3 390 662 läst · 18 250 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kul att du la märke till detDaniel_N skrev:
Efter lite googlande så hittade jag lite info på FOG:en om att tyskarna använder RAL färger och Festools färger skulle då vara:
- Grön: RAL 6018
- Blåsvart: RAL 5004
- (Systainer) Grå: RAL 7035
https://www.spraycan.se/Kulörer/RAL-kulörer-RAL-Industri-Bättringsmålning-Möbler
De levererade tre burkar utan problem två dagar efter beställning och den blåsvarta matchar ivarjefall såvitt jag kan se verktygen väldigt bra.
På burken med RAL 5004 står även angivet: NCS 8504-R74B
Tidigare har forumet kommit fram till NCS färgerna för den gröna och grå som:
- Festool Grå: S1502-G
- Festool Grön: S0580-G30Y
Fixade iordning hyvelbänken och fixade lite förvaring i den.
Tången hade slagit sig när bänken stått fuktigt och därför fick jag ta isär den och räta upp den samt plana till översidan.
Tången hade slagit sig när bänken stått fuktigt och därför fick jag ta isär den och räta upp den samt plana till översidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
Fixade upphängning för slangen ovanför montagebordet. Som svivel använde jag ett länkhjul. Blev kanonbra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fulsnickrat. Rätat upp en större, 44 kvm, vedbod. Med ett 40 kN spakblock spändes boden upp så stolparna blev i lod. Därefter provisoriska (yeah, right!) stag. Strävor i sidoväggar gjordes hyfsat permanent, men allt mättes på plats och markerades med penna eller en spik och kapades med kedjesåg, för den var på plats. Det blev oväntat precist.
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Kapat ved för vintern. Vi hade en åskstorm dagen och natten innan och det känns som 100% luftfuktighet. Jag har svettats flera liter, och ögonskydden det bara rann av dom, man fick se genom det helt enkelt, fanns inget att göra. Hade hellre jobbat i en torr 30 graders värme än denna fuktiga 24 graders värme.
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
Sonen hade lovat att fixa en skiva med hål i att användas av en optikkedja på en mässa.
Tyvärr är han nedlusad med arbete så reservarmén, aka farsgubben, fick rycka in.
Den största utmaningen i projektet blir dock att hitta användning för den färg som blir över...
Tyvärr är han nedlusad med arbete så reservarmén, aka farsgubben, fick rycka in.
Den största utmaningen i projektet blir dock att hitta användning för den färg som blir över...
Varit och spanat in lite prylar hos en kille som lägger ner sitt snickeri. De flesta stora maskiner var redan borta men de blev inköp av en spånsug. En 2 år gammal Felder AF 16.
Eventuellt köper jag lite virke också beroende på vadå han ska ha för det (han skulle återkomma).
Fanns en väldigt stor och gammal gedigen stämborr också. Har tyvärr inte plats för det monstret.
Edit: Någon som är sugen på en halvår gammal spånsug, Duab FM-300.
Eventuellt köper jag lite virke också beroende på vadå han ska ha för det (han skulle återkomma).
Fanns en väldigt stor och gammal gedigen stämborr också. Har tyvärr inte plats för det monstret.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Edit: Någon som är sugen på en halvår gammal spånsug, Duab FM-300.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg