Idag har jag i stället bland annat lekt med mina befintliga hyvlar efter att ha kollat på en massa YT om handhyvling. De flesta tipsen kände jag redan till, men jag valde att testa ett av de många tipsen som jag inte tidigare hade provat av mer eller mindre teoretiska anledningar. Jag tog och letade reda på ett värmeljus och gned lite paraffin på handhyvelns sula. Jösses vilken skillnad! Jag skulle tro att man kan hyvla med hälften av kraften som man behöver utan paraffinet. Det leder även till att man får mer kontroll och att man känner vad man håller på med, när onödig friktion till rätt stor del har filtrerats bort.

Orsaken till att jag vågade testa var att någon, jag tror att det var någon av de mer namnkunniga, bestämt hävdade att det inte skulle påverka efterföljande ytbehandlig. Kul att man fortfarande lär sig.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Kan man göra mindre med ett verktyg?
Jag skrev in mått från cirkelsågens kant till sågbladets ytterkant på både höger och vänster sida. Tycker det kan göra nytta framöver. Strecket är bara som en grej.
Närbild på cirkelsågens bas med handskrivna måttangivelser för sågbladets kantposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mach77777 och 11 till
  • Laddar…
Idag sorterade jag om lite på verktygstavlan. ”Verkstaden” har varit belamrad med fyllda lådor sedan vi tömde vardagsrummet för golvslipning. Och när dottern köpte ett bord på loppis med massa glasringar och fläckar som jag slipade och betsade behövde jag frigöra yta för bordet så det kan torka innan lackning. Så nu känns det bättre att gå in där...
Jag passade också på att rengöra skruvstädet jag själv köpte på loppis

Nyordnad verktygstavla i en verkstad med ett nyslipat och betsad bord i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Slängt ihop en coping sled, vet inte svenska namnet men det är en jigg för att på ett säkert o kontrollerat sätt kunna fräsa ändträprofiler på fräsbordet. Speciellt profiler där man fräser bort hela referensytan kan det här va en användbar pryl. En simpel radie som i mina bilder klarar man sig utan en coping sled även om det alltid är trevligt att kunna spänna fast ämnet.

Släden refereras mot anhållet framför och bakom urtaget.

Furubiten är offerbit/zero clearance anhåll. Sågas av inför en ny fräsning sen har man den bakom ämnet för att hindra utslag. Tjocka ekbiten är det "riktiga" referensanhållet.

Körde min vanliga tvingar i frästa spår taktik med en liten twist, tvingen droppas genom runda hål, mft-style. Då slapp jag en lång urfräsning för att droppa tvingen rakt ovanifrån.

Den här mojängen kan väl även användas för att fräsa tappar även om jag föredrar annan metod.

Hemmagjord coping sled på fräsbord med tvingar och offerbit för fräsning av ändträprofiler.
Skapa konto

Hemmagjord coping sled för fräsning av ändträprofil på verkstadsbänk.
Skapa konto

Hemmagjord coping sled för fräsbord med tvingar, referensanhåll och offerbit för ändträprofilering.
Skapa konto

En coping sled för fräsning av ändträprofiler på fräsbord, visar tvingar och offerbit.
Skapa konto

En träbit med fräst radieprofil på fräsbordet, som exempel på arbete med en coping sled jigg.
Skapa konto

Hantverksmässig coping sled av trä på ett fräsbord för fräsning av ändträprofiler.
Skapa konto

Hemmagjord coping sled använd för att fräsa ändträprofil på fräsbord, med tvingar och offerbit.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Robin Wahlman och 14 till
  • Laddar…
Idag har vi gjort hål för slangen, var nog 350 genom väggen. Och ytterligare 100 längs taket...

• Slang som går genom en vägg och längs med taket i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Dsundet och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha arbetat hemifrån en hel dag kröp det i kroppen, syrran blev morsa för ett tag sen och önskade en flygplanshylla = perfekt litet projekt för att bota rastlösheten! Behöver göra en version 2 av propellern då jag gjorde bort mig rätt tidigt, men nu vet jag hur jag INTE ska göra :D Designen kommer från https://www.designbycilla.se/2019/04/01/flygplanshylla/ (inte för att jag följt ritningarna, men någon kanske vill det?)
Handgjord trähylla formad som ett flygplan med en propeller, monterad på en vit vägg.
Skapa konto

• Gilla
johel572 och 11 till
  • Laddar…
Jag trorJag hittar mitt nya kraftdjur. Spånhyveln!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kraftdjur
Gammal hyvel och nygjort ekehandtag på en snickarbänk täckt av träspån och hyvelspån.
Skapa konto

Räddade en gammal hacka. Vet inte om stålet går att härda men jag värmde och bankade och snidade till ett skaft av ek. Hoppas frun blir nöjd/glad

• Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Jag lånade en fogsvans och sågade isär ett underrede till en soffa som skulle slängas. Jag fick det mot en symbolisk summa till välgörenhet. Det var enligt uppgift tillverkat i valnöt och var i massivt trä.
Enligt min mycket begränsade kunskap verkar det stämma att det är valnöt. Någon som kan bekräfta eller dementera utifrån bilderna?
En närbild av en sågad träbit som misstänks vara av valnöt, visande träets mörka ådring och struktur.
Skapa konto

Sågat valnötsben från en soffa på ett rödfärgat golv med sågspån runtomkring.
Skapa konto

Dheri Dheri skrev:
Jag lånade en fogsvans och sågade isär ett underrede till en soffa som skulle slängas. Jag fick det mot en symbolisk summa till välgörenhet. Det var enligt uppgift tillverkat i valnöt och var i massivt trä.
Enligt min mycket begränsade kunskap verkar det stämma att det är valnöt. Någon som kan bekräfta eller dementera utifrån bilderna?
[bild]
[bild]
Nja. Jag tycker det ser ut som betsad ek.

• Gilla
___EM och 3 till
  • Laddar…
Tycker snittytan till färg och ådring ser ut som teak.
Dock var sågningen synnerligen grov så det är svårt att se.
Hur luktar trät?

Provat den nya spiralfräsen.
Arbetsbänk med trästycken och en ny använd spiralfräs i träbearbetningsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Börjat med en egen variant på en systainer powerhub. Den är fullt fungerande nu men ska komplettera med ett låsbart t-loc vred för att undvika olyckor. Nitade fast allting så att det inte skramlar lös och dragavlastade gummikabeln med en felvänd förskruvning. Det viktigaste var att inget kostade ngt. Allt har jag fått gratis. Det jag vill lägga till är:

- slavuttag så att den slår till ett uttag under belastning.
- timerstyrt uttag

till detta har jag begåvats med en Siemens Logo mini plc jag fått över efter ett jobb. Det ska monteras en eller två din-skenor i lådan... kan bli hur kul som helst.

Egenbyggd systainer powerhub med arrangerad gummikabel, kabelfästen, och elkomponenter monterade i en svart verktygslåda.
Skapa konto
DIY systainer powerhub med dragavlastad gummikabel, felvänd förskruvning och nitade elektriska komponenter.
Skapa konto
Delvis syn av en grå systainer med en modifierad kraftkabel ansluten genom en felvänd förskruvning.
Skapa konto
En systainer powerhub med nitat fast innehåll och en dragavlastad gummikabel genom en felvänd förskruvning.
Skapa konto
Två eluttag monterade på en svart yta, ett öppet och ett med nitade fästen.
Skapa konto
Närbild på en hemgjord systainer powerhub med nitade delar och gummikabel.
Skapa konto
DIY systainer powerhub med nitade komponenter och en felvänd förskruvning för dragavlastning av kabel.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Provat den nya spiralfräsen.

Spiralfräs? Är det en sån här?

• Haha
  • Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spiralfräs? Är det en sån här?

[bild]
Ja precis, avverkar massor och ger massage samtidigt rekommenderas varmt;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.