P pero skrev:
Monterat växthuset. Glaset kvar.
Underbart! Fabrikat / storlek / uppvärmning? Har du nån projekttråd?
 
P pero skrev:
Monterat växthuset. Glaset kvar.

Kanon!

Tittar väldigt fint ut!
Grattis!
 
A atomlab skrev:
Testa att mata den med 16a istället.
Gav tyvärr ingen märkbar effekt :(
Svetsade metallbitar på ett arbetsbord med otillfredsställande resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Underbart! Fabrikat / storlek / uppvärmning? Har du nån projekttråd?
Ingen projekttråd tyvärr.

23 någonting kvadrat, Willab/EuroSerre Maxi5 plus mur
Skall in en vedkamin, tänket är huvudsakligen en plats att hänga på, matbord, cozy corner och en mindre del som växthus.

Hoppas på glögg där till första advent...
 
3d-printade en "stödhylsa" till dammsugarmunstycket, för att slippa behöva vara så försiktig.
Dammsugarslang med en 3D-printad röd stödhylsa på munstycket mot ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drosen och 5 till
  • Laddar…
Spontanköpte ett gäng besseytvingar på Bauhaus och lyckades få igenom prisgaranti mot Hornbach för de långa (400/120) för 245kr st.

Dock nu när jag kommit hem och tittat lite mer noga på dem så undrar jag om det verkligen ska vara såhär? Toppdelen är liksom sned.
Trodde Bessey borgade för kvalitet! De är fastspända i hyllkanten och då syns det genom att de lutar.
Bessey-tvingar fastspända i en hyllkant, toppdelen på några lutar snett i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en Bessey-skrutvingförpackning med produktinformation och bild på användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser skumt ut. Tyvärr är Bessey inte bara toppgrejor. De bästa de har brukar vara väldigt bra, men det finns en hel del som är mindre bra också.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ser skumt ut. Tyvärr är Bessey inte bara toppgrejor. De bästa de har brukar vara väldigt bra, men det finns en hel del som är mindre bra också.
Hmm, ja. Det blir nog retur på dessa. Jag jämförde priset mot fine-tools men slogs av att beteckningarna inte var samma. Faktum är att Bauhaus besseytvingar inte ens finns på besseys egna hemsida.

Bortsett från att de var sneda verkar de dock vara riktigt bra. Rejäla och tjockt gods 29x9mm är bakre stången.
 
Förutom att köpa defekta tvingar så har jag limmat bordsunderrede i helgen. Återstår toppskiva och ytbehandling.

Träbordsunderrede under konstruktion med limmade sammanfogningar, träspån och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbordsunderrede som hålls ihop med tvingar under limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordsunderrede av trä som limmas med flera tvingar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbordsunderrede utan toppskiva i ett rum, limmade delar synliga, bredvid en vit vägg och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett träbordsunderrede under konstruktion med synliga limfogar och träpluggar i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 21 till
  • Laddar…
Vet inte om det kanske vore mer lämpligt med en bilmekartråd? :thinking:

Men igår bestämde jag mig för att få av den efter senaste släpkörningen ej längre avtagbara avtagbara dragkroken på andrabilen.

Kroken är en tre och halvt år gammal BMA från Thule/Brink (min är schizofren och består till hälften av delar från Thule hälften från Brink). Är monterad på en SAAB ng9-3 men dessa delar bör gälla alla Thule BMA.

Dragkroken hade kärvat lite vid montering de senaste gångerna men nu satt den fast och gick inte att få loss, vredet vrider men inget händer, trodde först att det var vredet som var kass, men efter att ha skruvat isär det hittade jag inga trasiga delar.
Slutade med att jag demonterade klossen som kroken fäster i:
Avtagbar dragkrok från Thule/Brink fastspänd i skruvstäd för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och skruvade fast den i skruvstädet och efter några bank med kombihammaren på rätt ställe så släppte det.
I kort visade det sig att det rostat såpass i den röda punkten nedan, så att själv kroken inte hamnade rätt i inhakning (grön) och låsningen (blå) inte hakat i ordentligt :surprised: och eftersom den inte hakat i ordentligt så låg inte låsningen i rätt läge för att vredet skulle kunna nyttjas.

Närbild av en rostad dragkroksdel i ett skruvstäd med markering av rostskada i rött och låspunkter i grönt och blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha filat bort lite rost på samtliga markerade punkter fungerar draget som nytt, men jag skulle påstå att det är röd punkt som är viktigast, och den är ju faktiskt åtkomlig att rensa ibland.
 
  • Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Det var ju bra att det rostat fast så pass att släpvagnen följde med hem då....

Har en liknande operation att göra på skåpbilen, fick aldrig någon nyckel till kroken när jag köpte den och om jag minns rätt måste kunna visa att den går att demontera vid besiktning....så planen är att ta bort hela kroken förutom balken och montera en fast svanhals istället.
 
MathiasS MathiasS skrev:
så planen är att ta bort hela kroken förutom balken och montera en fast svanhals istället.
Jag fick registreringsbesiktiga en bil en gång när jag bytte från löstagbar till fast dragkrok. Hade jag inte haft någon krok innan och bara monterat den fasta hade jag sluppit besiktning... Logiskt? :thinking::rolleyes:
 
Det är väl för att folk inte ska komma dit med sin fastrostade löstagbara krok och hävda att det det numera är en fast...
 
Ja, det tänkte jag på direkt, det var ju inte så att jag körde löv med släpet heller :oops::sweat:

Men vredet visade ju grönt, så det skulle vara okej att köra :sweat:

Troligtvis har väl mekaniken låst tillräckligt, och sedan när jag körde har den pressat sig fast än mer.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag fick registreringsbesiktiga en bil en gång när jag bytte från löstagbar till fast dragkrok. Hade jag inte haft någon krok innan och bara monterat den fasta hade jag sluppit besiktning... Logiskt? :thinking::rolleyes:
Ja så förstår jag det också, att trots att jag inte skulle behöva besiktiga en ny krok så måste jag få ur "löstagbar" ur registret eftersom det påkallar en kontroll vid varje besiktning.

....men om jag inte gör ett byte utan bara anmäler den som avmonterad.........får gräva lite i detta. Fortsättning i släpvagnstråden kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.