4 361 965 läst · 32 081 svar
4362k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Det sista av ut/in-synsskyddet på plats. Även jämnat till marken och hällt ut lite jord och kastat ut lite gräsfrö.
Pluggning samt överliggare och belysning kvarstår. Och olja givetvis, men nu är semestern slut...
Pluggning samt överliggare och belysning kvarstår. Och olja givetvis, men nu är semestern slut...
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Efter att ha kört årets lass av skräp (10 kbm) till tippen häromdagen så bestämde jag mig för att försöka göra något för att samla ihop och förvara alla säckar som blir åtminstone. Jag har några mil till tippen så jag försöker samla ihop så mycket som möjligt innan jag åker.
De två facken till vänster är tänkt för "brännbart" och plast, längst ned till höger ska det in jordsäckar så att jag vet var jag har dem, facket ovanför blir för allmänt jox. Och som ni ser så har sorteringen redan blivit fel. vem har ställt de där två lådorna där?
Och nä det går inte in några 10 kbm där, men det som jag får ihop under vintern ska få plats. Resten får lastas direkt på släpet eller på den tomma golvytan som jag lyckats få fram genom att hitta en massa skrymmande bra att ha som jag aldrig använder (skrivbord, 4 bockar, gamla spånskivor, tomma flyttkartonger) det blev ett fullt släp till, dvs 5 kbm Slår vad om att jag kommer att kunna fylla släpet igen till våren.
I princip gick det åt 3 90 cm OSB, skivor, lite gammal vaxduk och några meter 45x45 regel och några timmars terapiarbete, medan jag funderade på jobbet som jag borde gjort, slipa spackel i gästrummet. Så fort jag hittat köksbordet under alla prylar ska jag ta den vaxduken som ligger där och fixa det högra facket. Jag lovar!
Edit: fixade ett staffel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De två facken till vänster är tänkt för "brännbart" och plast, längst ned till höger ska det in jordsäckar så att jag vet var jag har dem, facket ovanför blir för allmänt jox. Och som ni ser så har sorteringen redan blivit fel. vem har ställt de där två lådorna där?
Och nä det går inte in några 10 kbm där, men det som jag får ihop under vintern ska få plats. Resten får lastas direkt på släpet eller på den tomma golvytan som jag lyckats få fram genom att hitta en massa skrymmande bra att ha som jag aldrig använder (skrivbord, 4 bockar, gamla spånskivor, tomma flyttkartonger) det blev ett fullt släp till, dvs 5 kbm Slår vad om att jag kommer att kunna fylla släpet igen till våren.
I princip gick det åt 3 90 cm OSB, skivor, lite gammal vaxduk och några meter 45x45 regel och några timmars terapiarbete, medan jag funderade på jobbet som jag borde gjort, slipa spackel i gästrummet. Så fort jag hittat köksbordet under alla prylar ska jag ta den vaxduken som ligger där och fixa det högra facket. Jag lovar!
Edit: fixade ett staffel
Redigerat:
Produktiv helg.
1. Kört och slängt allt byggavfall som vi/jag samlat på oss under året
2. Fortsatt med golvet i källaren
3. Städer hela huset + bilen
4 städat trädgården och klippt gräset som börjat växa igen
5 kört en runda till Ikea och fyndat metod stommar till tvättstugan (159kr/st på Ikea fynd i Älmhult 80×60cm varianten)
1. Kört och slängt allt byggavfall som vi/jag samlat på oss under året
2. Fortsatt med golvet i källaren
3. Städer hela huset + bilen
4 städat trädgården och klippt gräset som börjat växa igen
5 kört en runda till Ikea och fyndat metod stommar till tvättstugan (159kr/st på Ikea fynd i Älmhult 80×60cm varianten)
Detta vill vi, i alla fall jag, se bilder på!Naturliv skrev:Ja, typ så, fast den står på hjul. Den stora mängden snö förra året gjorde att det vanliga taket på bussen vrängdes ut och in. Det blev rejält låg takhöjd invändigt och världens bästa swimmingpool ovanför. Eftersom jag inte har för avsikt att köra bussen, så blev det lättare att välja takmodell, även om det är trist att det gamla avrundade taket försvinner. Väggar, chassi, front och bakdel blir kvar med ett nytt tak. Högre takhöjd längs ena långsidan, med möjlighet att sätta in fler fönster. Kan säkert behövas eftersom alla takluckor försvinner.
Jag ser fram mot att inreda den till en skaparbuss med salong. Plats för symaskin, campingutrustning och möblerat för att kunna samlas på kvällen om vädret inte tillåter en utekväll.
Jag kanske ska fotografera lite mer under byggandet. Vi har ambitionen att få på takpapp och säkra väggarna före vintern. Säkert blir det en del byggplast för eventuella fönster tills vi har bestämt hur vi ska göra. Under vinterhalvåret tänkte vi montera bort takluckor inifrån och riva det trasiga taket. Vad vi hittar då återstår att se.maah skrev:
Idag tog jag på VVS hatten. Då jag skaffade nya slangvindor var det bäst att tillslut koppla in utkastaren på framsidan (och beställa backventiler så att inte 35m slang töms på väggen och skorna alltid när kranen stängs). Har avvaktat med den tills panelen blev målad vilket den är nu. Med LK:s VU skåp går det inte att dra ut kranen igen mer än ett par mm vid målning.
Gick bra att komma åt med kråkfoten men bara vrida ett hack i taget då det inte gick att få ut foten annars.
Snyggt och prydligt bakom hallmöbeln.
Gick bra att komma åt med kråkfoten men bara vrida ett hack i taget då det inte gick att få ut foten annars.
Logga in
Skapa konto
Snyggt och prydligt bakom hallmöbeln.
Logga in
Skapa konto
Fogat och klart.
Det blev ju helt ok.
Det höll på att inte bli någon fogning idag. Frun i huset råkade ut för en cykelolycka i morse. Hon bröt ena armen och tummen på andra armen. Blåslagen i ansiktet och rejäla skrapsår på knäna. När ortopeden ville gipsa så vägrar hon med motiveringen "Då kan jag ju inte alls jobba". Så det blev inget gips. Men de tömde armbågsleden på blod och satte på henne en mitella. Det och en Alvedon var hon nöjd med.
11-åringen hjälpte henne att duscha nu ikväll och de tyckte båda att jag skulle foga golvet i alla fall. Men nu får jag pyssla om henne lite och försöka övertala henne att acceptera den där sjukskrivningen ortopeden ville ge henne.
Logga in
Skapa konto
Det blev ju helt ok.
Det höll på att inte bli någon fogning idag. Frun i huset råkade ut för en cykelolycka i morse. Hon bröt ena armen och tummen på andra armen. Blåslagen i ansiktet och rejäla skrapsår på knäna. När ortopeden ville gipsa så vägrar hon med motiveringen "Då kan jag ju inte alls jobba". Så det blev inget gips. Men de tömde armbågsleden på blod och satte på henne en mitella. Det och en Alvedon var hon nöjd med.
11-åringen hjälpte henne att duscha nu ikväll och de tyckte båda att jag skulle foga golvet i alla fall. Men nu får jag pyssla om henne lite och försöka övertala henne att acceptera den där sjukskrivningen ortopeden ville ge henne.