Ja jag har säkert sabbat spetsen. Jag hittar inte detta märke på något annat ställe än Kjell & Company (där jag köpt lödstationen) men dom verkar ha slut även att beställa spetsar online....
Vart ska jag vända mig då för att hitta nya spetsar?
Vart ska jag vända mig då för att hitta nya spetsar?
S swirve skrev:Sen på första bilden inlägget står stationen på 480 grader, då kan du mycket väl ha sabbat spetsen på ett par timmar. Skulle också rekommendera ny spets.
Och ja, det är övning, övning, övning. Jag skulle utan problem fixa patchningarna i bilderna ovan, handlöder lätt och ledigt chip komponenter i 0402 size (1x0.5mm), tssop kapslar (som de stora ic kretsarna i bilden) och patchar ledningsbanor som är 0.15mm breda... Men då har jag övat i 10 år nästan dagligen. Men det är överkurs här, ett par timmar så borde du få ordning på det!
Ta en bild på spetsen så går det kanske att avgöra status på den.Nobbe_1 skrev:
Om du bara har använt lödpennan till lysdiodslisterna så har jag svårt att se att spetsen skulle vara slut, såvida du inte du mekaniskt har bearbetat spetsen.
När jag monterar dessa lister brukar jag nyttja den minsta och tunnaste självhäftande kabelkanalen jag hittar, enkelt att lägga de tunna kablarna i, rakt och prydligt.Nobbe_1 skrev:Mitt nästa projekt kommer bli att montera och löda ledlist i flera vitrinskåp med glasdörrar. Skåpen är vita och nu försöker jag hitta liknande kabel som du föreslog men som är vit och där går jag bet
Sedan det bästa av allt är ju om den är ihopsatt som högtalarkabel så blir den lättare att limma/fästa i skåpet.
Brukar använda denna, 9x5 mm.Nobbe_1 skrev:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...llation/kabelkanaler/kabelkanal-409057/#tab04
Men med tunn kabel så går det ofta att gömma den eller dra den på ett lite mer osynligt sätt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Ni i tråden som löder mycket, var håller ni till för att inte fylla lokalen med illaluktande rök? När jag var tonåring lödde jag en hel del i perioder, stod då i ett förråd (del av villagarage) i princip utan ventilation (om det inte var sommar) vilket nog inte var så hälsosamt. Numera (de få gånger jag plockar fram lödkolven) håller jag till på köksspisen, med köksfläkten på max. Funkar men bullrigt och det blir att släpa grejorna fram och tillbaka. (Har ännu inte nått den punkt där köket görs om till labb permanent.)
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Jag har lött i typ 50 år och inte störts av lödröken, är väl lika illa som att blåsa ut ett stearinljus.
Protte
Protte
Har själv lött ganska mycket, därmed inte sagt att jag gör rätt Men ett tips om det är väldigt pilligt/svårt att hålla komponenterna rätt/skakig på handen så brukar jag, om det går, se till att väta ev. kabel eller ben på vad det nu är jag ska ha dit och väta banan/punkten/kabeln eller vad det nu är jag ska löda mot. Då kan man enkelt se att det väter och ordentligt och sen bara en snabb "dutt" för att få dit det hela när bägge ytorna är "förberedda". Litet extra "steg" mot att ta allt i ett svep men kan vara lättare om man inte är så van/riskera att värma för länge o.s.v. Och du kan ev. slippa att hålla i lodet som ytterligare en extra komponent om du försöker löda ihop alltihop "handhållet".
Är det här en flertrådig kabel med två ledare eftersom det står flätad? Kan jag alltså använda den här till att löda ledlist med?
https://www.conrad.se/p/flatad-kabe...vmxE9y43IjVPnFEn3bx25MRoCVi8QAvD_BwE&vat=true
https://www.conrad.se/p/flatad-kabe...vmxE9y43IjVPnFEn3bx25MRoCVi8QAvD_BwE&vat=true
Den kommer säkert att fungera. Själv har jag använt gammal telefon ledningskabel när jag har matat t.ex mitt husnummer som bakbelyses med vita dioder. Kabel är en fyrledare dvs 4 st solida ledare som jag har parat ihop 2 och 2. Det är väl kanske inte den optimala kabeln men räcker för att mata dioderna och den är vit. Kabellängden är nog närmare 15 m från transformator på 12 V till dioderna.