MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Jag trampade (barfota) på en stor lödkolv jag använde utomhus när jag var runt 10 år. Rekommenderas inte då ens egenvikt hindrar tillräckligt snabb rörelse från värmekällan. Kunde inte gå ordentligt på flera veckor.
Hur kan ett mikroskop vara överkurs? Det om något underlättar då man har bägge händerna fria för jobb. Dessutom lär man sig fort vad man gör för fel eller hur man gör rätt. Jag skulle inte vilja byta en säkring på ett kretskort utan mikroskop och då har jag hållt på med detta sen elvaårsåldern.
Ett mikroskåp behövs inte för dom flesta lekmäns jobb, därav överkurs. Förstoringsglas är mer än tillräckligt för 90% av jobben. Aldrig använt mikroskåp för att byta små säkringar på kretskort, ofta gör jag det utan förstoringsglas t om. Enda gångerna ett mikroskåp är ovärdeligt är när man löder väldigt små kretsar, för att kontrollera att inga ben har blivit bryggade eller liknande.Silver78 skrev:
Men mikroskåp är bra att ha, inget snack om det. Men det är knappast något man behöver springa ut och köpa innan man ens tänker tanken på att löda.
L Lucif3r skrev:Det här med att slipa spetsar.... Det ska undvikas in i det längsta. Men i absolut värsta fall, så kan man slipa spetsarna... MEN, spetsen kommer bli ännu mer förstörd än innan när den svalnar igen. Så det är något man enbart ens ska tänka tanken om om man absolut inte har något annant val(och vara medveten om att spetsen blir totalt skrot efteråt).
Det är inte så svårt att ta hand om sina spetsar. Grundreglerna är väl typ att inte köra dom för varma, inte repa dom, konstant hålla den ren mellan varje löd-punkt, tenna spetsen det sista man gör. Tennet agerar korrionsskydd och förhindrar att spetsen blir att se ut som på bilden tidigare
Håller man sig till dom metoderna så håller en spets i åratal, istället för timmar. Detta är extra viktigt om man löder lite sporadiskt och spetsen kanske ligger 1,2,3 eller ännu fler veckor mellan varje användande. Använder man den dagligen kan man väl fuska lite utan att livslängden försämras nämnvärt. Men det känns fruktansvärt onödigt att fuska med något som tar 10 sekunder extra att utföra. Jag personligen använder aldrig någon typ av "tip cleaner" eller liknande. Fungerar lika bra, eller t om bättre, med tenn-tråden man löder med, så sån där tip cleaner känns bara som bortkastade pengar.
Just det, undvik att häftigt kyla ner spetsen också. Dvs, stoppa inte ner den i ett glas kallt vatten när den är het
edit: läste inlägget med spets-bilden lite noggrannare. Min gissning är att du missade att tenna spetsen innan du slutade.
Extra flussmedel behövs främst när man löder kretsar och liknande små täta saker, det gör det mycket lättare att utföra så kallad "drag-soldering".
Ett par enstaka lödpunkter, eller kablar, eller annat mindre jobb, kräver ytterst sällan extra fluss.
Att bränna sig på spetsen händer titt som tätt, men det kräver ändå mer än vad man kan tro. Att snabbt dra ett finger över den svider väl till lite, men inte mer än så.
Dock kan jag personligen inte se någon anledning till att göra det på flit, spetsen håller man ju ren antingen med en fuktigt svamp eller sånt där stål-ull-grejjs(ingen aning om vad det egentligen heter). Stål-ulls-grejset kan man ju t om bära med sig och kräver ingen tillgång till vatten(för att fukta upp svampen).
Ang. vad som är absolut nödvändigt för att löda kan jag ju lista vad jag anser:
En lödstation som man kan ställa in temperaturen på. Behöver absolut inte vara modell svin-dyr. Billigare modeller kan kräva lite mer trial and error när det gäller temperaturen, i övrigt är det sällan en super-skillnad för lekmän. Skillnaden märks främst när man börjar löda lite mer känsliga saker.
Rätt spets för arbetet. Undvik penn-spetsar.
Lämplig manick för spetsrengörning(brukar nästan alltid finnas på lödstationer, ofta svamp)
Lödtenn, helst blyat och inte för tjock tråd då det är lättare att jobba med som bl.a. jag nämnde tidigare i tråden.
Bra belysning.
That's it.
Bra att ha saker, men inte nödvändigt för dom flesta arbeten:
Pincetter.
Flera olika spetsar.
Extra flussmedel.
Lödfläta.
Extra svampar om använder sånna. Svampar är slitage-varor även om dom ofta håller väldigt länge.
"Hjälpande hand", dvs något med gripklor som kan hålla i det du arbetar med.
Förstoringsglas.
Överkurs:
Mikroskåp.
Mer avancerad lödstation.
Varmluftstation
Ännu fler spetsar.
Saker ingen normal lekman behöver:
IR station.
Jag skulle vilja lägga till tennsug till listan. Kanske inte ett måste men definitivt en bra att ha pryl, speciellt om man vill ta bort något som redan är fast lött.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Rekylen från tennsugen ( den vanliga modellen med fjäder) kan ställa till det , jag rekommenderar tennfäta eller om man får tag på sug modell gummiblåsa
Klart att man kan ha en avlödningsstation
Klart att man kan ha en avlödningsstation
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Varför ens dividera om lödning av delikata saker när ts egentligen är vid nivån att löda fast en kabel?
Mitt bidrag är egentligen bara att de ledtejper jag har lött på anslutningar på har varit relativt knepiga. De har haft oxiderad koppar + silikonförorening som ha behövt göras rent väldigt noggrant för att tennet skulle väta lödöarna.
Helt rätt, glömde faktiskt totalt bort tennsugR roli skrev:
Tennsug är helt klart något man bör ha, men det kräver lite övning innan man lär sig snitsen. Det gör väl iofs lödfläta också, kanske ännu mer t om. Rätt lätt att man "kör fast" med fläta om man gör fel.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Jag köpte en begagnad ERSA avlödningsstation för 500kr på Tradera för runt 10 år sedan. Väldigt bra vid avlödning. Rejäl effekt, bra fotpedal, kraftig vakuumpump och bra filter/glasbehållare som fångar upp lödtennet. Fick med extra spetsar, silikonslang, filter mm.hsd skrev:
Produkter som diskuteras i tråden