harry73
F fsn skrev:
Blir TS tex påkörd igen så hävdar jag att han tom skulle kunna vika ihop gubben i väntan på polis och kalla det envarsingripande.
Vad skulle syftet med gripandet vara? Är du rätt att skulle fly och hålla undan sig på annan plats? Eller behövs gripandet så polisen kan fastställa hans identitet?

Det finns nog ingen vinst med att själv hålla fast grannen, och då ökar bara risken att det klassas som misshandel.

• Gilla
Tord_Lj
  • Laddar…
Set roliga är att han kan producera nya original hur många han vill, det behövs ingen kopia. Det är inte ett avtal som fastslår något av värde eftersom han skrivit det själv.

kashieda kashieda skrev:
TS, kanske har du anledning att alltid råka ha några rejäla buntband i fickan när du är ute?
Tänk snickare och skogsarbetare + skyffel.
Jag har en hel del med mig vid utejobb, Land Rover är som en stor verktygslåda.
Gäller att hålla dig kall och tänka klart.

• Gilla
Mattias00 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Set roliga är att han kan producera nya original hur många han vill, det behövs ingen kopia. Det är inte ett avtal som fastslår något av värde eftersom han skrivit det själv.
Den där lappen har inget värde för mig, helt rätt, det är skräp.
Men la upp det för att visa hur det eskalerar typ, ena efter det andra.
Förvånar mig inte om en av lokala buset knackar på och vill ha 3 papp + 1000 spänn i indrivning + %.
Att det inte är ett korrekt krav skiter de i.
Så lite verktyg finns innanför dörren & fob'n till överfalls larmet är alltid med, dock skall man inte övervärdera den tryggheten.

Redigerat:
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Kall och klar är bra. Buntband är bra för att hålla folk i skick.

harry73
T Tord_Lj skrev:
Det är ingen kladd, det är meddelandet men kan inte se det komiska i det hela?
Det komiska är att grannen tror att han öht ska skriva att han har kopia på det meddelandet. Visar lite på hur hans hjärna fungerar.

• Gilla
Fishdoc och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det komiska är att grannen tror att han öht ska skriva att han har kopia på det meddelandet. Visar lite på hur hans hjärna fungerar.
Ah, nu fattar jag.
Det som står uppe i hörnet.
Du ser hur mycket jag ägnade kraft åt att analysera.
Han skrev nog det för han vet vad jag gör med dylikt, en hård boll och retur avs.

Bästa svaret

KristinaRT
Låter som en fruktansvärd situation för dig, och jag beklagar verkligen att du tvingas leva med en sådan person i närheten.

Jag brukar alltid tänka att en persons handlingar alltid är logiska om man ser dem från personens egen synvinkel, och i detta fall tycks det handla om en person som aldrig på allvar behövt inse att det finns konsekvenser.
Han har inställningen att han kan bete sig hur som helst utan att det händer något. Självklart är detta inte friskt, men det gör det inte lättare att leva med för dig.

Hur ”tamt” det än låter tror jag du är på rätt spår - dokumentera, anmäl och gör problemet känt. Se till att det finns officiella ”spår” av hans beteende och handlingar. För OM något inträffar finns en dokumenterad historia av våld och trakasserier. Som du själv skriver, 10 cm kan vara avgörande. För att ge ett ytterlighetsexempel - Om han tex skulle köra på dig och skada dig allvarligt kan dokumentation av tidigare trakasserier vara skillnad mellan dråpförsök/misshandel och mordförsök. Viss skillnad i straffskala.....

Att påtala detta med oro för vapen är inte fel. Inte heller fel att se till att det i en anmälan står att din familj vistas på annan ort pga att du är rädd för vadhan kan göra. Då finns även detta dokumenterat. Se till att alla viktiga detaljer finns dokumenterade i polisanmälningar och liknande.

• Gilla
remrag och 5 till
  • Laddar…
harry73
I videon i första inlägget skriker han adhd som skällsord. Troligtvis uppfattar han det så för att alla säger så till honom och han verkar ha kort stubin och lite konsekvenstank. Låter som adhd i mina öron

• Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
En annan väg att gå är en ordningsvaktsutbildning och lära sig exakt vad som är lagligt och varför när det kommer till nödvärn. Det handfasta handlar om låsningar för att skydda en själv från våld. Jag fick den utbildningen (militär och civil) i lumpen -99 och jag är kass på knytnävar men grepp fungerar bra. Och med tanke på att fängelse finns med i straffskalan så är ett envarsgripande vid misshandel med redskap (bil) helt i sin ordning. Om nu inte reglerna har ändrats vill säga.

• Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
I videon i första inlägget skriker han adhd som skällsord. Troligtvis uppfattar han det så för att alla säger så till honom och han verkar ha kort stubin och lite konsekvenstank. Låter som adhd i mina öron
Hm, nånstans måste han ha fått inspiration till den bokstavskombon. Har alltid undrat varifrån.

Inte så roligt när han orerar på lokala ICA om han ser mig, annars bryr jag mig föga.

Redigerat:
VidarH VidarH skrev:
En annan väg att gå är en ordningsvaktsutbildning och lära sig exakt vad som är lagligt och varför när det kommer till nödvärn. Det handfasta handlar om låsningar för att skydda en själv från våld. Jag fick den utbildningen (militär och civil) i lumpen -99 och jag är kass på knytnävar men grepp fungerar bra. Och med tanke på att fängelse finns med i straffskalan så är ett envarsgripande vid misshandel med redskap (bil) helt i sin ordning. Om nu inte reglerna har ändrats vill säga.
Kan ge ett tips åt det hållet, speciellt till er med barn i skolan, tonårsdöttrar etc.
Ok, har fördomar, vet det!

Jag såg till att min grabb tog gult bälte i judo, efter det ökade självförtroendet rejält.
I judo oskadliggör man utan att skada och hur stor biff som helst. Har inget med muskelstyrka att göra.
Naturligtvis gjorde grabben och jag det samtidigt... Bra sak att göra hela familjen.
Tjejer klarar lätt av 100kg aggressiva typer.
Försökte få alla i skolan med på kurs men kollegiet förstod inte alls.
Helt ok, min grabb fick ett fint övertag...

Dessutom bra med fallteknik när man kör mc, särskilt på bana. Mjuk i kroppen skall man vara.

• Gilla
Bichonen och 6 till
  • Laddar…
Det är väldigt mycket fokuserat på våld, envarsgripande, buntband mm.
För det första lär det troligen inte hjälpa på den personen, om den bild vi fått förmedlad till oss stämmer. Tvärtom tror jag det kan eskalera situationen. (Men det vet man givetvis inte förrän man provat.)
För det andra. Att envarsgripa någon gör man för att polisen skall kunna komma till platsen och i första hand identifiera personen och bedöma om det skall startas en utredning.
Som det ser ut i nuläget är ett envarsgripande helt meningslöst eftersom grannen är känd och inte behöver identifieras.
Han lär inte bli anhållen heller.
Ett envarsgripande skulle troligen gå över till ett slagsmål och i sin tur resultera i anmälan om både misshandel och kanske olaga frihetsberövande. Speciellt om man buntat händerna med buntband.
Helt meningslöst alltså.
Att gå en ordningsvaktsutbildning för en enskild privat händelse är ju, ursäkta mig, helt befängt.
Att lära sig nödvärnsrätten är inget man behöver gå utbildning för. Det räcker att googla så kan man det på några minuter.
Angående greppen så behöver det tränas mycket för att sitta och kunna användas. Mycket träning och övning.
Alltså inget som man klarar för att mota sin granne i grind om jag säger så.
Är man dessutom inte van så är sannolikheten att man misslyckas överhängande när det väl är ”skarpt läge” och adrenalinet rusar och en motståndare som inte bara är en kompis på mattan i gympasalen man möter utan en person som verkligen slåss för sitt liv.

Mitt råd är;
fortsätt dokumentera,
anmäl varje händelse (som verkligen är något, inte bara något som stör),
undvik och håll dig ifrån honom så mycket du bara kan, utan att för den skull inte väga gå ut.
Förhoppningsvis blir det till slut någon verkan på antingen det ena eller det andra.
Någon utredning går vidare och resulterar i åtal, han tröttnar (kanske) och i varje fall lugnar sig.

I värsta fall får du anamma det gamla ordspråket:
If You cant beat them, join them.
Lär känna din fiende och bli ”polare” med honom.
Försök på sikt att låta honom tro att du inte är sur på honom, svälj förtreten och drick en öl med honom någon enstaka gång och låt honom tro att ni är polare.
Om det lyckas så slipper du kanske en långtgående, kanske olöslig konflikt.
Sedan är kanske det sista förslaget helt overkligt, vad vet jag.
Men ibland får man ta andra vägar för att komma fram.

KristinaRT KristinaRT skrev:
Låter som en fruktansvärd situation för dig, och jag beklagar verkligen att du tvingas leva med en sådan person i närheten.

Jag brukar alltid tänka att en persons handlingar alltid är logiska om man ser dem från personens egen synvinkel, och i detta fall tycks det handla om en person som aldrig på allvar behövt inse att det finns konsekvenser.
Han har inställningen att han kan bete sig hur som helst utan att det händer något. Självklart är detta inte friskt, men det gör det inte lättare att leva med för dig.

Hur ”tamt” det än låter tror jag du är på rätt spår - dokumentera, anmäl och gör problemet känt. Se till att det finns officiella ”spår” av hans beteende och handlingar. För OM något inträffar finns en dokumenterad historia av våld och trakasserier. Som du själv skriver, 10 cm kan vara avgörande. För att ge ett ytterlighetsexempel - Om han tex skulle köra på dig och skada dig allvarligt kan dokumentation av tidigare trakasserier vara skillnad mellan dråpförsök/misshandel och mordförsök. Viss skillnad i straffskala.....

Att påtala detta med oro för vapen är inte fel. Inte heller fel att se till att det i en anmälan står att din familj vistas på annan ort pga att du är rädd för vadhan kan göra. Då finns även detta dokumenterat. Se till att alla viktiga detaljer finns dokumenterade i polisanmälningar och liknande.
Bra reflektioner, dock;
Vapen finns överallt i busken här.
Bara jägare bryr sig om licens.
Jag tänker inte gå med skyddsväst, går inte jobba då. En gräns finns liksom!

Största anledningen till att familjen är lite spridd är; utflugen son och damen är återvändare i Härjedalen med sina åldrande föräldrar. Hon blir bara frustrerad här och mår dåligt. Tar hand om sin stuga jag byggt åt henne och sina marker.

Vill inte att sonen är här för han ger tillbaks ordentligt och kan få bekymmer efteråt. Det vet dom om och provocerar gärna igång honom.

Denna info för att ingen skall tro att vi flytt, men visst hade mer tid spenderats här om inte...

K knipo skrev:
Det är väldigt mycket fokuserat på våld, envarsgripande, buntband mm.
För det första lär det troligen inte hjälpa på den personen, om den bild vi fått förmedlad till oss stämmer. Tvärtom tror jag det kan eskalera situationen. (Men det vet man givetvis inte förrän man provat.)
För det andra. Att envarsgripa någon gör man för att polisen skall kunna komma till platsen och i första hand identifiera personen och bedöma om det skall startas en utredning.
Som det ser ut i nuläget är ett envarsgripande helt meningslöst eftersom grannen är känd och inte behöver identifieras.
Han lär inte bli anhållen heller.
Ett envarsgripande skulle troligen gå över till ett slagsmål och i sin tur resultera i anmälan om både misshandel och kanske olaga frihetsberövande. Speciellt om man buntat händerna med buntband.
Helt meningslöst alltså.
Att gå en ordningsvaktsutbildning för en enskild privat händelse är ju, ursäkta mig, helt befängt.
Att lära sig nödvärnsrätten är inget man behöver gå utbildning för. Det räcker att googla så kan man det på några minuter.
Angående greppen så behöver det tränas mycket för att sitta och kunna användas. Mycket träning och övning.
Alltså inget som man klarar för att mota sin granne i grind om jag säger så.
Är man dessutom inte van så är sannolikheten att man misslyckas överhängande när det väl är ”skarpt läge” och adrenalinet rusar och en motståndare som inte bara är en kompis på mattan i gympasalen man möter utan en person som verkligen slåss för sitt liv.

Mitt råd är;
fortsätt dokumentera,
anmäl varje händelse (som verkligen är något, inte bara något som stör),
undvik och håll dig ifrån honom så mycket du bara kan, utan att för den skull inte väga gå ut.
Förhoppningsvis blir det till slut någon verkan på antingen det ena eller det andra.
Någon utredning går vidare och resulterar i åtal, han tröttnar (kanske) och i varje fall lugnar sig.

I värsta fall får du anamma det gamla ordspråket:
If You cant beat them, join them.
Lär känna din fiende och bli ”polare” med honom.
Försök på sikt att låta honom tro att du inte är sur på honom, svälj förtreten och drick en öl med honom någon enstaka gång och låt honom tro att ni är polare.
Om det lyckas så slipper du kanske en långtgående, kanske olöslig konflikt.
Sedan är kanske det sista förslaget helt overkligt, vad vet jag.
Men ibland får man ta andra vägar för att komma fram.
Bra analys men det sista provades i början.
Nu dricker jag inte nämnvärt många % men omåttligt med kaffe.
Det blev inte bra, totalt närgången och tog en massa fokus.
Vet inte hur mycket hjälp han fick med sin motorsåg.
Till slut fick jag klippa av liksom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.