3 398 306 läst · 18 274 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Vad tror experterna om det här? Min bandsåg har på senare tid börjat göra ett märkligt ljud när klingan håller på att stanna. En gång per undre hjulets varv, samma ställe hela tiden, kommer det ett klonkande metall-ljud. Känslan är att nåt bistabilt hoppar till, lite som en diskbänk kan smälla till när den antar ett annat läge. Alla styrningar o annat e backade på filmen, klingan går inte emot nåt. Trasigt motorlager? Hjulet känns inte direkt glappigt. Släpper jag på bladspänningen försvinner ljudet.
Det låter som att det kommer från bladet. Hörs det ngt när maskinen är igång? Prova att montera om bladet och kolla om ljudet byter position. Det kan vara att bladet klättrar lite för mkt på övre hjulet. Jag skulle inte vara bekymrad. För egen del nollar jag alltid bladspänningen efter avslutat pass.Ola C skrev:Vad tror experterna om det här? Min bandsåg har på senare tid börjat göra ett märkligt ljud när klingan håller på att stanna. En gång per undre hjulets varv, samma ställe hela tiden, kommer det ett klonkande metall-ljud. Känslan är att nåt bistabilt hoppar till, lite som en diskbänk kan smälla till när den antar ett annat läge. Alla styrningar o annat e backade på filmen, klingan går inte emot nåt. Trasigt motorlager? Hjulet känns inte direkt glappigt. Släpper jag på bladspänningen försvinner ljudet.
[video]
Provade att plocka av och sätta på bladet och det hjälpte inte, ljudet var kvar på exakt samma ställe på varvet.ClasseClas skrev:Det låter som att det kommer från bladet. Hörs det ngt när maskinen är igång? Prova att montera om bladet och kolla om ljudet byter position. Det kan vara att bladet klättrar lite för mkt på övre hjulet. Jag skulle inte vara bekymrad. För egen del nollar jag alltid bladspänningen efter avslutat pass.
En massa städning i källaren senaste helgerna börjar ge resultat. Virke har åkt ut i boden och hyllor har kommit upp. Men mycket sortering av material och verktyg återstår
Några ljusglimtar är att det dykt upp en massa grejor jag helt glömt bort, tex dessa, efter elektrolys, inte längre rostiga tvingar
Hann också med att äntligen byta alla gamla brytare och ojordade uttag i ytterligare ett rum till svarta Renova.
Väldigt skönt att slänga dessa!
Återvann lite läder av bra kvalite från en fåtölj. Minsta Hultafors och en bra Verktång är grymma till häftklammer.
Några ljusglimtar är att det dykt upp en massa grejor jag helt glömt bort, tex dessa, efter elektrolys, inte längre rostiga tvingar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hann också med att äntligen byta alla gamla brytare och ojordade uttag i ytterligare ett rum till svarta Renova.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Återvann lite läder av bra kvalite från en fåtölj. Minsta Hultafors och en bra Verktång är grymma till häftklammer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Bra idé att återvinna läder. Ska ta fasta på det.nanowire skrev:En massa städning i källaren senaste helgerna börjar ge resultat. Virke har åkt ut i boden och hyllor har kommit upp. Men mycket sortering av material och verktyg återstår
Några ljusglimtar är att det dykt upp en massa grejor jag helt glömt bort, tex dessa, efter elektrolys, inte längre rostiga tvingar[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild] [bild]
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Prototypat julklapp:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Oj oj oj vad skönt det var att arbeta med en ordentlig maskin!
Köpte en Festool sänksåg för 2 veckor sedan och har inte hunnit prova den. Fick tillfälle ikväll när jag skulle försöka mig på att bygga en enkel skohylla.
Mjukstart och relativt tyst gjorde originalklingan ett mycket slätt spår genom plywooden (inte ens bästa kvalitén på den heller)
Att jag dessutom börjar få in snitsen att mäta och såga rätvinkligt känns ännu bättre! (vid kryssmätning mätte jag samma mått på båda hållen)
Köpte en Festool sänksåg för 2 veckor sedan och har inte hunnit prova den. Fick tillfälle ikväll när jag skulle försöka mig på att bygga en enkel skohylla.
Mjukstart och relativt tyst gjorde originalklingan ett mycket slätt spår genom plywooden (inte ens bästa kvalitén på den heller)
Logga in
Skapa konto
Att jag dessutom börjar få in snitsen att mäta och såga rätvinkligt känns ännu bättre! (vid kryssmätning mätte jag samma mått på båda hållen)
Logga in
Skapa konto
Inte bara idag, men vi börjar komma in på sluttampen md ett stort matsalsbord. Massiv europeiskt ek, där kunden ville ha ett lagom "levande" utseende. Designen är framtagen i samråd med kunden. Det fick inte vara för smäckert utan skulle utstråla lite kraft (därav undvek vi att kilsåga benen till en kvadrat i botten, de är kilsågade till en rektangel som ger ett kraftigare intryck, likaledes fasades inte skivan i underkant utan hela tjockleken är synlig) utan att vara grovyxat. Sargen är laminerad och bär skivan. Benen har böjda slitsar motsvarande sargens krökning vilket ger väldigt tighta fogar mellan ben och skiva. Benen är medvetet lite för korta (de når inte upp till skivan) för att ge utrymme till att sargen och benen har ådringen 90 grader mot varandra.
Bordet är utdragbart (iläggskivorna är dock relativt enkla, MDF med kantlist i furu, skall användas med duk) för ett totalt mått på 1600x2800mm. Det krävdes 2 extraben undertill. Låsning mellan skivorna och mellan iläggskivorna är med styrtapp i mässing.
Bordet är utdragbart (iläggskivorna är dock relativt enkla, MDF med kantlist i furu, skall användas med duk) för ett totalt mått på 1600x2800mm. Det krävdes 2 extraben undertill. Låsning mellan skivorna och mellan iläggskivorna är med styrtapp i mässing.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto