Ser ut som en station från Kjell, specad till 60w så bör räcka till det mesta. Dock lär temp visningen vara sådär. Det finns billiga instrument på ebay som mäter tip temp (fg-100). Jag tror mest på oren spets som ger dålig värmeöverföring. Se till att förtenna spetsen precis innan du ska löda, man kan fuska och ha en lodblobba på spetsen så länge du tillför nytt tenn (eg fluss) när du går på kabel/lödpunkt.
 
För mig som är helt grön kanske du kan förklara vad ”Tip Activator” är? Är inte så superduktig på engelska så jag fattar inte så mycket av PDF-dokumentet heller :oops:

Kan man för att se till att spetsen är riktigt ren när man börjar slipa av den med typ smärjel?

S swirve skrev:
Herrejävlar vad varmt ni har! Löder mycket på jobbet och är labbansvarig, med hög temperatur gör man slut på spetsen i förtid. Skulle säga att 280 grader för blyat och 320-340 för blyfritt är lagom. Räcker inte det är spetsen inte rengjord eller så är spetsen för liten. Köp en tip activator, [länk], och rengör under tiden du löder med [länk]
För privat bruk funkar vilket 6040 blyat lod (med fluss) som helst, det är def knepigare med blyfritt. För en bra lödning krävs en fri lödpad, är det lack eller liknande måste den bort! Räcker värmen (effekten) i lödstationen inte till går det alltid grundvärma det som ska lödas försiktigt med varmluftpistol.
 
Tip activator är nåt som på kemisk väg rengör spetsen, mycket bra! Absolut inte fila eller smärgla, spetsen är belagd med ett tunt lager ytterst.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
MultiMan


Jag har lött sedan 6-7 årsåldern och det handlar om rätt handlag, rena ytor och spetsar, bra lödtenn med flussmedel och rätt temperatur och effekt till vad man ska löda på och med. Då går det fort och utan problem.

Löda kablar är inte jättekritiskt med tiderna men allt går sönder med för mycket värme under lång tid. Har man grova saker är ett bra tips att först förtenna kabel och lödpunkt separat och sedan värma ihop, det brukar vara mycket enklare. Löder man elektronik finns det ibland väldigt känsliga saker och då kan man ibland inte värma mer än någon/några sekunder innan komponenttemperaturen blir skadlig. Det mesta idag med ytmonterade komponenter löder med varmluft istället.

Finns massor av bra instruktionsvideos numera så bara att titta lite för att få bra tips.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det var ju tur jag frågade då....:oops::rolleyes::dizzy:

S swirve skrev:
Tip activator är nåt som på kemisk väg rengör spetsen, mycket bra! Absolut inte fila eller smärgla, spetsen är belagd med ett tunt lager ytterst.
 
Tack få mycket för klippe från Youtube för nu vet jag hur jag ska göra för att få spetsen riktigt ren :love:(y)

Nu är bara frågan om det spelar någon roll vilken lödtenn jag ska inhandla, om vissa är bättre än andra samt även om tjockleken spelar någon roll?

MultiMan MultiMan skrev:
[media]
[media]
Jag har lött sedan 6-7 årsåldern och det handlar om rätt handlag, rena ytor och spetsar, bra lödtenn med flussmedel och rätt temperatur och effekt till vad man ska löda på och med. Då går det fort och utan problem.

Löda kablar är inte jättekritiskt med tiderna men allt går sönder med för mycket värme under lång tid. Har man grova saker är ett bra tips att först förtenna kabel och lödpunkt separat och sedan värma ihop, det brukar vara mycket enklare. Löder man elektronik finns det ibland väldigt känsliga saker och då kan man ibland inte värma mer än någon/några sekunder innan komponenttemperaturen blir skadlig. Det mesta idag med ytmonterade komponenter löder med varmluft istället.

Finns massor av bra instruktionsvideos numera så bara att titta lite för att få bra tips.
 
Hej igen på er alla hjälpsamma personer i vårt avlånga land :love:

Någon har gett som rekommendation att jag ska använda Rosin Soldering Flux för att hålla spetsen i trim, men det verkar bara finnas att beställa från utlandet?

Sedan verkar det finnas en speciell "pasta" de säljer för just rengöring av lödspetsen "Tip tinner and cleaner", är det något att också inhandla?

Sedan som jag sagt så är jag inte så haj på engelska och fattar inte alls vilket/vilka lödtenn jag beställa från samma sida? Vilka som det är fluss i och inte?


Är det något annat som är bra att ha och i så fall varför? Tänkte när jag ändå är i "beställartagen" :)


https://www.radioshack.com/collections/solder-and-flux


Produktbilder av Rosin Soldering Flux och Tip Tinner and Cleaner från RadioShack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En fuktad svamp duger långt för att hålla lödspetsen i trim.
Köper du sedan elektroniklödtenn i diameter 0,5-1 mm från ex. Electrokit eller Kjell &Co så är du i mål.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Men flux då... Min spets ser INTE fin ut om jag jämför med de jag nu sett på Youtube sam det alla skriver att den ska vara ren...:sweat:

E etompau skrev:
En fuktad svamp duger långt för att hålla lödspetsen i trim.
Köper du sedan elektroniklödtenn i diameter 0,5-1 mm från ex. Electrokit eller Kjell &Co så är du i mål.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Men flux då... Min spets ser INTE fin ut om jag jämför med de jag nu sett på Youtube sam det alla skriver att den ska vara ren...:sweat:
Ta en bild på lödspetsen, så går det att ge en kommentar.
En spets/lödkolv som används för hobbybruk håller under lång tid om du sköter den, alltså ingen mekanisk påverkan (filande/skrapande etc) och rengöring mot fuktad svamp efter ca varje lödtillfälle.
 
Jag köpte den här lödstationen förra veckan och har bara använt den till att göra den här skylten och inget mer. Har inte slipat eller så över huvud taget på spetsen. Men hur får jag ren den igen?

https://www.kjell.com/se/produkter/...odverktyg/dibotech-lodstation-pro-60-w-p40570

E etompau skrev:
Ta en bild på lödspetsen, så går det att ge en kommentar.
En spets/lödkolv som används för hobbybruk håller under lång tid om du sköter den, alltså ingen mekanisk påverkan (filande/skrapande etc) och rengöring mot fuktad svamp efter ca varje lödtillfälle.
 
Ja, då räcker det med lite lödpasta och en svamp. Mina spetsar brukar bli riktigt fula efter några timmars lödning eftersom jag är så förbannat slö. Då brukar jag köpa en ny för några tior...

Jag har en Welleman plåtbutk med flussmedelspasta. Vet inte vad den heter eller om den går att köpa i dag, men alla ställen som säljer elektroniktillbehör borde ha nåt motsvarande.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Men jag har ju den här.... Kanske inte passar då...:oops:

[länk]
Din lödstation heter Dibotech och där finns ju en drös med utbytesspetsar till detta märke hos Kjell.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.