@Nerre

Jag tror man får tänka om angående bil, behöver du verkligen täcka in 99,9% av resorna eller räcker det med 98? De flesta äger inte ett släp och har det påkopplat ifall de behöver köra till tippen, de kör inte heller runt med en lätt lastbil var dag ifall man behöver flytta.

Förvisso tror jag att när de självkörande bilarna kommit, vilket är snart, så kommer behovet av att äga en bil bli mindre, och man kommer hyra en bil utefter stundens behov.

När det gäller elbilens laddande så behöver ju inte en ren elbil laddas varje dag om man inte kör slut på batteriet varje dag, utan det räcker kanske med en gång i veckan. Värre är det för oss med plug-in hybrid som behöver ladda varje gång vi stannar :sweat:
 
  • Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@Nerre

Jag tror man får tänka om angående bil, behöver du verkligen täcka in 99,9% av resorna eller räcker det med 98? De flesta äger inte ett släp och har det påkopplat ifall de behöver köra till tippen, de kör inte heller runt med en lätt lastbil var dag ifall man behöver flytta.

Förvisso tror jag att när de självkörande bilarna kommit, vilket är snart, så kommer behovet av att äga en bil bli mindre, och man kommer hyra en bil utefter stundens behov.

När det gäller elbilens laddande så behöver ju inte en ren elbil laddas varje dag om man inte kör slut på batteriet varje dag, utan det räcker kanske med en gång i veckan. Värre är det för oss med plug-in hybrid som behöver ladda varje gång vi stannar :sweat:
Problemet är väl bara att behovet att hyra brukar infinna sig för många och samtidigt, ex helger, lov osv. Du lär inte vara ensam om att vilja hyra en stor kombi till sportlovet för att åka till fjällen med familjen eller en med drag på helgen för att köpa virke. Se bara hur det brukar se ut med lånesläpen på Byggmax.

Bil är dessutom något många köper för att den ger frihet. Skall vi köpa frihet för att sedan behöva planera in hyrbilen?

Jag ser inte heller att miljönyttan blir så bra om vi skall tillverka 1,1 bil för att ersätta 1.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Men vid helger och lov så borde det finnas ett så stort behov att det kanske kan lösas genom andra färdmedel än just bilar?

Vi kanske får rucka lite på vår frihet för miljöns skull?

Å andra sidan behöver vi inte tillverka lika stora bilar vilket gör att du för 99% av dina resor kör med 0.8bilar istället, och drar 0.8mängd soppa istället?

Tänk bara om alla jag möter ensamma i en XC60 hade kört mindre bilar istället. Eller kanske samåkt fyra i en bil!

Oavsett så kommer vi behöva tänka om när soppan blir dyrare, för det kommer den nästan garanterat bli.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror man får tänka om angående bil, behöver du verkligen täcka in 99,9% av resorna eller räcker det med 98? De flesta äger inte ett släp och har det påkopplat ifall de behöver köra till tippen, de kör inte heller runt med en lätt lastbil var dag ifall man behöver flytta.
Men för de flesta är det inte fråga om 99% eller 98%, särskilt om man inte bilpendlar till jobbet.

Förvisso tror jag att när de självkörande bilarna kommit, vilket är snart, så kommer behovet av att äga en bil bli mindre, och man kommer hyra en bil utefter stundens behov.
Självkörande bilar kommer ju inte att ersätta hyrbilar utan snarare taxi.

Och det behövs inte många taxiresor i månaden innan det blir billigare att ha en egen bil. Särskilt om man köper en bil som bara kostar 30-40 tusen i inköp.

Sen lär det ju bli samma problem som med taxi: Det kommer finnas perioder där det inte går att få tag på en "självkörande taxi". Titta på t.ex. hur det ser ut på nyårsafton eller liknande. Och hur lång innan lär man inte behöva boka om man vill resa bort över julhelgen? Eller midsommar?

Det är ju de där "peakarna" som är problemet. Om det bara handlade om att pendla till jobbet skulle små elbilar säkert funkar för väldigt många.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men vid helger och lov så borde det finnas ett så stort behov att det kanske kan lösas genom andra färdmedel än just bilar?

Vi kanske får rucka lite på vår frihet för miljöns skull?

Å andra sidan behöver vi inte tillverka lika stora bilar vilket gör att du för 99% av dina resor kör med 0.8bilar istället, och drar 0.8mängd soppa istället?

Tänk bara om alla jag möter ensamma i en XC60 hade kört mindre bilar istället. Eller kanske samåkt fyra i en bil!

Oavsett så kommer vi behöva tänka om när soppan blir dyrare, för det kommer den nästan garanterat bli.
Tyvärr tror jag inte så många är sugna på att betala dyrt för att släpa med packningen för familjens fjällresa på buss eller tåg och sedan sitta fast i stugan. Det är väl just för det och vardagskörningen de flesta kostar på sig och kan motivera budgeten för en bil?

Att soppan blir dyrare påverkar mindre än man tror. Om drivmedlet kostar 4 eller 12kr/mil är inte så avgörande när den totala kostnaden är mellan 30 och 70kr/mil. Normalbilisten kör kanske 100mil/mån i snitt och då är inte 4-500kr avgörande. Det är även mycket enklare att hantera en rörlig kostnad som i det närmaste uppstår när vi har behovet och ibland till och med en intäkt.

Bilarna blir även snålare för var generation. Så jag skulle säga att soppapriset måste upp på minst det dubbla för att det skall bli en avgörande faktor för vår bilkörning.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Normalbilisten kör kanske 100mil/mån i snitt och då är inte 4-500kr avgörande.
Ja jag länkade ju tidigare till Trafikanalys som hade siffror på hur långt folk kör i genomsnitt.
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2019/korstrackor_2018_blad_rev.pdf

1200 mil om året för personbil blir precis som du säger 100 mil i månaden. Min bil (bensin, kombi, automat, dragkrok) drar 0,65 liter milen. Det blir då 65 lite i månaden. Kostar soppan 10 spänn litern blir det 650, kostar den 15 spänn blir det 975. 325 spänn i månaden. Bara bilens värdeminskning ligger väl på 2-3 tusen i månaden (för min bil alltså), så några hundralappar extra för soppan gör inte mycket.

Men visst, kör man flera hundra mil i månaden så blir det ju skillnad. Men det är alltså långt över genomsnittet.


Jag läste häromdan om nån hos BMW som hade sagt att han inte tror på batteribilar. Vätgasbilar med bränsleceller trodde han skulle vara det som gäller om 10 år.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, jag tänkte på detta häromdagen, när jag går till och från pendeltåget går jag förbi flera gator där det står långa radera med bilar parkerade. Inga de bilägarna skulle alltså kunna ladda hemma.

Ladda på jobbet låter ju bra, om man bara använder bilen på vardagar. Men om man även behöver bilen på helgerna blir det lite besvärligt att om man inte kan ladda hemma.
Måste vara jobbigt för dessa bilar, då det inte finns någon inbyggd bensinstation i parkeringsplatsen. El-bilar får väl åka till macken som alla andra. EL-mackar med snabbladdning är på gång.
 
E Edgarsven skrev:
Måste vara jobbigt för dessa bilar, då det inte finns någon inbyggd bensinstation i parkeringsplatsen. El-bilar får väl åka till macken som alla andra. EL-mackar med snabbladdning är på gång.
Nu får du nog hålla isär argumenten här.

Det är de som är för elbilar som använder argumentet att "man kan ladda hemma eller på jobbet".

Om jag behöver tanka på väg nånstans så tar det mig 5-10 minuter. Vilken elbil kan snabbladdas till en räckvidd på 50 mil på så kort tid?

Som jag har sagt tidigare, titta på batteridrivna elverktyg som hantverkare använder. Snabbladdning är i princip inget argument alls där, det är utbytbara batterier som gäller. Ofta avverkar man 3-4 batterier på en arbetsdag och sen får de laddas över natten.
 
N Nerre skrev:
Ja jag länkade ju tidigare till Trafikanalys som hade siffror på hur långt folk kör i genomsnitt.
[länk]

1200 mil om året för personbil blir precis som du säger 100 mil i månaden. Min bil (bensin, kombi, automat, dragkrok) drar 0,65 liter milen. Det blir då 65 lite i månaden. Kostar soppan 10 spänn litern blir det 650, kostar den 15 spänn blir det 975. 325 spänn i månaden. Bara bilens värdeminskning ligger väl på 2-3 tusen i månaden (för min bil alltså), så några hundralappar extra för soppan gör inte mycket.

Men visst, kör man flera hundra mil i månaden så blir det ju skillnad. Men det är alltså långt över genomsnittet.


Jag läste häromdan om nån hos BMW som hade sagt att han inte tror på batteribilar. Vätgasbilar med bränsleceller trodde han skulle vara det som gäller om 10 år.
Många som kör flera hundra mil per månad får ofta ersättning/gör avdrag för delar av körningen på något sätt eller har förmåns/tjänstebil.
 
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr tror jag inte så många är sugna på att betala dyrt för att släpa med packningen för familjens fjällresa på buss eller tåg och sedan sitta fast i stugan. Det är väl just för det och vardagskörningen de flesta kostar på sig och kan motivera budgeten för en bil?

Att soppan blir dyrare påverkar mindre än man tror. Om drivmedlet kostar 4 eller 12kr/mil är inte så avgörande när den totala kostnaden är mellan 30 och 70kr/mil. Normalbilisten kör kanske 100mil/mån i snitt och då är inte 4-500kr avgörande. Det är även mycket enklare att hantera en rörlig kostnad som i det närmaste uppstår när vi har behovet och ibland till och med en intäkt.

Bilarna blir även snålare för var generation. Så jag skulle säga att soppapriset måste upp på minst det dubbla för att det skall bli en avgörande faktor för vår bilkörning.
Problemet med långa semesterresor med elbilen är nog ett problem som är löst före, det blev ett problem så att säga. För när man åker med familjen så måste du stanna för att äta, osv med barnen. Då kan du kombinerade snabbladdning + parkering. En laddningstid på 25 minuter är vad det tar att få i barnen maten och sen är bilen också laddad.
 
N Nerre skrev:
Nu får du nog hålla isär argumenten här.

Det är de som är för elbilar som använder argumentet att "man kan ladda hemma eller på jobbet".

Om jag behöver tanka på väg nånstans så tar det mig 5-10 minuter. Vilken elbil kan snabbladdas till en räckvidd på 50 mil på så kort tid?

Som jag har sagt tidigare, titta på batteridrivna elverktyg som hantverkare använder. Snabbladdning är i princip inget argument alls där, det är utbytbara batterier som gäller. Ofta avverkar man 3-4 batterier på en arbetsdag och sen får de laddas över natten.
Det finns redan batterier som kan laddas så fort. Finns elbussar som kan köra runt en timma och sedan laddas till fullt på 10 minuter. Jag har läst om batterier till elbilar som blir nästa generation och i tester finns det batterier som kan laddas från 20% till 100% på 3 minuter. Ja, du läste rätt. Så tekniken kommer. En 15 minuters laddning är nog standard på normala elbilar om bara några år.
 
E Edgarsven skrev:
Problemet med långa semesterresor med elbilen är nog ett problem som är löst före, det blev ett problem så att säga. För när man åker med familjen så måste du stanna för att äta, osv med barnen. Då kan du kombinerade snabbladdning + parkering. En laddningstid på 25 minuter är vad det tar att få i barnen maten och sen är bilen också laddad.
Vi brukar ofta köra tidigt på morgonen eller sent på kvällen för att slippa sådana stopp.

Jag törs lova att det kommer att bli gigantiska köer vid laddarna vid de stora rastplatserna när det är storhelger. Se bara hur köerna är idag på vägar och vid ex Tönnebro. Hur tror du det kommer att se ut när alla dessa bilar skall köa för ett halvtimmes stopp?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vi brukar ofta köra tidigt på morgonen eller sent på kvällen för att slippa sådana stopp.

Jag törs lova att det kommer att bli gigantiska köer vid laddarna vid de stora rastplatserna när det är storhelger. Se bara hur köerna är idag på vägar och vid ex Tönnebro. Hur tror du det kommer att se ut när alla dessa bilar skall köa för ett halvtimmes stopp?
Först har jag en länk till en video. Som du ser går det snabb ladda väldigt fort
Svaret på din fråga är att, bensinmackar har tänkt på den frågan. De ser det som positivt. De får helt enkelt bygga ganska stora parkeringsplatser med laddning. Fördelen blir att de också kommer att få handel. Både mat, godis, saker samt restauranger.
 
E Edgarsven skrev:
Det finns redan batterier som kan laddas så fort. Finns elbussar som kan köra runt en timma och sedan laddas till fullt på 10 minuter.
Om vi försöker räkna på rimligheten här.

Köra runt i en timme, vi räknar med en snitthastighet på 20 km/h. Nu vet jag inte hur mycket effekt en buss dra, elbilar verkar ligga på 2 kWh per mil? Det innebär då 40 kWh i batteriet. Om det ska laddas på 10 minuter krävs en effekt på 240 kW. Det är lika mycket effekt som 10 villor med 20 A huvudsäkring kan dra max. Vilket elnät klarar att ge den effekten till ett dussin bilar samtidigt?

Det är möjligt att det finns batterier som går att ladda så snabbt, men det lär inte bli lätt att hitta laddare för det, just eftersom elnätet in klarar det.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Bussladdaren i Östersund är på 2x800kW...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.