E eztoril skrev:
Det är en del av er som tycker att de borde göra om från början. Ja, det skulle känts bäst, dock undrar hur dyrt det blir med en bisiktningsman kommandes efter varje steg? Redan nu har vi betalat 4800 SEK för slutbesiktning och han tar 1350 SEK/h + 400 SEK
för "framkörningsavgift". Han känns dock väldigt seriös!

/Martin
Vi gjorde två badrum samtidigt (renoverade ett och byggde ett kan man säga) och jag tror besiktningsmannen var här totalt 7 gånger och det kostade strax över 9000 sek (detta var 2011). Med tanke på vad prisavdraget kan bli vid en eventuell försäljning så är det en billig ”försäkring” och även skönt att slippa bekymra sig för att något som man inte ser inte är gjort på rätt sätt.

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Använder seriösa företag Probau? Trodde det va för hemmafixare:thinking:
Visst... det är säkert ett godkänt system, men det är väl Biltemas också...
Ungefär så trodde jag också i början, tills jag såg detta test (från 2019):

https://www.lansforsakringar.se/got...kador/vattenskador/tatskikt/test-av-tatskikt/

Sammanfattning: Av 19 testade våtrumssystem klarade sig endast 6 st, däribland ProBau.

Felet är alltså inte våtrumssystemet utan helt och hållet utförandet. Företaget bakom Probau heter Combimix. Har pratat med de också och de beskrev hur man gör en godkänd reparation av deras tätskikt - men som de samtidigt nämnde, det är inte optimalt att gå in och laga, oavsett system.

Ang. priset, vet inte om jag vill skriva ut det, men kan säga att det rörde sig om en ansenlig summa. Allt är vitt och ROT.

/Martin

Redigerat:
  • Gilla
olhe
  • Laddar…
Krilleman
Jag skulle inte betala en krona till utan att besiktningsmannen godkänt installationen.

Självklart måste du ge företagaren en korrekt chans att göra rätt för sig dock (men inte på din bekostnad)!

• Gilla
JPQ och 1 till
  • Laddar…
Att klippa och klistra i tätskiktet blir aldrig bra, framförallt inte om man först sliter bort kakel och klinker lite sporadiskt, det krävs lite våld och tätskiktet är ömtåligt. Och fallet är ju ändå helt fel. Tänk dig att köpa en helt ny bil från säg Volvo av årets modell, man beställer den ny från fabrik, och sen är det en massa allvarliga fel när den kommer från fabrik, typ brännmärken i sätena, punktering på däcken och en trasig ruta, i det fallet hade man aldrig gått med på lagning, man hade krävt en annan ny bil. Ditt helt nya badrum ska vara tiptopp, jag hade krävt att dem river allt till ursprungsskick samt få alla pengar tillbaka så att du kan anlita någon som faktiskt kan bygga badrum.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Jag hade bett firman betala tillbaks det som redan är betalt och valt att leva med badrummet som det är.

• Gilla
Ubbe71 och 4 till
  • Laddar…
Att tänka på är att vid underkänd entreprenad betalar Entreprenören kommande besiktningar till godkänd anläggning.

• Gilla
thessao och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Har det skrivits avvikelse för golvbrunn för närma vägg, verkar sitta 12-15cm från, eller detta är inget som BKR är lika hårda med likt GVK?

Mvh

• Gilla
teamswix och 1 till
  • Laddar…
C cap skrev:
Att tänka på är att vid underkänd entreprenad betalar Entreprenören kommande besiktningar till godkänd anläggning.
Aha, är det så? Det låter ju bra. Står detta "officiellt" nånstans, så att man kan referera?

Har inte företaget som utförde jobbet en ansvarsförsäkring?

Martin999 Martin999 skrev:
Har inte företaget som utförde jobbet en ansvarsförsäkring?
Jo, det verkar de ha. Jag har namnet på försäkringsbolaget på kvalitetsdokumentet. Dock, funderar jag på vilka fel som de täcker? Jag menar, fel fall på 80mm/m istället för 20mm/m är kanske ett fel som försäkringsbolaget vägrar att ta?

• Gilla
Concience
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Aha, är det så? Det låter ju bra. Står detta "officiellt" nånstans, så att man kan referera?
Står i erat avtal om ni har något skrivet. Är det t.ex. hantverkafformuläret -17 som är ett vanligt standardavtal vid ROT projekt så behandlas besiktning i punkt 8.

Som någon tidigare skriver, kolla om brunnen är godkänd för väggnära montage annars brukar det vara 200mm som gäller. Ser nära ut.

• Gilla
Adam Andersson2
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Kräv att entreprenören gör om och gör rätt. När det är klart ska det vara godkänt. Exakt hur denne gör får bli upp till honom, om han så ska riva upp hela rubbet på egen bekostnad.
Har ni lejt ut jobbet så har ni.
Jag håller med ricebridge, leverantören måste göra om hela jobbet så det blir godkänt utan anmärkning av besiktningsmannen, ni ska inte betala en spänn förrän allt är helt omgjort och godkänt av besiktningsmannen. Gör inte leverantören detta fullt ut så ska ni ha alla pengarna ni hittills lagt ut tillbaks.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E eztoril skrev:
Jo, det verkar de ha. Jag har namnet på försäkringsbolaget på kvalitetsdokumentet. Dock, funderar jag på vilka fel som de täcker? Jag menar, fel fall på 80mm/m istället för 20mm/m är kanske ett fel som försäkringsbolaget vägrar att ta?
Det är inte ditt bekymmer vad deras försäkring täcker, du ska ha ett badrum som är fackmässigt, dvs. uppfyller de branschregler som finns. Självrisken på ansvarsförsäkringar kan dessutom vara så hög (flera 10 000 kr) så att det kan vara billigare för företaget att inte använda den.

• Gilla
andsix och 3 till
  • Laddar…
B Oscar S skrev:
Står i erat avtal om ni har något skrivet. Är det t.ex. hantverkafformuläret -17 som är ett vanligt standardavtal vid ROT projekt så behandlas besiktning i punkt 8.

Som någon tidigare skriver, kolla om brunnen är godkänd för väggnära montage annars brukar det vara 200mm som gäller. Ser nära ut.
Ok tack! Ja, vi har Hantverkarformuläret - 17.

Ang brunn nära vägg: hur mäter man? Mellan vägg och centrum på brunnen?

/Martin

E eztoril skrev:
Ok tack! Ja, vi har Hantverkarformuläret - 17.

Ang brunn nära vägg: hur mäter man? Mellan vägg och centrum på brunnen?

/Martin
Enligt GVK skall man mäta såhär (Ref. Säkra våtrum 2016:1)

En golvbrunn ska vara placerad minst 200 mm från väggen, mätt från golvbrunnens fläns. Undantag gäller för golvbrunnar som har godkänts för väggnära placering" (godkännande skall vara för brunnen ihop med valt tätskikt). Men det handlar väl lika mycket om att kunna spackla ett vettigt fall...

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.