209 546 läst · 216 svar
210k läst
216 svar
Helt nytt badrum - Underkänt vid slutbesiktning - vad göra?
Visst är det bra med regler om reglerna är skrivna baserade på förnuft!J Jörgen Ö skrev:
Uppskörtningen sker för att reglerna uppdateras varje år och de gamla badrummen skrivs av vilket leder till enorma kostnader för badrum i Sverige jämfört med andra jämförbara länder!
Tex bjälklag i trä borde inte vara godkänt för badrum!
För mig ringer en stor varningsklocka när man har laggoot fog på klämringen. Har man varken förstått fogens funktion och klämringen?
Har firman som gjort det våtrums certifiktat?
Skall verkligen en firma som gör så pass grova missa få ha kvar sitt certifikat?
Har firman som gjort det våtrums certifiktat?
Skall verkligen en firma som gör så pass grova missa få ha kvar sitt certifikat?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 013 inlägg
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 309 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 309 inlägg
Stämmer det att det inte får vara fix på brunnsmanschetten? på klämringen är ju såklart, men blir inte manschetten lite utsatt typ vid rengöring av brunnen o dyl?
Nu har jag bara gjort ett badrum själv, då fyllde jag upp fix under slukristen vilket i princip täcker hela manschetten. kanske inte är så man gör?
Nu har jag bara gjort ett badrum själv, då fyllde jag upp fix under slukristen vilket i princip täcker hela manschetten. kanske inte är så man gör?
Jo, så kan jag också tänka. Dock är det ju så att en skarv som lagts från början, exvis i duschhörnet, har gjort med hela, rena och nya våtrumsmattor. Om man kommer i efterhand och river upp måste man i skarven (5 cm runt om) bli av med gammalt inbränt fix, utan att på någon sätt skada mattan under. Det ser jag som en klar risk. Låter man exvis en liten bit gammal fix ligga kvar i skarven när man limmar, så kommer ju den nya mattan bukta ut där, vilket i mitt tycke borde ge en sämre skarv där.useless skrev:
/Martin
Det är en del av er som tycker att de borde göra om från början. Ja, det skulle känts bäst, dock undrar hur dyrt det blir med en bisiktningsman kommandes efter varje steg? Redan nu har vi betalat 4800 SEK för slutbesiktning och han tar 1350 SEK/h + 400 SEKMisse skrev:Jag hade utan tvekan bett om att de gör om helt. Även om försäkringen skulle täcka vid en eventuell skada så står ni där om ni om kanske om x år väljer att flytta.
När de gör om kan ni se till att ha med en besiktningsman i processen (det hade vi för våra badrum). Det kostade ungefär som en vanlig besiktning av ett hus men varje steg är granskat av besiktningsmannen och det är bra att veta att även det man inte ser är gjort på rätt sätt.
för "framkörningsavgift". Han känns dock väldigt seriös!
/Martin
Tog slutbesiktningen över tre timmar?E eztoril skrev:Det är en del av er som tycker att de borde göra om från början. Ja, det skulle känts bäst, dock undrar hur dyrt det blir med en bisiktningsman kommandes efter varje steg? Redan nu har vi betalat 4800 SEK för slutbesiktning och han tar 1350 SEK/h + 400 SEK
för "framkörningsavgift". Han känns dock väldigt seriös!
/Martin
Ja, det intressanta är att jag fick, efter utförande, ett sk. Kvalitetsdokument gällande BBV där det tydligt står:janwide skrev:
Nja, kanse 2h, men det var ett fastpris.janwide skrev:
Ja, precis min mening! Det intressanta är att jag fick, efter utförande, ett sk. Kvalitetsdokument gällande BBV där det tydligt står att allt är bra utfört:Stefan N skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ses har de skrivit "Ja" på många punkter som slutbesiktningsmannen exakt slog ner på att det INTE hade gjorts korrekt!
/Martin
Moderator
· Stockholm
· 52 479 inlägg
Förstår inte vad du menar.B byggarätt skrev:Ytterligare ett tydligt exempel på hur galna svenska badrumsregler är!!!
Försäkringsbolagen och rörkrökarna skörtar upp oss så det heter duga!
Av felen som du fått listade är det enbart de som rör golvbrunnens fel som är riktigt kritiska!
Det borde räcka att bila upp kring brunnen som är fel och reparera enligt tillverkares anvisning
Ev nivåskillnad måste ligga inom godkänd värde !
Sedan hade jag krävt prisavdrag motsvarande den kostnad firman sparade på bedrägeriet med okvalificerad arbetskraft samt en symbolisk summa som avsättning för framtida problem
De flesta av anmärkningarna gäller ju golvbrunnarna, som du tycker borde åtgärdas.
Sedan har vi en anmärkning om för stort fall i duschen. Det har inget med tätskiktsregler att göra, men att golvet skall inte luta så mycket att man halkar omkull i duschen. Det är inte varken svårare eller billigare att bygga fallet rätt. Men det förutsätter en kunnig hantverkare.
Öviga anmärkningar är av estetisk karaktär, fogsprång flisade plattor osv. Detta har inget med tätskikt att göra. Men man vill ju inte betala fullt pris för ett dåligt utfört hantverk, eller hur?
Fogsprång kan även en duktig plattsättare misslyckas med, men en duktig plattsättare upptäcker det omgående och åtgärdar innan fixet härdat. Flisade plattor kan nog också drabba en duktig plattsättare, men en duktig hantverkare monterar inte plattor som skadats vid kapningen.
Moderator
· Stockholm
· 52 479 inlägg
Beteckningarna de skrivit om tätskiktssystemet ser lit lustiga ut. Dels står det dispersion, som jag tror betyder vätskebaserat. I så fall inte godkänt på skivmaterial. Sedan står det Vtvf (fabrikat Probau). Probau använder inte den beteckningen i sina monteringsanvisningar. De anger PB1 eller PB2 för sina två godkända system.E eztoril skrev:
Så frågan är vilket system de använt, och om de är certifierade för det systemet (certifieringen gäller per fabrikat).