653 190 läst · 3 871 svar
653k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Hej!
Skulle ni rekommendera eller avråda att privatköpa en begagnad passat gte? Sneglar på årsmodell 2017 som verkar kosta ca 250000 beroende på antal mil. Har mest kollat hos Das welt auto, eller vad de heter. Är det korkat att lägga så mycket pengar på en ca 3 år gammal bil och utan de fördelar som ni som har leasingbil har? Vi bor annars i villa och har eluttag nära uppfarten.
Skulle ni rekommendera eller avråda att privatköpa en begagnad passat gte? Sneglar på årsmodell 2017 som verkar kosta ca 250000 beroende på antal mil. Har mest kollat hos Das welt auto, eller vad de heter. Är det korkat att lägga så mycket pengar på en ca 3 år gammal bil och utan de fördelar som ni som har leasingbil har? Vi bor annars i villa och har eluttag nära uppfarten.
Vi köpte en '17 i okt (7000mil:are), helt grym bil, riktigt trevligt att köra på el och skulle inte köpa något annat för dom pengarna. Men visst finns det dom som har haft lite fel, VW ligger ju inte på topp där men finns ju garantier och självrisker . Köp en som inte gått så långt så har du ett par år på dig att se om du hittat ett ok exemplar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 142 inlägg
Jag kan nog summera det med nått liknande.
Köpte en 2.5år gammal nästan fullutrustad 2017 för 10månader sedan, hade gått 3-4000mil.
Ganska nöjd med mitt köp, mindre nöjd med kvaliteten, förväntade mig mer av en modern "kvalitetsbil".
Men sen kommer jag från en äldre SAAB där jag mekade själv till en modern bil fullproppad med elektronik och en egen inställning som var "jag vill ha en ny bil och slippa meka och förhoppningsvis slippa dyra utgifter på reperationer".
Fel kan hända, det är hur man hanterar den som är intressant.
2.5år gammal har bilen inga garantier längre, det verkar inte heller finnas någon goodwill hos VW ifall saker går sönder på en såpass ny bil. Fick som tur var 6månaders MRF-garanti på bilen iaf.
Fick efter en hel del bråk, där bilfirman (VW-återförsäljare) inte kunde sina egna garantier, den helelektriska förarstolen och styrdatorn till kamerasystemet utbytt, de skulle även fixa ett missljud vid inbromsning, men det har återkommit.
Nu har dödavinkel-radarn börjat strula vid kallt och blött väder.
I övrigt gillar jag att köra på el, GTE-läget när man kör både el och bensin får iaf mig att flina nöjt när man drar på.
De tekniska förarassistenterna är inte perfekta men jag uppskattar dem (dynamisk farthållare, döda vinkel-varnare, linjeföljning, kökörningshjälp, 360graderskamera, dynamisk avbländning)
Skulle jag köpt bilen igen? Troligtvis, finns inte många alternativ, däremot skulle jag tecknat en försäkring med väldigt låg självrisk på maskinskada.
Kommer nästa bil komma från VAG? (VW, Audi, Skoda m.fl.) Troligtvis inte, det blir nog något asiatiskt med bättre garantier.
Köpte en 2.5år gammal nästan fullutrustad 2017 för 10månader sedan, hade gått 3-4000mil.
Ganska nöjd med mitt köp, mindre nöjd med kvaliteten, förväntade mig mer av en modern "kvalitetsbil".
Men sen kommer jag från en äldre SAAB där jag mekade själv till en modern bil fullproppad med elektronik och en egen inställning som var "jag vill ha en ny bil och slippa meka och förhoppningsvis slippa dyra utgifter på reperationer".
Fel kan hända, det är hur man hanterar den som är intressant.
2.5år gammal har bilen inga garantier längre, det verkar inte heller finnas någon goodwill hos VW ifall saker går sönder på en såpass ny bil. Fick som tur var 6månaders MRF-garanti på bilen iaf.
Fick efter en hel del bråk, där bilfirman (VW-återförsäljare) inte kunde sina egna garantier, den helelektriska förarstolen och styrdatorn till kamerasystemet utbytt, de skulle även fixa ett missljud vid inbromsning, men det har återkommit.
Nu har dödavinkel-radarn börjat strula vid kallt och blött väder.
I övrigt gillar jag att köra på el, GTE-läget när man kör både el och bensin får iaf mig att flina nöjt när man drar på.
De tekniska förarassistenterna är inte perfekta men jag uppskattar dem (dynamisk farthållare, döda vinkel-varnare, linjeföljning, kökörningshjälp, 360graderskamera, dynamisk avbländning)
Skulle jag köpt bilen igen? Troligtvis, finns inte många alternativ, däremot skulle jag tecknat en försäkring med väldigt låg självrisk på maskinskada.
Kommer nästa bil komma från VAG? (VW, Audi, Skoda m.fl.) Troligtvis inte, det blir nog något asiatiskt med bättre garantier.
Låter inte alls bra med en massa teknikstrul. Jag tror det ingår ett års garanti (jämfört med 6 månaders mrf-garanti) om man köper från Das welt auto, men det är ju ändå inte kul att tjafsa om garantiärenden och när året gått blir det dyrt. Så har det iofs funkat i massor av år, med den skillnaden att det väl är mycket mer teknik som kan gå sönder i en välutrustad laddhybrid.13th Marine skrev:Jag kan nog summera det med nått liknande.
Köpte en 2.5år gammal nästan fullutrustad 2017 för 10månader sedan, hade gått 3-4000mil.
Ganska nöjd med mitt köp, mindre nöjd med kvaliteten, förväntade mig mer av en modern "kvalitetsbil".
Men sen kommer jag från en äldre SAAB där jag mekade själv till en modern bil fullproppad med elektronik och en egen inställning som var "jag vill ha en ny bil och slippa meka och förhoppningsvis slippa dyra utgifter på reperationer".
Fel kan hända, det är hur man hanterar den som är intressant.
2.5år gammal har bilen inga garantier längre, det verkar inte heller finnas någon goodwill hos VW ifall saker går sönder på en såpass ny bil. Fick som tur var 6månaders MRF-garanti på bilen iaf.
Fick efter en hel del bråk, där bilfirman (VW-återförsäljare) inte kunde sina egna garantier, den helelektriska förarstolen och styrdatorn till kamerasystemet utbytt, de skulle även fixa ett missljud vid inbromsning, men det har återkommit.
Nu har dödavinkel-radarn börjat strula vid kallt och blött väder.
I övrigt gillar jag att köra på el, GTE-läget när man kör både el och bensin får iaf mig att flina nöjt när man drar på.
De tekniska förarassistenterna är inte perfekta men jag uppskattar dem (dynamisk farthållare, döda vinkel-varnare, linjeföljning, kökörningshjälp, 360graderskamera, dynamisk avbländning)
Skulle jag köpt bilen igen? Troligtvis, finns inte många alternativ, däremot skulle jag tecknat en försäkring med väldigt låg självrisk på maskinskada.
Kommer nästa bil komma från VAG? (VW, Audi, Skoda m.fl.) Troligtvis inte, det blir nog något asiatiskt med bättre garantier.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 142 inlägg
Det är väl jag som är van vid en bil med mindre mängd elektronik och som har haft minimalt med fel under mina 8 år och 10000mil.
Hybrid delen har jag inte haft problem med, och batteriet har 18000mils garanti.
Utan det är just den dyra lull-lull-elektroniken som riskerar att strula tidigt.
Jag upplever det som lite tråkigt och konstigt att biltillverkare inte litar på sina bilar mer än något år.
Hybrid delen har jag inte haft problem med, och batteriet har 18000mils garanti.
Utan det är just den dyra lull-lull-elektroniken som riskerar att strula tidigt.
Jag upplever det som lite tråkigt och konstigt att biltillverkare inte litar på sina bilar mer än något år.
Jovisst känner man sig orolig med all elektronik som kan gå sönder .. men ska man ha lite komfort (tysk bil) så är det väl inte så stor skillnad, alla har diverse fel och det kostar. Det här är min 3:e Passat, har kostat en del nästan varje år (körde Mazda 7 år före det och inte ett fel :O Bytte olja och ett par lampor typ). Hade tänkt köpa asiatiskt igen nu men fixar inte oljud, taskig komfort, plastig känsla och har inte lyckats hitta någon med lika sköna / bra stolar (är lite känslig pga dålig rygg). Hoppas asiaterna kan skärpa sig ... men sen är väl frågan hur felfria dom är nu för tiden?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 142 inlägg
Precis så.
Fast det räcker med att de har regnat och är blött på vägbanan för att den ska gnälla.
Googlade lite, och det verkar inte vara avsett beteende då en del fått detta fixat på garantin.
Jag misstänker att det tar sig in fukt och skit på sensorn som gör att den får svårt att "se".
Fast det räcker med att de har regnat och är blött på vägbanan för att den ska gnälla.
Googlade lite, och det verkar inte vara avsett beteende då en del fått detta fixat på garantin.
Jag misstänker att det tar sig in fukt och skit på sensorn som gör att den får svårt att "se".
Nu har jag (ännu) inte någon GTE (har beställt en) men är inne på min 4e golf7. Har haft dem de första 5-6.000 milen och inte haft några stora fel, dock några få små. Dom "gamla" systemen med radar och filhållning är inte speciellt bra. Sensorerna klarar som sagt inte is osv. Jag hoppas att Passatens uppdatering ska vara bättre än systemen fram till 2019.
Om att köpa en begagnad (dyr) bil är mina tankar så här; 250.000 som i exemplet är mycket pengar, men jämför man med "leasing" av en ny bil så blir det sannolikt inte dyrare - har man rimliga försäkringskostnader bör bilens månadskostnad bli rimlig. Men jag skulle inte vilja äga en bil värd 200+ där både garantier och maskinskada gått ut som innehåller såpass avancerad teknik som en GTE gör. Även en "vanlig" diesel med automat skulle jag undvika. Frågan är därav hur länge man tänkt ha bilen och hur många mil man tänkt köra. En reparation av drivlina kan nog lätt hamna på 30-40.000 eller mycket mer. Jag har förstått att endel försäkringsbolag täcker maskinskada upp till 8 år / 12.000 mil. Att äga bilen efter 12.000 mil gör att man nog bör ta höjd för en rejäl reparationsbudget alternativt kan tänka sig att sälja en bil som defekt. Man ska väl inte måla fan på väggen, men risken finns där.
För mig som kör nästan 3000mil/år så skulle jag snabbt nå 12.000 mil på en 3 år gammal bil. Då skulle jag försöka hitta något billigare och mindre komplext än en GTE om jag skulle behöva äga efter 12.000 mil. Samtidigt så, har man utrymmet i ekonomin så kan man ju köra billigt per mil med el och kanske lägga undan pengar för större rep eller sälja med förlust. Kör man 1500 mil / år kan ju en 2 år gammal bil räcka många år innan maskinskada "går ut".
Om att köpa en begagnad (dyr) bil är mina tankar så här; 250.000 som i exemplet är mycket pengar, men jämför man med "leasing" av en ny bil så blir det sannolikt inte dyrare - har man rimliga försäkringskostnader bör bilens månadskostnad bli rimlig. Men jag skulle inte vilja äga en bil värd 200+ där både garantier och maskinskada gått ut som innehåller såpass avancerad teknik som en GTE gör. Även en "vanlig" diesel med automat skulle jag undvika. Frågan är därav hur länge man tänkt ha bilen och hur många mil man tänkt köra. En reparation av drivlina kan nog lätt hamna på 30-40.000 eller mycket mer. Jag har förstått att endel försäkringsbolag täcker maskinskada upp till 8 år / 12.000 mil. Att äga bilen efter 12.000 mil gör att man nog bör ta höjd för en rejäl reparationsbudget alternativt kan tänka sig att sälja en bil som defekt. Man ska väl inte måla fan på väggen, men risken finns där.
För mig som kör nästan 3000mil/år så skulle jag snabbt nå 12.000 mil på en 3 år gammal bil. Då skulle jag försöka hitta något billigare och mindre komplext än en GTE om jag skulle behöva äga efter 12.000 mil. Samtidigt så, har man utrymmet i ekonomin så kan man ju köra billigt per mil med el och kanske lägga undan pengar för större rep eller sälja med förlust. Kör man 1500 mil / år kan ju en 2 år gammal bil räcka många år innan maskinskada "går ut".
Jag får också meddelandet om det är lite blött. Bryr mig inte så mycket, det är en leasingbil som snart ska lämnas in.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 142 inlägg
Stör mig rätt mycket på att man måste komma ihåg att sätta igång funktionerna igen nästa gång man ska köra och sensorerna torkat upp.F f91jsw skrev:
Vi har själva köpt vår bil vilket gör att det känns rätt surt.