379 410 läst · 824 svar
379k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Det blev lite svall idag efter att resten av takstolarna va monterade.
Luftspalten gjorde vi samtidigt så man slipper göra den invändigt sen.
Luftspalten gjorde vi samtidigt så man slipper göra den invändigt sen.
Varför har ni Duk under sponten? (Inte menat som kritik, jag är nyfiken)
Skönt å få upp allt. Blir endel att spika
Skönt å få upp allt. Blir endel att spika
Vind duken använder vi till luftspalt som du ser på bilden.G Grim Pedersen skrev:
Det finns olika metoder men här
Blir det klart innan man lägger råsponten så man slipper jobba underifrån på insidan senare.
Jag spikar med pistol så inte så farligt
Smart. Det är samma luftspalt man annars gör med lister och pappskivor tex?T Toddep skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Då har vi totalt olika erfarenheter! Jag är amatör inom bygg, men definitivt inte inom begreppet fysikaliska fenomen. Dvs isolering, kondens, fukthalter, ångtryck, lufttraspalt, hållfasthet m.m. Det var med skräck jag grävde mig in i byggträsket i början av 80-talet. En bransch/industri som tyvärr inte följt med övriga industriers utveckling i Sverige. Orsakerna är många, men vi tar inte det i detta forum. Jag har uppfört 5 hus enl. KISS. Alla är fortfande felfria.JanneJanne123 skrev:
Haha. Det va 100st vinklar till takstolarna ungefär och 12 st skruv i varje med att fösta i hammarband och sen i takstolen så blir det 1200st ankarskruv iaf men har varit massa form byggnad som har skruvats mm men där kan man återanvända skruvarna ibland om man har lustjonastroms skrev: