norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Leker vidare med väggkrokar...
Snygg
Hur fäster du upp den?

Frustrator Frustrator skrev:
Snygg
Hur fäster du upp den?
Fräser in nyckelhål i baksidan var min plan.

S
siggebo siggebo skrev:
Packar inför fjälltur, men lite verkstad hann jag ändå med...
Räcker med en gemensam.:)

Träspånstos anpassad för Inca hyvel på arbetsbänk i snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev en ny spånstos då Inca hyveln är större än Emcon. Fördelen är att nu kunde jag använda den till både rikt och plan.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Räcker med en gemensam.:)
Det var bara för att de skulle bli korta nog att kunna packas exakt där jag ville. Ultralätt-gramjägare tycker jag är dumma i huvudet. Man ska ju ha det gött på fjället.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Inte jag, men jag var i alla fall i närheten:)

Alexandra arbetar med bänkar i björk till universitetet. Bland annat tillverkas en typ av underliggare med ett antal frästa spår, där korsande spjälor skall fällas in. Förväntningar är, som vanligt, höga.

Ett av delmomenten var att snabbt, effektivt och med hög precision fasa alla kanter som syns uppifrån. Till saken hör att en del av underliggarna är väldigt små att hantera (de finns i två bredder och två längder) och att fasningen sker både på tvärs- och längsträ.

Efter en kort diskussion beslöt Alexandra sig för att putsa ändträsidorna i den horisontella kantputsen. Det innebär att hon slipper riskera bränningar, putsränder går längs träet, bitarna är enkla att hantera, ingen risk för vare sig fnas eller urslag (då hon putsar med bandet gående mot ändträet) och med hjälp av en enkel mall så blir alla hörn exakt lika, oavsett längd eller bredd på biten. Det fungerade perfekt.

MDF-biten till vänster bestämmer vinkeln och plywood-biten till höger bestämmer hur djup fasen skall bli. Notera "fingret" som sticker ut på plywoodbiten till höger, den är så lång för att både breda och smala bitar skall kunna fasas till samma stopp.

Viktigt att tänka på är att undvika att mata in trä mellan ett anhåll och bandet. Med anhållet på "putssidan" riskerar man inte att fasta med fingrarna eller att biten självmatar in i bandet.

För långsidorna blev det istället handhyvling. Att bitarna var korta samt hade urfrästa spår gjorde det olämpligt att fräsa på vertikalfräsen. Men med ett enkelt och välfungerande stöd för hyvelns kant var det lätt att med utmärkt resultat hyvla bitarna till en fas som matchade med fasen på ändträet.

Träbearbetningsutrustning med mallar för att fasning av brädor på arbetsbänk.
Skapa konto
Hand som håller ett trästycke med frästa spår nära en kantslipmaskin med styrmallar för noggrann fasning.
Skapa konto
Hand som håller en träbit med frästa spår nära en slipmaskin med MDF och plywoodanläggningar.
Skapa konto
Handhyvel och träbitar i en snickarverkstad med en mall för fasning.
Skapa konto
Handhyvel som fasar kanten på en träbit i en verkstad, med extra bitar för att styra vinkeln och djupet av fasningen.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander och 7 till
  • Laddar…
Lite nyttosvetsning blev fredagsnöjet. Tanken är att vattnet ska rinna ner för kedjan och en murgröna klättra uppför.
Svetsningsprojekt med verktyg, skissblock och en metallkedja på arbetsbänk.
Skapa konto

Svetsad metallkonstruktion för vattenflöde nerför en kedja och stöd för en klätterväxt.
Skapa konto
Svetsat regnvattenutlopp med kedja över stenar som leder vattnet till marken.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 11 till
  • Laddar…
Svetsad fog på metallplåt som en del i ett byggprojekt för verkstadspress.
Skapa konto

Kantpress i verkstad med synliga kedjespännare och böjd metallplåt.
Skapa konto

Kantpress fäst vid en verkstadspress, redo att bocka metall för konstruktion.
Skapa konto

Nivåmätare med digital display som visar 0.0 grader, fäst på metallkant i verkstad.
Skapa konto

Iofs inte helt purfärska bilder men jobbar på en kantpress till verkstadspressen som ska användas att bocka konsoler vinklar och annat till min nya firma.

• Gilla
FRS05 och 6 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Har nu hunnit köra tillräckligt med diamantskivan från Lenox för att tordas ge den ett betyg. Gillar den särskilt för tunnplåt. Av mig får den betyget fem.
[bild]
På en skala av? ;)

H
V vectrex skrev:
Om man är hulken så kanske. Men det är nog nästintill omöjligt för en normalbyggd man.

Jag är ingen styrkelyftare, men långt ifrån klen (190cm/90kg). Jag fick hjälp av en stark kompis och det var precis att vi klarade dem på 2. Tror de väger en bit över 100kg styck.

De är inte torra än så jag fick dem billigt. Sågade i början av april och torkade utomhus sen dess.
Får se hur torkningen går. Lär inte vara snickeritorrt förrän tidigast vintern 2020-2021.
[bild] [bild] [bild]
Har du målat ändan? Varför?

dof dof skrev:
På en skala av? ;)
Framgår det inte av bilden? På en skala från noll till botten av plånboken skaffade jag fem till:p

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Haget skrev:
Har du målat ändan? Varför?
För att det inte skall torka genom ändträt då det torkar mycket snabbare där med sprickbildning som följd.

Nu var dessa redan målade men jag drog på ett lager extra då jag redan hade penseln framme.

• Gilla
Haget
  • Laddar…
Trävägghängare i flera vinklar med och utan hängande klädesplagg.
Skapa konto

Måste gå vidare från vägghängare... Börjar kännas som ett ohälsosamt intresse.

• Haha
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Fortsatt med översyn av maskiner och varit på Bosch nya reservdelssida och beställt lite grejer.

Tror jag hittat den perfekta presenten på loppis idag.
Ingen risk för: ”-Vad snällt men jag har redan så det räcker.”
Tvärtänger med prislappar funna på loppis, nedlagda på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Sen måste presenten slås in också. Najade fast dem om möjligt hårdare än vad plastleksaker från Kina brukar sitta i förpackningen.
Verktyg och en anteckningsbok på ett arbetsbord, förberedda som en unik loppisfyndad present.
Skapa konto

Två gamla skruvtvingar och en penna på ett träbräde, redo att ges bort som en unik present.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
kioskdavid och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.