Ja i mål är jag men tänkte jag skulle få lite goda råd inför nästa projekt. Kanske lära mig lite och få lite tips. Jag är fortfarande nyfiken på vad som händer om jag har använt för hög värme?
Det tog ofantligt många timmar att löda ihop det här projektet och har jag inte vara så jäv.a envis och har ett otroligt långt tålamod så har jag nog gjort mig olycklig
Kanske får hålla mig till sådana här kopplingsklämmor och löda ena sidan samt klämma ihop den andra över listen...
Det tog ofantligt många timmar att löda ihop det här projektet och har jag inte vara så jäv.a envis och har ett otroligt långt tålamod så har jag nog gjort mig olycklig
Kanske får hålla mig till sådana här kopplingsklämmor och löda ena sidan samt klämma ihop den andra över listen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:Att försöka löda på andra platser än de öppna kopparytorna är att be om problem.
Plastlisten är känslig för värme så trycker du lödkolven mot materialet under längre tid så skadar du det
Det tar inte mer än kanske 1-2 sekunder för att göra en lödning och få kabeln att fästa mot ytan.
Nu ser det iallafall ut som att du har gått i mål med detta projekt.
Tycker det ser ut som du har använt ganska grova kablar mellan listerna. Kanske är det det som har gjort att du har haft problem med detta. Som sagt, gör du rätt så fixar du att löda fast en kabel på 1-2 sekunder.
Att löda ihop dessa lister ska normalt inte vara något större problem imho. Lär också funka bättre om prylarna ska sitta utomhus i fuktig miljö.
Att löda ihop dessa lister ska normalt inte vara något större problem imho. Lär också funka bättre om prylarna ska sitta utomhus i fuktig miljö.
Ja det är klart att det blir bättre kontakt med en lödning än en kabelklämma. Det där med utemiljö har du helt rätt i.
Men jag tror inte att kablarna var för grov... Ganska smal...typ flerledad högtalarkabel som inte alls är speciellt grov....tycker jag i alla fall. Hur vek kan jag använda då till 12V? För ju tunnare den är ju lättare måste det ju vara att löda den?
Men jag tror inte att kablarna var för grov... Ganska smal...typ flerledad högtalarkabel som inte alls är speciellt grov....tycker jag i alla fall. Hur vek kan jag använda då till 12V? För ju tunnare den är ju lättare måste det ju vara att löda den?
E etompau skrev:Tycker det ser ut som du har använt ganska grova kablar mellan listerna. Kanske är det det som har gjort att du har haft problem med detta. Som sagt, gör du rätt så fixar du att löda fast en kabel på 1-2 sekunder.
Produkter som diskuteras: "kabelklämma"
Kabelklämma Cable Clamp Pro
Förvara kablar utan trassel
79 kr inkl moms
Läs mer
Högtalarkabel är enl. mig lite för grov för detta. Åtminstone som kabel mellan de olika sektionerna. Till nästa projekt så köp lite tunnare, flertrådig kabel, en röd och en svart så blir det enklare att få ihop grejorna.Nobbe_1 skrev:Ja det är klart att det blir bättre kontakt med en lödning än en kabelklämma. Det där med utemiljö har du helt rätt i.
Du har inte någon vetskap om vilken den minsta kvadraten man kan använda är?
E etompau skrev:
Här är ett exempel på en tunn kopplingskabel som borde duga mellan sektionerna:Nobbe_1 skrev:
https://www.electrokit.com/produkt/kopplingstrad-0-14mm2-rod-10m/
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Vill bara fylla i med att det beror på kabellängden, då du kommer få ett större spänningsfall desto klenare kabel du använder, men här antar jag att trafon sitter på baksidan av skylten och då blir kabellängderna korta, vilket gör att spänningsfallet blir försumbart.
Om du löder på lödöarna på ovansidan där det är silikon är det viktigt att du skapar dig ner till en koppar. Titta med lupp eller mikroskop. I värsta fall kan du använda fint sandpapper.
Det är inga problem att löda blyfritt. Använd flusspenna, förtenn lödöarna och lös sedan fast ledaren med lite mer lödtenn.
Flusspenna gör underverk.
Det är inga problem att löda blyfritt. Använd flusspenna, förtenn lödöarna och lös sedan fast ledaren med lite mer lödtenn.
Flusspenna gör underverk.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 371 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 371 inlägg
Flusspenna, har Du någon länk till en lämplig, det får ju inte lämna frätande rester för då biter man sig själv där bak
Jag har lött mycke elektronik och det är viktigt med bra lödtenn med ickekorrosivt fluss samt god effekt på lödpennan, använder oftast 400° spetstemperatur ,ibland 440, då lödmomentet bör ske snabbt för art unvika överhettning av kretskort och komponenter
Jag har lött mycke elektronik och det är viktigt med bra lödtenn med ickekorrosivt fluss samt god effekt på lödpennan, använder oftast 400° spetstemperatur ,ibland 440, då lödmomentet bör ske snabbt för art unvika överhettning av kretskort och komponenter
Vi har lite olika på jobbet mina jag. Jag tror att det är det här märket jag tycker är lättast att använda när jag jobbar:
https://www.electrokit.com/produkt/...MI8samuY-95gIViKoYCh13tQrzEAQYASABEgKjR_D_BwE
Jag vet inte om jag litar på no clean-delen på hot som ska hålla länge, så hade jag tvättat med isopropanol eller liknande efter lösningen.
https://www.electrokit.com/produkt/...MI8samuY-95gIViKoYCh13tQrzEAQYASABEgKjR_D_BwE
Jag vet inte om jag litar på no clean-delen på hot som ska hålla länge, så hade jag tvättat med isopropanol eller liknande efter lösningen.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 317 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 317 inlägg
Herrejävlar vad varmt ni har! Löder mycket på jobbet och är labbansvarig, med hög temperatur gör man slut på spetsen i förtid. Skulle säga att 280 grader för blyat och 320-340 för blyfritt är lagom. Räcker inte det är spetsen inte rengjord eller så är spetsen för liten. Köp en tip activator, https://www.elfa.se/en/activator-fo...ner-edsyn-lt/p/18248937?queryFromSuggest=True, och rengör under tiden du löder med https://www.elfa.se/en/soldering-ti...q=&pos=2&origPos=2&origPageSize=10&track=true
För privat bruk funkar vilket 6040 blyat lod (med fluss) som helst, det är def knepigare med blyfritt. För en bra lödning krävs en fri lödpad, är det lack eller liknande måste den bort! Räcker värmen (effekten) i lödstationen inte till går det alltid grundvärma det som ska lödas försiktigt med varmluftpistol.
För privat bruk funkar vilket 6040 blyat lod (med fluss) som helst, det är def knepigare med blyfritt. För en bra lödning krävs en fri lödpad, är det lack eller liknande måste den bort! Räcker värmen (effekten) i lödstationen inte till går det alltid grundvärma det som ska lödas försiktigt med varmluftpistol.