3 396 334 läst · 18 267 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Snygg uppfinning! För egen del fuskade jag och köpte Planos limpress. Den tar aningens väggyta men är rätt fiffig den också. Den var i ropet för kanske 5 år sedan men kanske har fallit i glömska?Ola C skrev:Clamping cauls med lite twist
Min uppställning för limfogar brukar se ut så här nånting. Klossar på bordet och sen undre cauls ovanpå klossarna, klossarna skapar en distans så man kan dra de vertikala tvingarna under de undre caulsen (ni förstår när ni ser de andra bilderna nedan)
Har stört mig några år nu på dom förbannade klossarna, vid smala limningar vill jag ha dom långt ut och vid breda längre in för att få tvingarna utanför dom. Då ska skiten knuffas till rätt plats o sen glider klossjävlarna iväg när man stöter till dom med en tving, caulsen ramlar ner och hela skiten fallerar osså står man o svär.
Men, inte längre! Nya pimpade cauls med flytt- och läsbara klossar. Utanför tvingarna vid smala limningar o innanför vid breda.
Klossarna är gängade direkt i träet, om det inte håller i längden blir det rampamuffar. Klossarna låses enkelt genom att man snurrar på dom, sexkantskruven är ju rotationsstoppad i t-spåret.
https://planomaskin.se/sv/tvingar/limpress-plano-1100mm-3-p.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte alls. Jag har 4st och tror flertalet här på forumet har också. Även om jag svär på min ibland med det brukar i slutändan alltid visa sig bero på att jag varit slarvig vid riktningen av ämnena. Oerhört praktiskt att den upptar just väggyta tycker jag. Saknar dock något smidigt sätt att limma lameller. Typ 22x95 till 44x95 och få riktigt bra presstryck. Va en minut för sent ute i höstas när en kille hade ute sina gamla trapetsgängade manuella pressar men när jag väl fick kontakt hade han precis varit på tippen och slängt dom i metallskrot. Gjorde lite ont. Så tips mottages glatt (har ej plats för en fanerpress )
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Började på ett räcke till övervåningen. Laminerade björkplywood för att det skulle bli formstabilt och bra. Fick ta med ngn skrotig hobbyskiva till pelaren dock då plywooden tog slut. Pelaren ska förlängas därför ser den lite eljest ut. Och pelaren i bakkant ska kapas ner. Ja också ska allt slipas, spacklas och målas vitt.
Börjat bita upp en Asp som var för dålig för att få stå kvar
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Behöver ett till arbetsbord portabelt denna gång. Jag har gjort liknande bord ca ett halvdussin gånger och gett bort, byggt om, slitit ut osv. Detta blir en ganska stöddig historia med 21 och 12mm björkplywood till skelettet. 4mm Björk till botten (det är den fräsmallen är till för när jag ska jacka ur för benen samt så blir det en lite rolig top. 16mm svart valchromat.
M8orna ska ersättas av stjärnvred och ett av benen fästs i ett ovalt hål i bordet
XTools benlösning har fått stå modell för detta bordet. Har tidigare gjort bomarmar till bordet i aluprofil men ska prova en xtoolsliknande bom på detta bordet.
mitt förra bord gjorde jag med dominos och monterade på ett elektriskt höj/sänkbart benstativ. Riktigt nöjd med det bordet men inte så lätt att släpa omkring.
Paulk-hålen är verkligen ett ställe dit grejer går för att dö men men
M8orna ska ersättas av stjärnvred och ett av benen fästs i ett ovalt hål i bordet
XTools benlösning har fått stå modell för detta bordet. Har tidigare gjort bomarmar till bordet i aluprofil men ska prova en xtoolsliknande bom på detta bordet.
mitt förra bord gjorde jag med dominos och monterade på ett elektriskt höj/sänkbart benstativ. Riktigt nöjd med det bordet men inte så lätt att släpa omkring.
Paulk-hålen är verkligen ett ställe dit grejer går för att dö men men
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Arbetsbänken fortsätter. Gjorde det jobbigt för mig själv och gjorde en fräsmall för det benet som ska kunna kompensera bort ojämnheter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
sedan var det dags för urtagen i botten. Mallen funkade bra men lämnade runda innerhörn såklart.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
valchromaten på... ska kapas ner till 1200mm. Kommer lämna en liten bit valchromat som utstick för att kunna göra en liten specialare. Mer om den i nästa post.
Tack! I denna är det just AEB-L. Kör med det, RWL-34 och har nyligen köpt några meter 14C28N också. Även planer på lite 1.2363 (AISI A2) som också är lufthärdande och passar min set-up i verkstaden.norrbottenssnickaren skrev:
Köpte också min ugn nyligen, vilket var värt varenda krona. Kul med värmebehandlingen och man får helt annan kontroll på processen.
Klart du ska ta upp smidet igen, och posta bilder här givetvis
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Tja, man behöver inte alltid hålla på med stora grejer. Själv gillar jag att finsnikra, så varför inte göra modeller i skala 1 :72?
Har gjort ett antal... (5-600), men håller på att bygga vidare på samlingen. Emil, hade sina trägubbar, jag har dessa. Den är under uppförande, i en serie produktion, där av ser det ut som det gör.
Har gjort ett antal... (5-600), men håller på att bygga vidare på samlingen. Emil, hade sina trägubbar, jag har dessa. Den är under uppförande, i en serie produktion, där av ser det ut som det gör.