3 271 848 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Ja, jag fick mig en jävel en gång när jag var ung och dum.useless skrev:
Hade monterat en gammal skrivbordslampa som inte funkade när jag tände den. Stoppade upp handen och skulle kolla om jag hade skruvat i en glödlampa.
Det hade jag inte....
Jag får tänka på det nästa gång. Någon gång sedan den tillverkades har stiften på våra stickproppar blivit tjockare. Med milt våld får man in en europaplugg. Vanliga stickkontakter är bara att glömma. Intressant är också designen i det avseendet att sladden kan hamna tryckt mot ljuskällan. Sannolikt ett mindre problem vid LED-lampor än glödlampor.Pen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får skarva med en adapter till och sedan vända " laddarklumparna" uppåtA Avemo skrev:Jag får tänka på det nästa gång. Någon gång sedan den tillverkades har stiften på våra stickproppar blivit tjockare. Med milt våld får man in en europaplugg. Vanliga stickkontakter är bara att glömma. Intressant är också designen i det avseendet att sladden kan hamna tryckt mot ljuskällan. Sannolikt ett mindre problem vid LED-lampor än glödlampor.
[bild]
En kollega för många år sedan reste aldrig utan sin universaladapter - en skruvmejsel och två krokodilklämmor.mattiasp skrev:
EDIT: Jag vill minnas att den fungerade utmärkt till teleuttagen också då detta var på modem-tiden.
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Norsk elkraftprofessor. I rest my case, your honour.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 438 inlägg
Medlem
· Gävleborg
· 224 inlägg
Gamla stickproppar har smalare stift och är så att säga kluvna och därmed lite fjädrande. Som @HasseTeknik säger så är det en adapter som gäller. En gammal stickpropp med ett sladduttag påA Avemo skrev:
Logga in
Skapa konto
Den här har jag i mitt uthus. Stickproppen är till en transformator för utomhusbelysning, trafon är dubbelisolerad och alltså inte skyddsjordad. Det är en sådan där stickpropp som har formen av en jordad men saknar jordbleck.
Tanken är väl att montera upp ett eluttag någon gång...
Annars så finns den här varianten som passar även moderna stickproppar:
Logga in
Skapa konto
Dock så får man använda ficklampa eller ordna en annan armatur att skruva lampan i.
För att återanknyta mer till ämnets kärna så kommer här en bild från min källare:
Logga in
Skapa konto
Av skruvhålen i väggen att döma så har det suttit en annan brytare här, förmodligen så gick den sönder och man tog det man hittade... det är en brytare avsedd för knoppledning.