Nu är jag ingen skärbrädsexpert (även om @Daniel_N hoppas på att jag med tiden ska bli det), mina har dock gått rätt bra utan större missöden.

Lim kör jag Casco outdoor, inga problem med limningar som släppt.

Det man kanske ska se upp extra med är snipe på planhyveln samt eventuell diff i tjocklek vänster/höger på planhyveln.

Lite beroende på i vilken ordning man bygger och hur skärbrädan ser ut kan en snipe eller tjockleksdiff multipliceras lika många gånger som man har stavar i skivan och då kan man stöta på problem.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Jag tänkte ge mig på min första ändträskärbräda men går det alltid så lätt som det ser ut? Är det lätt hänt att det blir glipor eller att limningen inte håller (eller andra fallgropar)? @Ola C
Jag är väldigt mycket nybörjare och gav mig på det projektet inför jul. Hade inga problem med springor men jag var så noggrann jag kunde i sågning och hyvling. Ordentligt med tvingar också. Jag använde Titebond 3, lång öppentid och säkert för livsmedel.

• Handtillverkad schackbräde av trä ligger på brunt papper, inga synliga springor, fin yta visar noggrant arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kungfuu och 29 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Jag tänkte ge mig på min första ändträskärbräda men går det alltid så lätt som det ser ut? Är det lätt hänt att det blir glipor eller att limningen inte håller (eller andra fallgropar)? @Ola C
Jag har gjort ett gäng genom åren. Det är rätt straight forward men med lite mer intrikata mönster så gäller det att tänka till innan man sågar och limmar.

Jag har kört min genom planhyveln, minskar sliptiden avsevärt. En offerbit behövs i bakkant dock. Med raka skär så behöver de vara väldigt vassa och man får ta ytterst lite varje gång. Med spiralkutter så funkar det väldigt bra direkt.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har gjort ett gäng genom åren. Det är rätt straight forward men med lite mer intrikata mönster så gäller det att tänka till innan man sågar och limmar.

Jag har kört min genom planhyveln, minskar sliptiden avsevärt. En offerbit behövs i bakkant dock. Med raka skär så behöver de vara väldigt vassa och man får ta ytterst lite varje gång. Med spiralkutter så funkar det väldigt bra direkt.
När du kör dem i planhyveln menar du då även ändträt eller bara efter första limningen? :O

Jag tänkte alltså bara göra något praktiskt. Blir det dåligt med gran? Jag tänkte ta 2x2". Ingen verkar vara orolig för limm här heller (organiska bio-lim :)) .

Lime113 Lime113 skrev:
När du kör dem i planhyveln menar du då även ändträt eller bara efter första limningen? :O

Jag tänkte alltså bara göra något praktiskt. Blir det dåligt med gran? Jag tänkte ta 2x2". Ingen verkar vara orolig för limm här heller (organiska bio-lim :)) .
Det funkar säkert med gran, men hade inte varit mitt förstaval.

Ja, jag menar köra även ändträt genom planhyveln.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Inget jättesvårt bygge, men sjukt stolt över slutresultatet :D

Hemmagjord trähylla i vitt står på ett parkettgolv, enkel men välgjord design.
Skapa konto

Hemmagjord vit trähylla i form av en bokstöd placerad på ett trägolv.
Skapa konto

Modell av Millennium Falcon från Star Wars upphängd på vägg.
Skapa konto

Modell av Millennium Falcon monterad på väggen i ett rum.
Skapa konto

• Gilla
LoweW och 19 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Grymt! Jag har släktingar som dregglar över dina bilder. Finns det möjlighet att då dina mått via PM? :)

Du kan få dom jag har i huvudet nu.
Allt är byggt i 12 mm plywood.
Bottenplattan är 29x32 cm (djup-bredd)
Mellanrummet mellan sidorna är 28 cm och lutningen är 56 grader (gersågen på 34 grader).
Det andra får jag mäta mig till vilket är lite bökigt, men det löser vi!

Idén snodde jag här ifrån!
https://www.eurobricks.com/forum/in...w-wicked-brick-75192-millennium-falcon-stand/
Genomskinlig akrylställning för Ultimate Collector Series Millennium Falcon modell.
Skapa konto

• Gilla
Wirre740 och 2 till
  • Laddar…
Varit igång igen med nytt projekt. Var på Sliparebackens Finsnickeri för ett tag sedan och kom hem med lite bok. Av det har det blivit en stol eller pall med ryggstöd kanske man ska säga.
Hantverksmässigt byggd stol i bokträ med rundad sits och halvhögt ryggstöd, placerad i ett snickeri.
Skapa konto
Närbild av en del av handgjord stol i bok med snyggt inpassad mörk träinläggning vid benfästet.
Skapa konto

• Gilla
rikard454 och 14 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Stället eller legot?:crysmile:

osiris osiris skrev:
Stället eller legot?:crysmile:
Ja.

Redigerat:
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Grymt! Jag har släktingar som dregglar över dina bilder. Finns det möjlighet att då dina mått via PM? :)
Då ska vi se. Alla mått är ca mått, samtidigt är det inte så känsligt med måtten och det finns nog en del förbättringspotential.
Hade jag gjort om det idag hade jag nog sänkt den lite, så den hade kommit närmre backen, 2 cm hade gått utan problem tror jag.

Träställning med angivna mått från två vinklar, möjlig konstruktion för hemprojekt.
Skapa konto

Om moderater inte tycker det passar i tråden så ta bort så skickar jag PM istället.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
En herrbetjänt. Designen hjälpte Google till med...

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
En stor bordsskiva 3x1,9m i europeisk ek. Det var ett krav med massor av stora kvistar och sprickor, de ska senare fylla smed epoxy. Utmaningen med skivan (förutom att försöka flytta den) var att samtliga skarvar följer träets ådring istället för att vara raka. 3 plank på varje sida viker inåt och omsluter ett "öga" i skivans mitt. Stor bordsskiva i europeisk ek med synliga kvistar och oregelbundna ådror, omsluter ett centralt "öga".
Skapa konto
Bordsskiva i europeisk ek med naturliga kvistar och sprickor, ädringsmönster som omsluter ett centrum.
Skapa konto
Stor bordsskiva i europeisk ek med naturliga kvistar och sprickor, ådring som följer skarvarna.
Skapa konto
Närbild av en stor ek-bordsskiva med naturliga kvistar och ådringsmönster.
Skapa konto
Närbild på en stor bordsskiva i europeisk ek med synliga ådringar och försiktigt oregelbundna skarvar.
Skapa konto
Närbild på europeisk ek med naturliga ådror och en stor kvist som skapar en naturlig skarv.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Simon_nil och 43 till
  • Laddar…
Awesome!!! Fantastiskt jobb. Hur många var ni i slutänden för att få i hop delarna?

//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.