Men "alla" säger ju att det är dödsdömt att slipa spetsen eftersom det är någon slags beläggning på den som förstörs då? :rolleyes::thinking:

S Stefan1972 skrev:
Fast tonen i hela tråden går nästan ut på att det ska lödas dit och loss tusenbenta chip.................jag har lödit massor med normala saker och min spets är allt annat än fin och inte har jag nån fancy lödstation heller och är spetsen ful så putsar jag av den med fil eller nånting och förtennar den igen så går det tills nästa gång....
Jag har inga fancy svampar och tingeltangel heller. En vanlig budget lödpenna och tenn med fluss i duger utmärkt till normal lödning av nå kablar.
Löder man mer sen och vill utveckla sig så är det klart att man sen kan utveckla det hela och skaffa bättre grejer med lödspetsar som inte ska filas osv osv..........

Kvalitetsspetsar från ex Weller eller Ersa är pläterade, mekanisk slipning med fil el. liknade av spetsen skall inte ske. Bara avtorkning mot fuktigt svamp.

• Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Det är pläterade spetsar på nästan alla elektroniklödgrejer numera, även billigare från Kjell. En elektronikspets ska inte slipas! Gammal lödkolv med ren kopparspets, ja!

Kan jag köpa vilken spets som helst till min lödkolv bara diametern är den rätta?

E etompau skrev:
Kvalitetsspetsar från ex Weller eller Ersa är pläterade, mekanisk slipning med fil el. liknade av spetsen skall inte ske. Bara avtorkning mot fuktigt svamp.

MultiMan MultiMan skrev:
Det är pläterade spetsar på nästan alla elektroniklödgrejer numera, även billigare från Kjell. En elektronikspets ska inte slipas! Gammal lödkolv med ren kopparspets, ja!
visst är det så men det betyder ju inte att en modern pläterad spets blir obrukbar om den är ful och det slipas på den...Jag menar att nivån på det hela blir ju aningen märklig och man kan ju nästan tro att har man inte allt som står i tråden så går det inte att löda.......

Finns många bra tips i denna tråd.
Att löda blyfritt är svårare speciellt om du inte har en klok lödstation.
Köp bra fluss medel speciellt om det är finelektronik du sysslar med. Elfa köper jag från.
Mikroskop är ovärderligt när du löder. Man ser vad man håller med och om lödningen blir bra. Du behöver inte en dyr modell. Bara du ser vad du gör.
Ha rena verktyg och om du känner dig obekväm så pröva dig fram på ett kretskort som gett upp som övningsobjekt.

Nä så känner jag absolut inte man å andra sidan så är det ju upp till var och en vad man vill lämna för tips gällande sitt kunnande. Det är ju även upp till var och en vad den vill köpa. Så nä jag i alla fall tror inte det och har lött tidigare men då oftast större kablar där det inte spelat så stor roll varken hur det ser ut eller kunnande.

Tycker det är lite spännande att försöka lära sig så mycket som möjligt även om inte allt kan klassas som sanning som skrivs i dessa trådar. Gäller ju att inte sila mygg och svälja kameler :geek:

Men du får gärna förklara mer om det där med spetsar? Går det alltså att använda en slipad spets ändå? Hur tjockt är den pläterad och vad händer om man slipar den?

S Stefan1972 skrev:
visst är det så men det betyder ju inte att en modern pläterad spets blir obrukbar om den är ful och det slipas på den...Jag menar att nivån på det hela blir ju aningen märklig och man kan ju nästan tro att har man inte allt som står i tråden så går det inte att löda.......

MultiMan
Försvinner pläteringen och bara kärnan är kvar (som på en ren kopparspets ) så oxiderar den direkt och man måste oftast använda mycket aggressivare flussmedel som riskerar förstöra elektronik och kretskort. Vanligt elektroniklödtenn slutar alltså att fastna och flyta ut på spetsen och man får mycket sämre värmeöverföring. Blir väldigt lätt dåliga lödningar då.

Vitsen med en modern pläterad spets är ju att den "alltid" håller sig ren om man gör ren den med avsedda produkter. Det är ju särskilt viktigt vid fina spetsar och delikata lödningsarbeten. Allt beror ju på nivån på det man pysslar med. Har man en gammal lödpenna eller en fasligt ful och sliten modern pläterad spets och filar den så är det ju bara förtenna den och löda på. Den är ju som sagt inte obrukbar för det men den kommer ju att kräva samma brutala rengöring framgent också. Det är ju ändå bara en tingest du värmer med, den tillför ju inget magiskt i övrigt annat än att man inte vill att lödstället ska bli förorenat och då riskera en felaktig lödning. Återigen dock mest kritiskt vid delikata lödarbeten. Men allt är ju en vanesak. All form av lödning är ändå en sån konstart att övning ger färdighet. Man kan liksom inte läsa sig till hur man löder. Grunderna möjligen men ja ändå. Det är ju som att gassvetsa ungefär. Du kan läsa hyllmetrar med böcker om det men du kan iallafall inte svetsa för det.......

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
För det du vill göra behöver du någon form av lödpenna som blir tillräckligt varm och lödtenn med harts avsett för elektroniklödning. Det är allt! Skippa flussmedel, mikroskop, avancerade rengöringsmetoder och allt annat special som nämnts i tråden. Det är ren överkurs.

Är spetsen skitig men oskadd torka av den varma spetsen med blött hushållspapper eller godtycklig blöt svamp/trasa som du inte är rädd om. Är spetsen skadad och eventuell plätering borta, fila fram en vettig spets, förtenn den och löd. Detta är inte hjärnkirurgi även om snart sju sidor kan få en att tro det. :)

• Gilla
  • Haha
hsd och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För det du vill göra behöver du någon form av lödpenna som blir tillräckligt varm och lödtenn med harts avsett för elektroniklödning. Det är allt!
Men inte för varm skulle jag nog vilja ta med också. Verkar nästan som det varit så i TS fall sett till någon bild och det är värre än åt det nästan för svala hållet.

Ja, även jag tycker det känns lite overkill.

Fuktig svamp (har inte provat trasa) och lödtenn med fluss i duger gott, borde också räcka till att väcka liv i spetsen igen.

hsd
Alfredo Alfredo skrev:
För det du vill göra behöver du någon form av lödpenna som blir tillräckligt varm och lödtenn med harts avsett för elektroniklödning. Det är allt! Skippa flussmedel, mikroskop, avancerade rengöringsmetoder och allt annat special som nämnts i tråden. Det är ren överkurs.

Är spetsen skitig men oskadd torka av den varma spetsen med blött hushållspapper eller godtycklig blöt svamp/trasa som du inte är rädd om. Är spetsen skadad och eventuell plätering borta, fila fram en vettig spets, förtenn den och löd. Detta är inte hjärnkirurgi även om snart sju sidor kan få en att tro det. :)
En tidigare kollega drog tummen över den heta spetsen när det samlats gammalt tenn och harts, funkade bra men jag häpnade över att han inte brände sig

• Wow
Nobbe_1 och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
En tidigare kollega drog tummen över den heta spetsen när det samlats gammalt tenn och harts,
Det där hör nog till fortsättningskursen och inte till grundkursen. :surprised: Antar att det kan fungera om man blöter fingret, är snabb och inte har otur med att något varmt fastnar.

Det här med att slipa spetsar.... Det ska undvikas in i det längsta. Men i absolut värsta fall, så kan man slipa spetsarna... MEN, spetsen kommer bli ännu mer förstörd än innan när den svalnar igen. Så det är något man enbart ens ska tänka tanken om om man absolut inte har något annant val(och vara medveten om att spetsen blir totalt skrot efteråt).

Det är inte så svårt att ta hand om sina spetsar. Grundreglerna är väl typ att inte köra dom för varma, inte repa dom, konstant hålla den ren mellan varje löd-punkt, tenna spetsen det sista man gör. Tennet agerar korrionsskydd och förhindrar att spetsen blir att se ut som på bilden tidigare :p
Håller man sig till dom metoderna så håller en spets i åratal, istället för timmar. Detta är extra viktigt om man löder lite sporadiskt och spetsen kanske ligger 1,2,3 eller ännu fler veckor mellan varje användande. Använder man den dagligen kan man väl fuska lite utan att livslängden försämras nämnvärt. Men det känns fruktansvärt onödigt att fuska med något som tar 10 sekunder extra att utföra. Jag personligen använder aldrig någon typ av "tip cleaner" eller liknande. Fungerar lika bra, eller t om bättre, med tenn-tråden man löder med, så sån där tip cleaner känns bara som bortkastade pengar.
Just det, undvik att häftigt kyla ner spetsen också. Dvs, stoppa inte ner den i ett glas kallt vatten när den är het ;)
edit: läste inlägget med spets-bilden lite noggrannare. Min gissning är att du missade att tenna spetsen innan du slutade.

Extra flussmedel behövs främst när man löder kretsar och liknande små täta saker, det gör det mycket lättare att utföra så kallad "drag-soldering".
Ett par enstaka lödpunkter, eller kablar, eller annat mindre jobb, kräver ytterst sällan extra fluss.

Att bränna sig på spetsen händer titt som tätt, men det kräver ändå mer än vad man kan tro. Att snabbt dra ett finger över den svider väl till lite, men inte mer än så.
Dock kan jag personligen inte se någon anledning till att göra det på flit, spetsen håller man ju ren antingen med en fuktigt svamp eller sånt där stål-ull-grejjs(ingen aning om vad det egentligen heter). Stål-ulls-grejset kan man ju t om bära med sig och kräver ingen tillgång till vatten(för att fukta upp svampen).

Ang. vad som är absolut nödvändigt för att löda kan jag ju lista vad jag anser:
En lödstation som man kan ställa in temperaturen på. Behöver absolut inte vara modell svin-dyr. Billigare modeller kan kräva lite mer trial and error när det gäller temperaturen, i övrigt är det sällan en super-skillnad för lekmän. Skillnaden märks främst när man börjar löda lite mer känsliga saker.
Rätt spets för arbetet. Undvik penn-spetsar.
Lämplig manick för spetsrengörning(brukar nästan alltid finnas på lödstationer, ofta svamp)
Lödtenn, helst blyat och inte för tjock tråd då det är lättare att jobba med som bl.a. jag nämnde tidigare i tråden.
Bra belysning.
That's it.

Bra att ha saker, men inte nödvändigt för dom flesta arbeten:
Pincetter.
Flera olika spetsar.
Extra flussmedel.
Lödfläta.
Extra svampar om använder sånna. Svampar är slitage-varor även om dom ofta håller väldigt länge.
"Hjälpande hand", dvs något med gripklor som kan hålla i det du arbetar med.
Förstoringsglas.

Överkurs:
Mikroskåp.
Mer avancerad lödstation.
Varmluftstation
Ännu fler spetsar.

Saker ingen normal lekman behöver:
IR station.

Redigerat:
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.