1 655 487 läst · 3 173 svar
1655k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Snyggt @jac (och nu skriver jag inte det för att kompensera för fräsbordsutsuget, den tiden är förbi), dominoad?jac skrev:Inte mycket till skryt kanske men jag har iallafall gjort den helt själv från sågad möbeltorr ek.
Min mor har problem med ryggen och har opererat höften så hon har lite svårt att stå i köket några längre stunder. Därför köpte hon en snygg barstol av finare sort men tyvärr så fungerade det inte riktigt bra eftersom hon behöver stöd för fötterna. Höften måste i princip hållas rak eller i 90 grader under läkningen så det funkar inte att använda fotpinnen under stolen. Vi kom fram till att det skulle kunna hjälpa med en liten fotpall i lagom höjd som inte är större än att den kan skjutas in under barstolen när den inte används.
Önskemålet jag fick var i princip att "skruva ihop några spånskivor" men det kunde jag inte riktigt nedlåta mig till. Det fick bli ett försök att i någon mån matcha stolen:
[bild]
[bild]
Barstolen i fråga är en Miss Holly från Stolab (Stolabs bild)
[bild]
Nu får du ge dig på att bygga en sån barstol, jag ser en rolig fräsjigg framför mig...
Det var länge sedan jag bestämde mig för att sluta vara krängd.Ola C skrev:
Det stämmer att benen är "dominoade" mot ovandelen.
En av mina första tankar när jag först såg stolen hemma hos föräldrarna var faktiskt "undra hur man får till den sitsen, @Ola C kan nog hitta på en lämplig fräsjigg". Men jag tror det bygget fpr vänta för min del, det finns en hel del annat som borde göras först. Men någon form av stol har jag tänkt på länge, får se när tiden uppstår.
Sån här jig är väl ganska standard och möjliggör dubbelkrökta ytor, det trixiga med din mors stol är den skarpa knäcken i ryggstödet, eller rättare sagt att kurvaturen ändrar sig längs med vägen. Det betyder att dom två armarna i det som heter "carriage" i länken skulle behöva ersättas av bara en pinne och då tippar ju fräsen om den inte har en upphängningspunkt till, typ en mallkurva den följer och roterar kring.. Alternativt att man kör som i länken och stålet på olika djup på olika ställen av kurvan men det känns aningen mekigt och inexakt.jac skrev:Det var länge sedan jag bestämde mig för att sluta vara krängd.
Det stämmer att benen är "dominoade" mot ovandelen.
En av mina första tankar när jag först såg stolen hemma hos föräldrarna var faktiskt "undra hur man får till den sitsen, @Ola C kan nog hitta på en lämplig fräsjigg". Men jag tror det bygget fpr vänta för min del, det finns en hel del annat som borde göras först. Men någon form av stol har jag tänkt på länge, får se när tiden uppstår.
Ska jag sammanfatta ovanstående svammel så blir det "du får själv tänka ut en jig".
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Göteborg
· 167 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Göteborg
· 167 inlägg
Tackar gör den händige
Är det bara jag som blir lite fundersam när man använder tändsticksask som storleksjämförelse?
De finns ju i olika storlekar och, nu är det länge sedan jag höll i en men, jag vill minnas att de ser likadana ut.
Hur som helst var pallarna snygga, oavsett storlek
De finns ju i olika storlekar och, nu är det länge sedan jag höll i en men, jag vill minnas att de ser likadana ut.
Hur som helst var pallarna snygga, oavsett storlek
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Blev ett par enkla julstjärnor av lite ekbrädor som stod och skräpade.
Logga in
Skapa konto
Prototypen i plywood hamnade i gäststugan a.k.a förrådet för massa grejor.
Yes, 23e december, dags för alla garagesnickare att komma ut ur garderoben o visa sina julklappsalster
Jag skulle inte bygga nåt i år men när sambons systrar anlände blev jag tvungen att hitta en bra ursäkt att fly till verkstan...börja igår kväll så kanske lite sent påtänkt
Två skärbrädor av diverse spill, ask, ek, körsbär och valnöt.
Jag skulle inte bygga nåt i år men när sambons systrar anlände blev jag tvungen att hitta en bra ursäkt att fly till verkstan...börja igår kväll så kanske lite sent påtänkt
Två skärbrädor av diverse spill, ask, ek, körsbär och valnöt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto