Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Är det här en flertrådig kabel med två ledare
Ja, "Kabeluppbyggnad 2 x 18 x 0.10 mm" måste rimligen tolkas som att var och en av de två ledarna består av 18 tunna tvinnade "kardeler" som var och en har en area av 0,008 mm2, vilket totalt ger en area av 0,14 mm2 per ledare.
 
  • Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ni i tråden som löder mycket, var håller ni till för att inte fylla lokalen med illaluktande rök?
Jag löder på arbetsbänken brevid datorn, med lagom halvtaskig syn(=nyllet rätt nära det man löder för man är för slö att använda förstoringsglaset :p)
Aldrig störts av röken, men man bör väl inte medvetet andas in den som om man skulle röka :p
Jag brukar dock hålla andan precis när jag löder, men det är mest för att jag är så skakig på hand :rofl:
Det jag däremot brukar kunna känna av vid långa sessioner är irritation i ögonen om röken hamnar där, men det är rätt enkelt att förhindra(blåsa lite, t ex).

Är man orolig finns ju annars fullt dugliga och billiga rökutsug att köpa, eller rigga upp en gammal datorfläkt på lagom låg hastighet för att vifta bort den mesta av röken. Men personligen känns det som rätt mycket överkurs såvida man inte löder 8h om dagen 5 dagar i veckan.
Men visst, idén med köksfläkten är ju inte dum heller. Personligen skulle jag få ryggskott efter 10min dock :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Hade helt glömt det, men metoden med datorfläkt använde jag på ett sommarjobb där jag fick löda några dagar.

Jag använder lödtenn från Biltema (vanligt blyat, inköpt någon gång på 00-talet) och vid behov nån gammal lödpasta som jag tror medföljde förra lödkolven. Ryker nog inte så farligt egentligen. Då för länge sen höll jag dock även på att löda bort komponenter från diverse gammalt skrot så då blev det mer.
 
Så här ser den stackars spetsen ut även om jag använt den fuktade svampen hela tiden. Jag visste inte ens om att jag även skulle haft flux :cry::seenoevil:

Närbild på en korroderad lödspetstillverkning med synlig oxidation och slitage mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en sliten lödspetsspets med rester efter lödning utan flux.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


E etompau skrev:
Ta en bild på spetsen så går det kanske att avgöra status på den.
Om du bara har använt lödpennan till lysdiodslisterna så har jag svårt att se att spetsen skulle vara slut, såvida du inte du mekaniskt har bearbetat spetsen.
 
Jag har använt vanlig lampsladd (skx) till mina ledtaper. Finns i vit och svart och har rimligt mekaniskt skydd.

Jag har kabeln i slang dold i konstruktionen. Om man behöver ha den ytligt finns det små öppna lister att lägga lampsladd i som är väldigt smäckra.

Jag gjorde rent lödöarna på tapen från silikonrester genom att först gnugga med ett papper (t ex kaffefilter) och sedan kontrollera under mikroskop. Förtenn lödöarna först så syns det tydligt om de var rena eller inte, lodet flyter inte över silikon.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vart hittar man så små "öppna" lister?

Nu känns det som raketforskning nästan...:crysmile: Kontrollera under mikroskop :seenoevil:(y)

P petersv skrev:
Jag har använt vanlig lampsladd (skx) till mina ledtaper. Finns i vit och svart och har rimligt mekaniskt skydd.

Jag har kabeln i slang dold i konstruktionen. Om man behöver ha den ytligt finns det små öppna lister att lägga lampsladd i som är väldigt smäckra.

Jag gjorde rent lödöarna på tapen från silikonrester genom att först gnugga med ett papper (t ex kaffefilter) och sedan kontrollera under mikroskop. Förtenn lödöarna först så syns det tydligt om de var rena eller inte, lodet flyter inte över silikon.
 
R
Du har förmodligen svamp eller silikon rester på spetsen.

mitt tips är följande:

En glasfiberpenna för att borsta rent lödytan från ev. silikon. Kan även användas för att få bort lack från kretskort och exponera kopparbanorna om man råkat förstöra sin lödpunkt och behöver ansluta direkt till en kopparbana.
https://www.elfa.se/sv/glasfiberborste-mm-kontaktrengoerare-av-glasfiber-115-mm-bernstein-166/p/18071308?channel=b2c&price_gs=83.75&wt_mc=se.cse.gshop.sv.-&source=googleps&/?ext_cid=shgooaqsesv-P-CSS-Shopping-MainCampaign-Tools-Soldering&gclid=EAIaIQobChMIwtG77N7D5gIVTqWaCh2ltAhGEAQYASABEgKiofD_BwE

skippa svampen och köp en sån här istället:
https://www.kjell.com/se/produkter/...lbehor/lodspetsrengorare-med-metallull-p40025

Du kör ner spetsen i metallullen istället lite då och då.

Samt skaffa fluxet från svalander som jag tipsade om tidigare samt isopropanol/elektronikrengöring.

Putsa av ytorna du ska löda med glasfiberpennan, ta en tops med isopropanol och svabba rent.
lite flux på en tops och dutta dit lite på lödpunkten, värm upp lödkolven, ta lite tenn direkt på spetsen.
Tryck ner den i metallullen ett par gånger så ska du se att den blir skinande ren samt att du ser att det finns lite tenn på den.

håll spetsen mot lödpunkten och tillsätt tenn på punkten (inte direkt på spetsen) du ser när det binder och tack vare fluxet får du en fin lödkula på punkten.

Skala kabeln, tvinna den, doppa ner i flux, håll lödspetsen mot undersidan på kardelerna, tillsätt tenn på ovansidan. Samma här så ser du när det binder.

nu kan du ta lite flux på lödpunkten igen, håll kabeln mot punkten och spetsen mot din lödkula på lödpunkten. När tennet smälter så kommer din kabel ”sjunka” ner och binda.
Obs! Rör inget föränns allt svalnat annars kan du få en dålig bindning eller att du råkar slita loss hela lödpunkten

svabba av med isopropanol från fluxrester.
Testa om allt funkar för då kan du smälta dit en blobba smältlim med komposten ovanpå för mekanisk hållfasthet och isolation.

Öva gärna lite på nån gammalt skräpkretskort innan så du får in tekniken på allt(y)
 
  • Wow
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag visste inte ens om att jag även skulle haft flux
Jag anser att det för "elektroniklödning" inte behövs något mer flussmedel än den harts som finns i normalt lödtenn avsett för elektronik. Jag har då aldrig använt något.
 
  • Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag anser att det för "elektroniklödning" inte behövs något mer flussmedel än den harts som finns i normalt lödtenn avsett för elektronik. Jag har då aldrig använt något.
Håller med. Med vanligt elektroniklödtenn, 1-2 mm ska det ska gå att löda ihop kablar på led-listerna utan några problem.
Mer grejor och kemiska medel ska inte behövas imho.
Kopparytorna på listerna kräver mycket lite värme.
 
TACK för en ordentlig manual som till och med jag förstår....tror jag :seenoevil:

Har jag förstått det här rätt om köper den där "svintoliknande" trasselsudden. Värmer upp lödkolven. Tar på tenn på spetsen och trycker ner den i metallullen? Blir spetsen ren om jag gör så upprepade gånger innan jag sätter igång?

Köper glasfiberborsten för att rengöra kopparöarna inför lödning samt rengör med isopropanol. Sedan duttar dit lite fluxmedel. Sedan att jag bara följer det du skrivit steg för steg?

Kan det vara idé att även köpa lödspetsrengöring?

Vad är det för lödtenn jag ska använda då som är bra? Spelar det någon roll om det är tjockt eller vekt? När jag håller på med vekt lödtenn så får jag en känsla av att det böjer sig så lätt och är ingen styrsel i det :thinking::rolleyes:

Sedan vidhåller jag det jag skrivit tidigare att det är INTE lätt att lära sig att löda så det blir snyggt och bra för jag tror man kan jämföra det med att bli riktigt bra på att svetsa snyggt :oops:

Förpackning av lödspettsrengöring och balsam med texten 'Soldering Tip Cleaner & Conditioner'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


R RalleB skrev:
Du har förmodligen svamp eller silikon rester på spetsen.

mitt tips är följande:

En glasfiberpenna för att borsta rent lödytan från ev. silikon. Kan även användas för att få bort lack från kretskort och exponera kopparbanorna om man råkat förstöra sin lödpunkt och behöver ansluta direkt till en kopparbana.
[länk]

skippa svampen och köp en sån här istället:
[länk]

Du kör ner spetsen i metallullen istället lite då och då.

Samt skaffa fluxet från svalander som jag tipsade om tidigare samt isopropanol/elektronikrengöring.

Putsa av ytorna du ska löda med glasfiberpennan, ta en tops med isopropanol och svabba rent.
lite flux på en tops och dutta dit lite på lödpunkten, värm upp lödkolven, ta lite tenn direkt på spetsen.
Tryck ner den i metallullen ett par gånger så ska du se att den blir skinande ren samt att du ser att det finns lite tenn på den.

håll spetsen mot lödpunkten och tillsätt tenn på punkten (inte direkt på spetsen) du ser när det binder och tack vare fluxet får du en fin lödkula på punkten.

Skala kabeln, tvinna den, doppa ner i flux, håll lödspetsen mot undersidan på kardelerna, tillsätt tenn på ovansidan. Samma här så ser du när det binder.

nu kan du ta lite flux på lödpunkten igen, håll kabeln mot punkten och spetsen mot din lödkula på lödpunkten. När tennet smälter så kommer din kabel ”sjunka” ner och binda.
Obs! Rör inget föränns allt svalnat annars kan du få en dålig bindning eller att du råkar slita loss hela lödpunkten

svabba av med isopropanol från fluxrester.
Testa om allt funkar för då kan du smälta dit en blobba smältlim med komposten ovanpå för mekanisk hållfasthet och isolation.

Öva gärna lite på nån gammalt skräpkretskort innan så du får in tekniken på allt(y)
 
Många låter ungefär som när Mamma ska förklara ett recept på bullar... :crysmile: Hur mycket mjöl ska jag ta.... Du behöver inte ta så mycket mjöl utan bara så degen känns bra...:dizzy:

"Kopparytorna på listerna kräver mycket lite värme".......Hur mycket är myckt lite....:lying::dizzy::seenoevil:

E etompau skrev:
Håller med. Med vanligt elektroniklödtenn, 1-2 mm ska det ska gå att löda ihop kablar på led-listerna utan några problem.
Mer grejor och kemiska medel ska inte behövas imho.
Kopparytorna på listerna kräver mycket lite värme.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Många låter ungefär som när Mamma ska förklara ett recept på bullar... :crysmile: Hur mycket mjöl ska jag ta.... Du behöver inte ta så mycket mjöl utan bara så degen känns bra...:dizzy:

"Kopparytorna på listerna kräver mycket lite värme".......Hur mycket är myckt lite....:lying::dizzy::seenoevil:
Har för mig att jag tidigare skrev att du bör kunna få till en bra lödning på dessa ytor på 1-3 sekunder. Värme du längre är det risk att plastmaterialet förstörs.
En "helping hand" kan vara bra att ha för att hålla grejorna på plats.
9674111582238.jpg
 
Fast tonen i hela tråden går nästan ut på att det ska lödas dit och loss tusenbenta chip.................jag har lödit massor med normala saker och min spets är allt annat än fin och inte har jag nån fancy lödstation heller och är spetsen ful så putsar jag av den med fil eller nånting och förtennar den igen så går det tills nästa gång....
Jag har inga fancy svampar och tingeltangel heller. En vanlig budget lödpenna och tenn med fluss i duger utmärkt till normal lödning av nå kablar.
Löder man mer sen och vill utveckla sig så är det klart att man sen kan utveckla det hela och skaffa bättre grejer med lödspetsar som inte ska filas osv osv..........
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ja det har jag för mig att jag läste....:) Men det avslöjar ju inte den ultimata värmen för dessa tunna kopparöar? Är det 180 grader eller 380 grader---:oops:

Sedan om man tittar på bilderna i inlägget så känns det som jag använt en snartlik "helping hand" eller identisk skulle man kunna säga :rofl:
Arbetarbord med verktyg, en helping hand, metallbokstäver och en digital lödtemperaturdisplay som visar 380 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



E etompau skrev:
Har för mig att jag tidigare skrev att du bör kunna få till en bra lödning på dessa ytor på 1-3 sekunder. Värme du längre är det risk att plastmaterialet förstörs.
En "helping hand" kan vara bra att ha för att hålla grejorna på plats.
[bild]
 
R
Yes du har uppfattat rätt och mellan lödningarna kan du trycka ner den då och då för att bli av med överflödigt tenn och ev. smuts.

lödapetsrengöring har jag aldrig använt men det kanske är en god idé.

extra flussmedel gör det så mycket lättare för nybörjare och även när man ger sig på mycket mer avancerade lödningar.

Jag har inga problem att löda utan men det är lättare med extra fluss och ett krav vid mer avancerade lödningar.

gällandes värmen så märker du när det smälter och blir en fin blobb, då tar du bort spetsen. Men som sagt kör på det jag skrev i ”guiden” och testa på nått skräpkort så kommer du märka och se hur lodet beter sig med fluss

köp ett 1.0mm så har du ett smidigt för normal lödning.


Edit: ett blyfritt smälter vid 230 grader och det är ju den tempen du vill nå, så beroende på station så kanske 240 grader. Du kan köra på mer men då får du inte hålla kvar förlänge på lödpunkten då den kan sabbas.

Och ja, man kan löda med en oreglerad lödkolv från 70 talet som man filat på och med nått gammalt tenn, blir det bra? Tveksamt..

Vill man göra det bra och snyggt så använd rätt grejor för det blir så mycket lättare och smidigare. Plus att det är kul att kunna och du kommer hitta mer saker att löda/reparera
 
Redigerat:
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.