tidigt, men nu vet jag hur jag INTE ska göra Designen kommer från https://www.designbycilla.se/2019/04/01/flygplanshylla/ (inte för att jag följt ritningarna, men någon kanske vill det?)
Logga in
Skapa konto
Jag trorJag hittar mitt nya kraftdjur. Spånhyveln!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kraftdjur
Räddade en gammal hacka. Vet inte om stålet går att härda men jag värmde och bankade och snidade till ett skaft av ek. Hoppas frun blir nöjd/glad
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kraftdjur
Logga in
Skapa konto
Räddade en gammal hacka. Vet inte om stålet går att härda men jag värmde och bankade och snidade till ett skaft av ek. Hoppas frun blir nöjd/glad
Jag lånade en fogsvans och sågade isär ett underrede till en soffa som skulle slängas. Jag fick det mot en symbolisk summa till välgörenhet. Det var enligt uppgift tillverkat i valnöt och var i massivt trä.
Enligt min mycket begränsade kunskap verkar det stämma att det är valnöt. Någon som kan bekräfta eller dementera utifrån bilderna?
Enligt min mycket begränsade kunskap verkar det stämma att det är valnöt. Någon som kan bekräfta eller dementera utifrån bilderna?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nja. Jag tycker det ser ut som betsad ek.Dheri skrev:Jag lånade en fogsvans och sågade isär ett underrede till en soffa som skulle slängas. Jag fick det mot en symbolisk summa till välgörenhet. Det var enligt uppgift tillverkat i valnöt och var i massivt trä.
[bild]
[bild]
Tycker snittytan till färg och ådring ser ut som teak.
Dock var sågningen synnerligen grov så det är svårt att se.
Hur luktar trät?
Dock var sågningen synnerligen grov så det är svårt att se.
Hur luktar trät?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Börjat med en egen variant på en systainer powerhub. Den är fullt fungerande nu men ska komplettera med ett låsbart t-loc vred för att undvika olyckor. Nitade fast allting så att det inte skramlar lös och dragavlastade gummikabeln med en felvänd förskruvning. Det viktigaste var att inget kostade ngt. Allt har jag fått gratis. Det jag vill lägga till är:
- slavuttag så att den slår till ett uttag under belastning.
- timerstyrt uttag
till detta har jag begåvats med en Siemens Logo mini plc jag fått över efter ett jobb. Det ska monteras en eller två din-skenor i lådan... kan bli hur kul som helst.
- slavuttag så att den slår till ett uttag under belastning.
- timerstyrt uttag
till detta har jag begåvats med en Siemens Logo mini plc jag fått över efter ett jobb. Det ska monteras en eller två din-skenor i lådan... kan bli hur kul som helst.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto