1 655 262 läst · 3 173 svar
1655k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Nu är jag ingen skärbrädsexpert (även om @Daniel_N hoppas på att jag med tiden ska bli det), mina har dock gått rätt bra utan större missöden.
Lim kör jag Casco outdoor, inga problem med limningar som släppt.
Det man kanske ska se upp extra med är snipe på planhyveln samt eventuell diff i tjocklek vänster/höger på planhyveln.
Lite beroende på i vilken ordning man bygger och hur skärbrädan ser ut kan en snipe eller tjockleksdiff multipliceras lika många gånger som man har stavar i skivan och då kan man stöta på problem.
Lim kör jag Casco outdoor, inga problem med limningar som släppt.
Det man kanske ska se upp extra med är snipe på planhyveln samt eventuell diff i tjocklek vänster/höger på planhyveln.
Lite beroende på i vilken ordning man bygger och hur skärbrädan ser ut kan en snipe eller tjockleksdiff multipliceras lika många gånger som man har stavar i skivan och då kan man stöta på problem.
Jag är väldigt mycket nybörjare och gav mig på det projektet inför jul. Hade inga problem med springor men jag var så noggrann jag kunde i sågning och hyvling. Ordentligt med tvingar också. Jag använde Titebond 3, lång öppentid och säkert för livsmedel.Lime113 skrev:
Jag har gjort ett gäng genom åren. Det är rätt straight forward men med lite mer intrikata mönster så gäller det att tänka till innan man sågar och limmar.Lime113 skrev:
Jag har kört min genom planhyveln, minskar sliptiden avsevärt. En offerbit behövs i bakkant dock. Med raka skär så behöver de vara väldigt vassa och man får ta ytterst lite varje gång. Med spiralkutter så funkar det väldigt bra direkt.
När du kör dem i planhyveln menar du då även ändträt eller bara efter första limningen? :OV vectrex skrev:Jag har gjort ett gäng genom åren. Det är rätt straight forward men med lite mer intrikata mönster så gäller det att tänka till innan man sågar och limmar.
Jag har kört min genom planhyveln, minskar sliptiden avsevärt. En offerbit behövs i bakkant dock. Med raka skär så behöver de vara väldigt vassa och man får ta ytterst lite varje gång. Med spiralkutter så funkar det väldigt bra direkt.
Jag tänkte alltså bara göra något praktiskt. Blir det dåligt med gran? Jag tänkte ta 2x2". Ingen verkar vara orolig för limm här heller (organiska bio-lim ) .
Det funkar säkert med gran, men hade inte varit mitt förstaval.Lime113 skrev:
Ja, jag menar köra även ändträt genom planhyveln.
Inget jättesvårt bygge, men sjukt stolt över slutresultatet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du kan få dom jag har i huvudet nu.
Allt är byggt i 12 mm plywood.
Bottenplattan är 29x32 cm (djup-bredd)
Mellanrummet mellan sidorna är 28 cm och lutningen är 56 grader (gersågen på 34 grader).
Det andra får jag mäta mig till vilket är lite bökigt, men det löser vi!
Idén snodde jag här ifrån!
https://www.eurobricks.com/forum/in...w-wicked-brick-75192-millennium-falcon-stand/
Allt är byggt i 12 mm plywood.
Bottenplattan är 29x32 cm (djup-bredd)
Mellanrummet mellan sidorna är 28 cm och lutningen är 56 grader (gersågen på 34 grader).
Det andra får jag mäta mig till vilket är lite bökigt, men det löser vi!
Idén snodde jag här ifrån!
https://www.eurobricks.com/forum/in...w-wicked-brick-75192-millennium-falcon-stand/
Logga in
Skapa konto
Varit igång igen med nytt projekt. Var på Sliparebackens Finsnickeri för ett tag sedan och kom hem med lite bok. Av det har det blivit en stol eller pall med ryggstöd kanske man ska säga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då ska vi se. Alla mått är ca mått, samtidigt är det inte så känsligt med måtten och det finns nog en del förbättringspotential.Lime113 skrev:
Hade jag gjort om det idag hade jag nog sänkt den lite, så den hade kommit närmre backen, 2 cm hade gått utan problem tror jag.
Logga in
Skapa konto
Om moderater inte tycker det passar i tråden så ta bort så skickar jag PM istället.
En stor bordsskiva 3x1,9m i europeisk ek. Det var ett krav med massor av stora kvistar och sprickor, de ska senare fylla smed epoxy. Utmaningen med skivan (förutom att försöka flytta den) var att samtliga skarvar följer träets ådring istället för att vara raka. 3 plank på varje sida viker inåt och omsluter ett "öga" i skivans mitt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto