41 229 läst · 147 svar
41k läst
147 svar
ftx system? Värt? Pris? Själv?
Att ventilera ett 140 kvm hus då det är -10 grader ute kräver nästan 2 Kw av värmesystemet. Även om värmepumpen gör värme billigt så kan ett ftx göra så att huset kan klara sig på en värmepumpsstorlek mindre o ev billigare
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Vi bor också i ett väldigt snarlikt hus från -71 och gjorde följande på uppmaning av energirådgivare:A AgnesRami skrev:
- Bergvärme.
- FTX - vid behov passa på att ta bort nersmutsad isolering (se nedan).
- Tilläggsisolera vinden med lösull (cellulosaisolering). Ett vanligt problem från 70-talet är att man får kallras i väggarna pga av otillräcklig isolering så se till att isoleringen når hela vägen fram och över väggarna. Man körde även överdrivet stora luftspalter. På vårt hus hade vi ca 12cm(!) vilket är i princip är helt öppet och det hade blåste in mängder med skit på vinden och en stor del av värmen gick bokstavligen upp i rök. En möjlig orsak kan var att olja/el nästa gratis på den tiden så man verkade inte lägga speciellt mycket energi på isolering och tätning.
- Dreva om alla fönster samt täta genomfångar (vp-rör, etc). På 70-talet var det populärt och teknik-trendigt att dreva med skumgummi som ofta förtvinade till ingenting. Testa att ta bort fodret på ett fönster så får du se själv.
- Byta fönster som sista alternativ om inte är allt består av enbart stora panoramafönster.
Samma här, vi valde en FTX HERU 130EC. Det var rätt enkelt att montera rör och ventiler, nästan som att bygga lego. Om ni köra själva rekommenderar att försök få tag på färdigisolerade spiro-rör för det var ett himla bök att lägga på värmeisolering i efterhand som kom på rulle. Isoleringens tjocklek på kallvind bör var minst 100mm men helst ca 150 mm. Som alternativ leverantör finns tex luftbutiken.se som kör i stort sätt samma upplägg som Soliduct.sir_daniel skrev:
Efteråt tilläggsisolerade vi vinden genom att spruta pappersull (cellulosaisolering) vilket gick snabbt. Resultatet blev väldigt bra då ullen effektiv täpper till alla hål ("köldbryggor").
En annan fördel om man råkar har bergvärme så har man möjlighet att montera ett kylbatteri efter FTX-aggregatet som matats med kyla från borrhålet.
Att kyla tilluften till ett FTX-aggregat i en villa med normala luftflöden ger försvinnande lite kyleffekt. Under de månader vi har väldigt hög luftfuktighet i vårat avlånga land är det ett väldigt bra sätt att avfukta luften på dock, men det är generellt inte nödvändigt, hur som hur.
Vill ni få gratis kyla bör man sätta in en fläktkonvektor centralt i huset (eller i de rum man vill kyla).
Om man ventilerar ett hus på ungefär 170kvm enligt lägsta möjliga skulle man kunna få ut en maximal effekt kring 720W, spritt på hela huset.
Eller kring 140-150W per sovrum. Det ska ställas i paritet med att solinstrålning kan ge upp mot 1000W/kvm.
Men klart är att man kommer alltid ha det lite svalare inne än ute och lite bättre spridning på luften. Men knappast märkbart.
Vill ni få gratis kyla bör man sätta in en fläktkonvektor centralt i huset (eller i de rum man vill kyla).
Om man ventilerar ett hus på ungefär 170kvm enligt lägsta möjliga skulle man kunna få ut en maximal effekt kring 720W, spritt på hela huset.
Eller kring 140-150W per sovrum. Det ska ställas i paritet med att solinstrålning kan ge upp mot 1000W/kvm.
Men klart är att man kommer alltid ha det lite svalare inne än ute och lite bättre spridning på luften. Men knappast märkbart.
Redigerat:
Om man känner att ”det inte är jättebra luft i huset” med självdrag är ju steg ett att inse att självdraget inte räcker till. Det är ju inte ett dragit torp från 1800-talet där det eldas dagligen i vedspisen för matlagning som vi pratar om.
Gjorde en beräkning i en annan tråd. Modifierar den och klistrar in här:
Antag uppvärmningsbehov under 9 månader. Antag medeltemp 0 oC under denna period.
Antag 20 oC inomhustemp —> deltaT = 20K
Att ventilera 270m2 enligt norm kostar alltså (per år):
E = 0.35l/s/m2 * 270m2 * 0.001 kg/l * 1 kJ/kg/K * (20-0)K * (9*30*24)h = ca 12200kWh.
Skillnaden mellan ett F-system (0% återvinningsgrad) och FTX (säg 80% återvinningsgrad) är alltså ca 10000kWh. Vi bergvärme (SCOP = 4) sparar ni 2500kWh/år, dvs ca 3000kr/år. Vid direktel ca 12500kr/år.
Så med bergvärme är det svårt att räkna hem kostnaden för FTX kontra F, men det är inte oceaner ifrån. Vi fick offererat F-system för ca halva priset av FTX, monterat och klart (65k vs 130k). Köpt projektering, injustering samt material skulle uppskattningsvis landa på ca 50-55k för FTX.
Vi gick från självdrag (145 m2, byggt -89) till FTX. Värt varenda krona, men hade säkert gått att göra tillräckligt bra med F-system också. När man går in i sovrummen på kvällen är luftkvaliteten motsvarande den utomhus (fast 21 grader). Vi kör fläktarna på 80% av varvtalet för ventilation enligt norm (0.35l/s/m2). Det räcker för oss.
Gjorde en beräkning i en annan tråd. Modifierar den och klistrar in här:
Antag uppvärmningsbehov under 9 månader. Antag medeltemp 0 oC under denna period.
Antag 20 oC inomhustemp —> deltaT = 20K
Att ventilera 270m2 enligt norm kostar alltså (per år):
E = 0.35l/s/m2 * 270m2 * 0.001 kg/l * 1 kJ/kg/K * (20-0)K * (9*30*24)h = ca 12200kWh.
Skillnaden mellan ett F-system (0% återvinningsgrad) och FTX (säg 80% återvinningsgrad) är alltså ca 10000kWh. Vi bergvärme (SCOP = 4) sparar ni 2500kWh/år, dvs ca 3000kr/år. Vid direktel ca 12500kr/år.
Så med bergvärme är det svårt att räkna hem kostnaden för FTX kontra F, men det är inte oceaner ifrån. Vi fick offererat F-system för ca halva priset av FTX, monterat och klart (65k vs 130k). Köpt projektering, injustering samt material skulle uppskattningsvis landa på ca 50-55k för FTX.
Vi gick från självdrag (145 m2, byggt -89) till FTX. Värt varenda krona, men hade säkert gått att göra tillräckligt bra med F-system också. När man går in i sovrummen på kvällen är luftkvaliteten motsvarande den utomhus (fast 21 grader). Vi kör fläktarna på 80% av varvtalet för ventilation enligt norm (0.35l/s/m2). Det räcker för oss.
Hade skippat FTX och satt in F vent. Kaffepengar i besparing. Och tagit pengarna för ett påkostat passivt eller tom aktivt kylsystem med bergvärmen.
Garanterat mer komforthöjande.
Garanterat mer komforthöjande.
Vi installerade själva i ett hus från 74. Det var enkelt, precis som att bygga lego. Bökigt dock att krypa runt på vinden, hjälm kan rekommenderas . Vi valde också heru.
Nu har vi jämn och fin värme i hela huset, inget kallras och luftkvaliten är som natt och dag mot innan.
Jag tror inte att vi kan räkna hem installationen i pengar än på länge, men den ökade komforten gör det värt varenda krona!
Nu har vi jämn och fin värme i hela huset, inget kallras och luftkvaliten är som natt och dag mot innan.
Jag tror inte att vi kan räkna hem installationen i pengar än på länge, men den ökade komforten gör det värt varenda krona!
Man investerar inte i ftx för att tjäna pengar. Man gör det för att få ett renare, friskare och tystare inomhusklimat, utan att Ventilera in kalluft med kallras dom följd.
Var frikostig med flexdämpare innan varje tilluftsventil, gärna något överdimensionerat aggregat som kan snurra med låg hastighet.
Var frikostig med flexdämpare innan varje tilluftsventil, gärna något överdimensionerat aggregat som kan snurra med låg hastighet.
Då kan man slänga in ett F om återvinningen inte spelar någon roll. Allt annat kan man få med F.
Kyla skulle jag lägga pengarna på om man måste välja. Båda är såklart bäst.
Kyla skulle jag lägga pengarna på om man måste välja. Båda är såklart bäst.
Precis så resonerade jag också. Frågan är hur bra man kan få det med F-system med tilluftsdon som ger bra luftomblandning (alternativt genom/bakom radiatorn), filter på varje tilluftsdon osv. Kanske tillräckligt bra. Jag undersökte det inte närmare utan körde på FTX för att slippa fundera.L largab skrev:Man investerar inte i ftx för att tjäna pengar. Man gör det för att få ett renare, friskare och tystare inomhusklimat, utan att Ventilera in kalluft med kallras dom följd.
Var frikostig med flexdämpare innan varje tilluftsventil, gärna något överdimensionerat aggregat som kan snurra med låg hastighet.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
70-tals hus med generellt dålig tätning är ingen bra kombo med frånluft-ventiilation och därför är FTX en bättre lösning. Dessutom får man mycket bättre kvalitet på luften.TotalControl skrev:
I valet mellan FTX och F ventilation så ingår frågan var huset ligger?
För luftens kvalité in är möjlig att hantera med FTX och mindre med F
Om ni ska installera bergvärme så skulle jag börja med det och frånluft för att undersöka hur huset fungerar
För luftens kvalité in är möjlig att hantera med FTX och mindre med F
Om ni ska installera bergvärme så skulle jag börja med det och frånluft för att undersöka hur huset fungerar
Man brukar säga att med otäta hus passar inte just FTX.
Ja jag vet inte. Tror många har placebo när det gäller just FTX. Har varit på säkert 100 tals middagar med övernattningar mm hos vänner och de har inte bättre luft än vårat något påkostade F system. Men jag kanske har vistats för lite för att känna skillnaden.
Tycker faktisk snarare vissa av vännerna har för torr luft. Men det är väl insjustering.
Ja jag vet inte. Tror många har placebo när det gäller just FTX. Har varit på säkert 100 tals middagar med övernattningar mm hos vänner och de har inte bättre luft än vårat något påkostade F system. Men jag kanske har vistats för lite för att känna skillnaden.
Tycker faktisk snarare vissa av vännerna har för torr luft. Men det är väl insjustering.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Visserligen är frikyla inte samma sak som ett renodlat hvac-kylsystem på 10-20kw men med rätt flöde och konfiguration på batteriet kan du lätt sänka tempen med 8-10 grader. Men det är klart, har man stora panoramafönster där solen gassar in med 300 kw/kvm är det kört för vilken kylanläggning som helst!D jonas_t skrev:
Fläktkonvektorer är bara bökigt och helt onödigt om man kör FTX. Rätt val är centralt kylbatteri för komfortkyla till hela byggnaden och vid behov enskilda kanalkylare för tex sovrum.
Precis tvärt om. FTX möjliggör anpassning av tryck och flöde för varje enskild del av fastigheten vilket just passar äldre byggnader "som inte pallar trycket". (Ursäkta vitsen!)TotalControl skrev:
Tyvärr är 70-talshus med väldigt stor sannolikhet väldig otät i grundkonstruktionen. Av den anledningen är FTX ett bättre val då du kan kompensera med tryck och flöden.B byggarätt skrev:
Intygas! Har aldrig haft så många bulor och rivsår i skallen som när vi installerad vår FTX.F flimsy skrev:
Redigerat: