jac jac skrev:
Inte mycket till skryt kanske men jag har iallafall gjort den helt själv från sågad möbeltorr ek. ;)
Min mor har problem med ryggen och har opererat höften så hon har lite svårt att stå i köket några längre stunder. Därför köpte hon en snygg barstol av finare sort men tyvärr så fungerade det inte riktigt bra eftersom hon behöver stöd för fötterna. Höften måste i princip hållas rak eller i 90 grader under läkningen så det funkar inte att använda fotpinnen under stolen. Vi kom fram till att det skulle kunna hjälpa med en liten fotpall i lagom höjd som inte är större än att den kan skjutas in under barstolen när den inte används.
Önskemålet jag fick var i princip att "skruva ihop några spånskivor" men det kunde jag inte riktigt nedlåta mig till. Det fick bli ett försök att i någon mån matcha stolen:

[bild]
[bild]

Barstolen i fråga är en Miss Holly från Stolab (Stolabs bild)
[bild]
Snyggt @jac (och nu skriver jag inte det för att kompensera för fräsbordsutsuget, den tiden är förbi:)), dominoad?

Nu får du ge dig på att bygga en sån barstol, jag ser en rolig fräsjigg framför mig...

Ola C Ola C skrev:
Snyggt @jac (och nu skriver jag inte det för att kompensera för fräsbordsutsuget, den tiden är förbi:)), dominoad?

Nu får du ge dig på att bygga en sån barstol, jag ser en rolig fräsjigg framför mig...
Det var länge sedan jag bestämde mig för att sluta vara krängd. ;)

Det stämmer att benen är "dominoade" mot ovandelen.

En av mina första tankar när jag först såg stolen hemma hos föräldrarna var faktiskt "undra hur man får till den sitsen, @Ola C kan nog hitta på en lämplig fräsjigg". Men jag tror det bygget fpr vänta för min del, det finns en hel del annat som borde göras först. Men någon form av stol har jag tänkt på länge, får se när tiden uppstår.

jac jac skrev:
Det var länge sedan jag bestämde mig för att sluta vara krängd. ;)

Det stämmer att benen är "dominoade" mot ovandelen.

En av mina första tankar när jag först såg stolen hemma hos föräldrarna var faktiskt "undra hur man får till den sitsen, @Ola C kan nog hitta på en lämplig fräsjigg". Men jag tror det bygget fpr vänta för min del, det finns en hel del annat som borde göras först. Men någon form av stol har jag tänkt på länge, får se när tiden uppstår.
Sån här jig är väl ganska standard och möjliggör dubbelkrökta ytor, det trixiga med din mors stol är den skarpa knäcken i ryggstödet, eller rättare sagt att kurvaturen ändrar sig längs med vägen. Det betyder att dom två armarna i det som heter "carriage" i länken skulle behöva ersättas av bara en pinne och då tippar ju fräsen om den inte har en upphängningspunkt till, typ en mallkurva den följer och roterar kring.. Alternativt att man kör som i länken och stålet på olika djup på olika ställen av kurvan men det känns aningen mekigt och inexakt.

Ska jag sammanfatta ovanstående svammel så blir det "du får själv tänka ut en jig".;)

Tillverkat två små pallar att ställa krukväxter på. En beställning från trädgårdsmästarinnan. Gjorda i ek huggen på tomten. Tändsticksasken visar storleken.
Två handtillverkade små pallar i ek med en tändsticksask på den ena för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
eriobe och 14 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat (y)

Tackar gör den händige

Är det bara jag som blir lite fundersam när man använder tändsticksask som storleksjämförelse?
De finns ju i olika storlekar och, nu är det länge sedan jag höll i en men, jag vill minnas att de ser likadana ut.

Hur som helst var pallarna snygga, oavsett storlek ;)

Julklappen till äldsta dottern klar!
105x105 cm ca, så alla my little ponys får plats!
Hemmagjord dockhusliknande hylla på hjul i plywood för leksaker, 105x105 cm.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 12 till
  • Laddar…
Ram med hylla för tv och soundbar i sovrummet.

• Tv och soundbar monterade på väggen inuti en mörk ram med hylla, över en säng med en svart katt.
    Skapa konto
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Ett klädhängarträd med lite fler grenar än de man kan köpa.
Silhuett av hemmagjort klädhängarträd med vågig stam och flera grenar, några kläder hänger på det.
Skapa konto

Ett nöje att såga med en Bosch GST 90 E.
Man får inte vara för noggrann. Lite vågig stam är snyggare än helt rak.

• Gilla
EliasLindgren och 5 till
  • Laddar…
Nu är det målat också, så julen kan komma!
Nybyggd och målad vit bokhylla i en verkstad med verktyg på väggen i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Ett sätt att slippa julstressen är att gå ner i snickarverkstaden och skapa lite. Nu blev det en skohylla som passar till hatthyllan som redan suttit uppe i fem år. Bättre sent än ännu senare.

• Hemsnickrad skohylla i trä under en matchande hatthylla med kläder och skor.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Hemmagjord julstjärna av ekbrädor med tänd ljuskälla i ett fönster på kvällen.
Skapa konto
Hemmagjord julstjärna av ekbrädor upplyst i ett fönster med krukväxter i förgrunden.
Skapa konto

Blev ett par enkla julstjärnor av lite ekbrädor som stod och skräpade.
Julstjärnor av ekbrädor med tända lampor syns genom ett fönster i mörkret.
Skapa konto

Prototypen i plywood hamnade i gäststugan a.k.a förrådet för massa grejor.

• Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Julklapp; sexkantig ask i valnöt.

• Sexkantig ask i valnötsträ på köksbord, hemmiljö.
    Skapa konto
  • Sexkantig öppen ask i valnötsträ med avtagbart lock, interiör klädd i rött tyg, på ett bord.
    Skapa konto
  • Gilla
Tallguy196 och 12 till
  • Laddar…
Yes, 23e december, dags för alla garagesnickare att komma ut ur garderoben o visa sina julklappsalster:D

Jag skulle inte bygga nåt i år men när sambons systrar anlände blev jag tvungen att hitta en bra ursäkt att fly till verkstan...börja igår kväll så kanske lite sent påtänkt:oops:

Två skärbrädor av diverse spill, ask, ek, körsbär och valnöt.

Två handgjorda skärbrädor av ask, ek, körsbär, valnöt i schackmönster på verkstadsbänk.
Skapa konto

Handgjorda skärbrädor i mönster av ask, ek, körsbär och valnöt på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Två handgjorda skärbrädor i träslagen ask, ek, körsbär och valnöt på en köksbänk.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Gorak och 30 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.