3 397 143 läst · 18 268 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Tack!V vectrex skrev:
Jag tänkte köpa typ en sån där duabvariant, synd bara att det är lite väl långt ifrån där jag bor. Förstår vad du menar med bökigt säckbyte men det borde gå att bygga om till lite mer smidig hantering.
Tjena AE Ezcobar skrev:
Jo stämmer, i januari flyttade jag till ny lokal. Funkade bra tills dom använde min plats som mellanlagring för gods som skulle vidare till diverse kunder. Droppen var när dom tappade ett paket på min nya såg och gjorde lite ödeläggelse... Slutade med att dom köpte min nya såg av mig och beställde en ny för att slippa dra in försäkringsbolag osv. Så det finns en sprillans ny Minimax SC2 till salu av min fd hyresvärd.
Så jag tog beslutet att leta ny lokal som iofs är snäppet dyrare, men ligger oxå bara 300meter från där jag bor. Målet är dock att så snart som möjligt äga en egen lokal.
Jag har en FM300 och jag tycker nog inte att det är så besvärligt att byta säck/påse, jag har dock 5-6 små magneter som jag använder för att hålla i påsen medan jag spänner bandet som skall sitta runt. De underlättar något enormt.Björn Melander skrev:
Smart! Jag höll på att bli tokig första gången tills jag körde med tejp för att hålla fast påsen under tiden. Men magneter var ju riktigt klyftigt!B badtastex skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Ja, frågan är hur mycket bättre det ev skulle vara med en rejäl spånsug. Jag har ju samma hyvel som du hade tidigare (i princip), bordsågen är storleken mindre (ags10), bandsågen modellen äldre (lr troligen 3modeller äldre..). Så frågan, lite mer specad, är om du på de tre maskinerna märkt en markant bättre spån/dammhantering.V vectrex skrev:
Fortsätter för övrigt med mina laxstjärtar..en sida kvar nu..
Jag använder än så länge bara spånsugen till hyveln. Tror inte vare sig bandsåg eller bordssåg skulle fungera bättre med spånsug, snarare tvärtom. Det beror ju dock på att jag byggt egna utsugslösningar för dem.Frustrator skrev:Ja, frågan är hur mycket bättre det ev skulle vara med en rejäl spånsug. Jag har ju samma hyvel som du hade tidigare (i princip), bordsågen är storleken mindre (ags10), bandsågen modellen äldre (lr troligen 3modeller äldre..). Så frågan, lite mer specad, är om du på de tre maskinerna märkt en markant bättre spån/dammhantering.
Fortsätter för övrigt med mina laxstjärtar..en sida kvar nu..
Möjligen att man skulle tjäna lite på att också ansluta spånsug (inte istället).
Lagar ett parasol jag fick av en snäll resurangägare som annars skulle slänga det. PU-lim. Funderar på om jag förutom limmet även ska borra och sätta några genomgående skruvar som förstärkning? Det fattas nämligen några större flisor vilket jag inte märkte innan limningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Borra genomgående och limma rundstav istället. 10mm kanske?nanowire skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Fortsätter att fixa lite för verkstan..
För över märkningen på nästa bräda.
Fram med finsågen.. Stanley med plasthandtag, köpt för 5 år sen på krauts, en modell utan tandspetshärdning, 50:- ny, håller skärpan förvånansvärt bra efter varje filning..
Sen på:t med nästa finsåg..denna gången Biltemas billigaste..
Lite små-justeringar med stämjärnet och det ser banne mig ut att passa! (På ett ungefär iaf, den ska stå i verkstan så kraven är där efter)
Alla småbitar undrar ni nu oroligt över..ingen fara! Jag har sparat dem utifall att jag kanske skulle kunna behöva dem i något framtida okänt scenario.
Logga in
Skapa konto
För över märkningen på nästa bräda.
Fram med finsågen.. Stanley med plasthandtag, köpt för 5 år sen på krauts, en modell utan tandspetshärdning, 50:- ny, håller skärpan förvånansvärt bra efter varje filning..
Logga in
Skapa konto
Sen på:t med nästa finsåg..denna gången Biltemas billigaste..
Logga in
Skapa konto
Lite små-justeringar med stämjärnet och det ser banne mig ut att passa! (På ett ungefär iaf, den ska stå i verkstan så kraven är där efter)
Logga in
Skapa konto
Alla småbitar undrar ni nu oroligt över..ingen fara! Jag har sparat dem utifall att jag kanske skulle kunna behöva dem i något framtida okänt scenario.
Logga in
Skapa konto