318 456 läst · 667 svar
318k läst
667 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Kan dela med mig av hur mitt hus blivit, hittills. Ett halvår in med Herdins. Vi är nöjda! Doppade brädorna i ett badPutten skrev:
Monterad av firman som installerade kaminen och godkänt och klart av sotaren så borde inte vara några konstigheter, har ingen anledning att gå upp där själv ändåPutten skrev:
Tack tack, vi är riktigt nöjda hittills och det är konstant förändring!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Hej,
Vi plannerar också en järnvitriolbehandlad fasad till vårt hus. Vi byter på sensommaren är det tänkt men en fråga som jag anser är relevant är hur jag får trä av bra kvalitet? Det är många som skriver, vilket jag förstår, men hur praktiskt välja? Bara berätta för brädgården att jag vill ha kärnvirke eller?
Passar också på att slänga in en fråga om lämpliga dimensioner på panelen. Min sambo vill ha så tunna paneler som möjligt vilket kan va snyggt men medför mer jobb och material så vi har samsats om 95x22mm stående med 8mm spalt emelllan. Kan jag gå ner på så pass lite som 45x22mm på bakomliggande panel (omvänd lockpanel) eller blir det för klent att spika i? Jag ser en fördel med mindre trä/större luftspalt bakom men kan även gå upp till t ex 70x22.
Bakom panelerna blir 34mm liggande spikläkt/luftspalt.
Mvh Andreas
Vi plannerar också en järnvitriolbehandlad fasad till vårt hus. Vi byter på sensommaren är det tänkt men en fråga som jag anser är relevant är hur jag får trä av bra kvalitet? Det är många som skriver, vilket jag förstår, men hur praktiskt välja? Bara berätta för brädgården att jag vill ha kärnvirke eller?
Passar också på att slänga in en fråga om lämpliga dimensioner på panelen. Min sambo vill ha så tunna paneler som möjligt vilket kan va snyggt men medför mer jobb och material så vi har samsats om 95x22mm stående med 8mm spalt emelllan. Kan jag gå ner på så pass lite som 45x22mm på bakomliggande panel (omvänd lockpanel) eller blir det för klent att spika i? Jag ser en fördel med mindre trä/större luftspalt bakom men kan även gå upp till t ex 70x22.
Bakom panelerna blir 34mm liggande spikläkt/luftspalt.
Mvh Andreas
Vi får husleverans början av november varpå panelen är obehandlad då vi ska behandla den med järnvitriol.
Har sökt runt lite utan resultat, men har nån koll om det är OK att applicera järnvitriol vid uppehåll men kallt väder? Eller ska vi vänta till våren istället?
Har sökt runt lite utan resultat, men har nån koll om det är OK att applicera järnvitriol vid uppehåll men kallt väder? Eller ska vi vänta till våren istället?
Hej!
Ska snart montera stående granpanel på huset som ska behandlas med järnvitriol.
Jag har dock en fundering kring skarvningen där jag har några alternativ. Alla skarvar tänkte jag snedkapa.
1. Montera som vanligt och skarva löpande med en lös panelbit bakom vid varje skarv
2. Montera som vanligt men skarva vid spokläkten och flytta skarven så den hamnar på olika ställen.
3. Något av alternativen ovan men att innan skarvningen stryka stående ändträt med vattenfast trälim (PU)
Jag oroar mig lite för att skarven ska bli påverkad av fukt.
Nå, Ni som har stående panel, hur har ni gjort?
Ska snart montera stående granpanel på huset som ska behandlas med järnvitriol.
Jag har dock en fundering kring skarvningen där jag har några alternativ. Alla skarvar tänkte jag snedkapa.
1. Montera som vanligt och skarva löpande med en lös panelbit bakom vid varje skarv
2. Montera som vanligt men skarva vid spokläkten och flytta skarven så den hamnar på olika ställen.
3. Något av alternativen ovan men att innan skarvningen stryka stående ändträt med vattenfast trälim (PU)
Jag oroar mig lite för att skarven ska bli påverkad av fukt.
Nå, Ni som har stående panel, hur har ni gjort?
Hej och tack för en fantastisk tråd!
Jag har läst den flera gånger men undrar fortfarande hur man ska tänka kring ändträolja. Hur har ni gjort? Kan man ens använda det? Synd att kuggmodul inte fått svar på sin fråga för då hade vi kanske kunnat få tips utifrån det.
Men, tanken med järnvitriol är ju att träet är obehandlat. Vi ska ha stående panel och fick tips av en säljare på K-rauta, när vi köpte Herdins färdigblandade, att man kan olja ändarna och låta det torka för att sedan slipa lite på ytan så att järnvitriolen "hamnar ytterst" när man sedan lägger på den. Har även läst tvärtom, att det bästa är att behandla med järnvitriolen först och sedan olja ändträet, eftersom järnvitriolen annars inte sugs in i träet ordentligt. Men blir det färgskiftningar av det?
Stugan vi har ligger i Göteborgs södra skärgård. Den ligger oerhört nära vattnet i sydvästlig riktning så det är väldigt utsatt och därför har tanken på ändträolja dykt upp. Tacksam för tips och råd!
Jag har läst den flera gånger men undrar fortfarande hur man ska tänka kring ändträolja. Hur har ni gjort? Kan man ens använda det? Synd att kuggmodul inte fått svar på sin fråga för då hade vi kanske kunnat få tips utifrån det.
Men, tanken med järnvitriol är ju att träet är obehandlat. Vi ska ha stående panel och fick tips av en säljare på K-rauta, när vi köpte Herdins färdigblandade, att man kan olja ändarna och låta det torka för att sedan slipa lite på ytan så att järnvitriolen "hamnar ytterst" när man sedan lägger på den. Har även läst tvärtom, att det bästa är att behandla med järnvitriolen först och sedan olja ändträet, eftersom järnvitriolen annars inte sugs in i träet ordentligt. Men blir det färgskiftningar av det?
Stugan vi har ligger i Göteborgs södra skärgård. Den ligger oerhört nära vattnet i sydvästlig riktning så det är väldigt utsatt och därför har tanken på ändträolja dykt upp. Tacksam för tips och råd!
Hej,
Tänkte jag kan uppdatera med hur vi gjorde.
Den stående panelen monterade vi med skarvarna så högt upp som möjligt.
Skarven snedkapades typ 15% och placerades på spikläkten.
Värt att nämna är att det är vindväv samt klimatskiva innanför.
Jag har ett par provbitar panel över som jag tänkt att olja ändarna på för att se hur det påverkar färgen.
Panelen sprutades med Gardena tryckspruta på plats på väggen.
500 gram järnsulfat till 10 l varmt vatten och blandades med färgvisp.
Järnsulfaten köpte jag på granngården för runt 269kr/ 15kg.
Tänkte jag kan uppdatera med hur vi gjorde.
Den stående panelen monterade vi med skarvarna så högt upp som möjligt.
Skarven snedkapades typ 15% och placerades på spikläkten.
Värt att nämna är att det är vindväv samt klimatskiva innanför.
Jag har ett par provbitar panel över som jag tänkt att olja ändarna på för att se hur det påverkar färgen.
Panelen sprutades med Gardena tryckspruta på plats på väggen.
500 gram järnsulfat till 10 l varmt vatten och blandades med färgvisp.
Järnsulfaten köpte jag på granngården för runt 269kr/ 15kg.
Har vitrol på huset , gjorde en balja som brädorna fick plats i med byggplast i botten .
Köpte torrvara i målarboden ( 1 kg burkar ), enligt det på burken ska den kokas tillsammans med ca 4 liter vatten , tillsatte lite piggment ( silveroxid )
Lät det kallna och blandgrade ut med mera vatten blev ca 10 l
Vispade runt tömde i baljan och borstade varje bräda med en stor pensel ( sugga ) så all luft gick ur råsidan ,fick hänga lite snett och rinna av , ett varv till , då suger det in bra i panelen , mycket jobb blev det men bra Efter tork så spolades panelen , detta p.g.a om det regnar på panelen så rinner det av lite och kommer att
missfärga grunden med brunt
Att tänka på är att solen inte får lysa på panelen innan den är behandlad , panelen blir gul av solljus och
det blir fruktansvärda variationer i kulören mellan det gula ( med solljus ) och inget solljus
I övrigt. så skiljer det sig nu efter 10 år på olika sidor av huset , har med solen att göra
Foto 1 är på en eftermiddagsida nr 2 är samma gavel med regnpåslag , blev en rand där
nr 3 är sydsida med sol hela dagen nästan , har mörknat betydligt , men vi bryr oss inte ,
Något extra för ändträ har jag inte bara 45 graders kap med spetsen utåt
OM du hur hyvlat färskt virka så finns en tendens till att huset blir grönt
Köpte torrvara i målarboden ( 1 kg burkar ), enligt det på burken ska den kokas tillsammans med ca 4 liter vatten , tillsatte lite piggment ( silveroxid )
Lät det kallna och blandgrade ut med mera vatten blev ca 10 l
Vispade runt tömde i baljan och borstade varje bräda med en stor pensel ( sugga ) så all luft gick ur råsidan ,fick hänga lite snett och rinna av , ett varv till , då suger det in bra i panelen , mycket jobb blev det men bra Efter tork så spolades panelen , detta p.g.a om det regnar på panelen så rinner det av lite och kommer att
missfärga grunden med brunt
Att tänka på är att solen inte får lysa på panelen innan den är behandlad , panelen blir gul av solljus och
det blir fruktansvärda variationer i kulören mellan det gula ( med solljus ) och inget solljus
I övrigt. så skiljer det sig nu efter 10 år på olika sidor av huset , har med solen att göra
Foto 1 är på en eftermiddagsida nr 2 är samma gavel med regnpåslag , blev en rand där
nr 3 är sydsida med sol hela dagen nästan , har mörknat betydligt , men vi bryr oss inte ,
Något extra för ändträ har jag inte bara 45 graders kap med spetsen utåt
OM du hur hyvlat färskt virka så finns en tendens till att huset blir grönt
Det stämmer ingen extra åtgärd på ändträt , är sågat 45 grader så vattnet har en skarp spets att rinna av på , det går att ha 50 eller 55 grader med , men då blir spetsen lite svag och har benägenhet att spricka .
Regnvatten har inte riktigt den ytspänning som det normalt är ( lite som destilerat ) så det går runt
Tog ett par extra bilder på ( nederkant ) den sida som regnpåslag brukar bli och rinner ner utmed fasaden , Lite svårt att få bra bild , då de blir lite skuggigt på undersidan
Regnvatten har inte riktigt den ytspänning som det normalt är ( lite som destilerat ) så det går runt
Tog ett par extra bilder på ( nederkant ) den sida som regnpåslag brukar bli och rinner ner utmed fasaden , Lite svårt att få bra bild , då de blir lite skuggigt på undersidan