Anders 1920-tal
Björn Melander Björn Melander skrev:
Det är egentligen byglar för en bokhylla, såna där som man spänner fast i hyllplanet. Jag kapade bort nederdelen så det bara blev bygeln kvar. Borrade sedan hålen några tiondelar mindre så de kunde pressas ned i hålet.
vad uppfinningsrikt!

Städade upp bland mina laddenheter och hittade en ledig väggplats!
Denna laddstation täcker till 100% mina behov då jag bara har två typer av batterimaskiner. AEG 18V och Bosch 10,8-12V.
Livet i ”Snickerboa” blev genast enklare!

Laddstation med AEG och Bosch batteriladdare och batterier i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre AEG 18V laddare monterade på väggen ovanför två Bosch 10,8-12V laddningsstationer i ett skräddarsytt laddningsområde.
Skapa konto

• Gilla
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Städade upp bland mina laddenheter och hittade en ledig väggplats!
Denna laddstation täcker till 100% mina behov då jag bara har två typer av batterimaskiner. AEG 18V och Bosch 10,8-12V.
Livet i ”Snickerboa” blev genast enklare!

[bild]

[bild]
snyggt. Men du vet att man inte behöver en laddare per batteri ;)

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Helt införstådd! Men jag har bara ett fåtal maskiner kvar med sladd. Alla andra maskiner är batteridrivna. Kap/ger-sågen tar två, stora vinkelslipen två och det är väldigt bekvämt att slippa byta batteri mellan olika maskiner.
Det gör livet enklare!

Nuvarande maskinställning:
AEG-18V = 17 stycken maskiner
Bosch 10,8-12V = 12 stycken maskiner
AEG-batterier = 13 stycken
Bosch-batterier = 7 stycken

Redigerat:
  • Gilla
VidarH och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Helt införstådd! Men jag har bara ett fåtal maskiner kvar med sladd. Alla andra maskiner är batteridrivna. Kap/ger-sågen tar två, stora vinkelslipen två och det är väldigt bekvämt att slippa byta batteri mellan olika maskiner.
Det gör livet enklare!

Nuvarande maskinställning:
AEG-18V = 17 stycken maskiner
Bosch 10,8-12V = 12 stycken maskiner
AEG-batterier = 13 stycken
Bosch-batterier = 7 stycken
Imponerande! Då förstår jag dig. Jag har bara 9 Ryobis och en AEG (äldre) samt idag hämtar jag en Bosch GSR 12-15 (med flera chuckar). Så snart är jag i Boschträsket med. Kommer inte köpa några Ryobis om jag skall ha kraftfullare verktyg såsom tigersåg, cirkelsåg mm. Eller så får de bli sladdmaskiner istället. Cirkelsågen är ju en Hitachi C6BU2 och den är jag nöjd med, trots sladd.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Att det blev AEG18V var en ren slump! I början av året sålde min lokala Julabutik ut AEG verktyg med 75% rabatt. Jag kunde inte motstå så plötsligt stod jag där med två olika 18V system. Samtidigt Blockade jag hem en AEG kap/ger-såg 18V för en tredjedel av nypriset. Jag hade sedan tidigare börjat köpa på mig Bosch 18V när det var läge.
Samtidigt så gick Bauhaus ut med 20% på hela AEG-sortimentet.
Men nu insåg jag att 5-6 olika batterisystem inte var någon framtid.
Så det blev till att göra ett val.
Mina Bosch 18V såldes snabbt iväg och samtidigt många olika sladdmaskiner där jag kunde ersätta med AEG-maskiner.
Jag är helnöjd! Har använt det mesta under sommaren och för mig är det sladdlöst som gäller i framtiden.
Dag

• Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Det är väldigt skönt att slippa sladden (speciellt på vintern) men jag är mest rädd att man får ge 6000-8000:- för något batteridrivet för att få samma resultat som en 2000-2500:- pryl som går på 230V.

AEG är väl det inget fel på. Känns dom de heter Ridgid i USA. Eller om det är helt andra saker. Ryobi är ett rätt utskällt märke. Men jag måste säga att jag tycker det känns helt okej. Nu är jag bara en hemmapulare. Så det är ju skillnad om du använder sakerna varje dag, hela tiden. Men jag är lite tveksam till om jag skall köpa kraftfullare verktyg av Ryobi även om jag bara kollar på deras Brushlessmodeller då. Deras tigersåg har fått rätt bra kritik. Cirkelsågen mindre bra osv.

RmK_71 RmK_71 skrev:
Det är väldigt skönt att slippa sladden (speciellt på vintern) men jag är mest rädd att man får ge 6000-8000:- för något batteridrivet för att få samma resultat som en 2000-2500:- pryl som går på 230V.

AEG är väl det inget fel på. Känns dom de heter Ridgid i USA. Eller om det är helt andra saker. Ryobi är ett rätt utskällt märke. Men jag måste säga att jag tycker det känns helt okej. Nu är jag bara en hemmapulare. Så det är ju skillnad om du använder sakerna varje dag, hela tiden. Men jag är lite tveksam till om jag skall köpa kraftfullare verktyg av Ryobi även om jag bara kollar på deras Brushlessmodeller då. Deras tigersåg har fått rätt bra kritik. Cirkelsågen mindre bra osv.

Ridgid, AEG och Ryobi ingår i samma koncern. Många av AEG maskinerna är exakta kopior av Ridgid. När det gäller kvaliteten på maskinerna tycker jag att den är jämförbar med övriga märken. Dock är väl Festool ett snäpp bättre men till ett alltför för högt pris. Åtminstone för mina behov. När jag började med handmaskiner för ca 25 år sedan köpte jag bara Festool men idag tycks prisnivån ha skenat i väg. När jag sålde mina gamla Festoolmaskiner fick jag tillbaka vad jag hade gett en gång. Varumärket är verkligen starkt! Alla mina AEG-enheter är inköpa olika procentsatser. Mellan 20-75%. Till exempel köpte jag 6 st. 3.0Ah batterier för 175kr styck. Sen får man inte glömma deras generösa garantier om du registrerar verktygen. 6 år på maskiner och 3 år på batterier! Känns tryggt!
Dag

stigen stigen skrev:
Ridgid, AEG och Ryobi ingår i samma koncern. Många av AEG maskinerna är exakta kopior av Ridgid. När det gäller kvaliteten på maskinerna tycker jag att den är jämförbar med övriga märken. Dock är väl Festool ett snäpp bättre men till ett alltför för högt pris. Åtminstone för mina behov. När jag började med handmaskiner för ca 25 år sedan köpte jag bara Festool men idag tycks prisnivån ha skenat i väg. När jag sålde mina gamla Festoolmaskiner fick jag tillbaka vad jag hade gett en gång. Varumärket är verkligen starkt! Alla mina AEG-enheter är inköpa olika procentsatser. Mellan 20-75%. Till exempel köpte jag 6 st. 3.0Ah batterier för 175kr styck. Sen får man inte glömma deras generösa garantier om du registrerar verktygen. 6 år på maskiner och 3 år på batterier! Känns tryggt!
Dag
Nja, jag skulle säga precis tvärtom, Ridgid är "kopior" på AEG, TTI som äger AEG tillverkar Ridgids handelverktyg på licens, varumärket ägs av "Emerson electric"

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, jag skulle säga precis tvärtom, Ridgid är "kopior" på AEG, TTI som äger AEG tillverkar Ridgids handelverktyg på licens, varumärket ägs av "Emerson electric"
Aha. Där ser man.

stigen stigen skrev:
Dag
Riktigt bra. Jag glömmer alltid regga inom 30 dagar. Tycker det är snålt att de har så kort regtid. Inom den första garantitiden (ej utökade) borde räcka. Men är man lat så får man lida för det (men än så länge håller allt, så peppar peppar)

Festool är säkert bra för den som vill lägga de pengarna eller har det som yrke. Men jag känner att jag inte vill lägga de pengarna. Visst vissa modeller av tex handöverfräsar är helt okej i pris jmf med Blå Bosch mm. Men Blå Bosch precis som DeWalt har ju bättre och sämre serier. Festool kanske bara har en Pro Serie. Måste säga att Dominon ser trevlig ut dock...

Att kalla Ridgid / AEG för kopior av varandra är ur konstruktionsperspektiv en smula elakt.
ganska sannolikt är det samma konstruktör i båda maskinerna. Däremot kan naturligtvis detaljerna skilja.
I detta fall bygger det troligen på att Ridgid är ett inarbetat namn i USA och AEG är det i Europa.
TTI är ju ett asiatiskt bolag som köpt upp flera varumärken, bla Milwaukee /Ryobi / AEG.
Har själv en AEG sticksåg som har ett "mycket snarlikt syskon" hos Milwaukee.
https://www.ttigroup.com/

H hyggabus skrev:
Att kalla Ridgid / AEG för kopior av varandra är ur konstruktionsperspektiv en smula elakt.
ganska sannolikt är det samma konstruktör i båda maskinerna. Däremot kan naturligtvis detaljerna skilja.
I detta fall bygger det troligen på att Ridgid är ett inarbetat namn i USA och AEG är det i Europa.
TTI är ju ett asiatiskt bolag som köpt upp flera varumärken, bla Milwaukee /Ryobi / AEG.
Har själv en AEG sticksåg som har ett "mycket snarlikt syskon" hos Milwaukee.
[länk]
Elakt och elakt, jag tror inte TTI bryr sig det minsta, de skrattar nog hela vägen till banken .. (y)

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Riktat svarven efter jag flyttat den, bättre än såhär blir det inte för min del då den inte är fastbultad i golvet. Lite som att jaga sin egen svans ett tag.

vdCJpeyh.jpg

jULSINth.jpg

• Gilla
Chaly och 8 till
  • Laddar…
Bränt träskylt med texten 'AGCALA' skapat med CNC och behandlat med gasolbrännare, bredvid klarlacksburk.
Skapa konto

Cnc+gasolbrännare+klarlack

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.