Putten Putten skrev:
Är det någon som provat herdins färdigblandade vitriolmix dvs vitriol och silverbets i en färdig blandning och hur upplevdes resultatet?
Kan dela med mig av hur mitt hus blivit, hittills. Ett halvår in med Herdins. Vi är nöjda! Doppade brädorna i ett bad

• En person på en stege vid ett hus med träfasad behandlad med Herdins, under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredric L och 1 till
  • Laddar…
Ousch @softis, den där fasta väggstegen såg regelvidrig ut. Där hade inte jag klättrat upp utan ryggskydd ;)

Ser lovande ut med vitriolen. Snyggt!!!

Putten Putten skrev:
Ousch @softis, den där fasta väggstegen såg regelvidrig ut. Där hade inte jag klättrat upp utan ryggskydd ;)

Ser lovande ut med vitriolen. Snyggt!!!
Monterad av firman som installerade kaminen och godkänt och klart av sotaren så borde inte vara några konstigheter, har ingen anledning att gå upp där själv ändå :)

Tack tack, vi är riktigt nöjda hittills och det är konstant förändring!

Hej,

Vi plannerar också en järnvitriolbehandlad fasad till vårt hus. Vi byter på sensommaren är det tänkt men en fråga som jag anser är relevant är hur jag får trä av bra kvalitet? Det är många som skriver, vilket jag förstår, men hur praktiskt välja? Bara berätta för brädgården att jag vill ha kärnvirke eller?

Passar också på att slänga in en fråga om lämpliga dimensioner på panelen. Min sambo vill ha så tunna paneler som möjligt vilket kan va snyggt men medför mer jobb och material så vi har samsats om 95x22mm stående med 8mm spalt emelllan. Kan jag gå ner på så pass lite som 45x22mm på bakomliggande panel (omvänd lockpanel) eller blir det för klent att spika i? Jag ser en fördel med mindre trä/större luftspalt bakom men kan även gå upp till t ex 70x22.

Bakom panelerna blir 34mm liggande spikläkt/luftspalt.

Mvh Andreas

S softis skrev:
Kan dela med mig av hur mitt hus blivit, hittills. Ett halvår in med Herdins. Vi är nöjda! Doppade brädorna i ett bad
Vad är det för panel? Ligger den kant i kantverket bara eller är den spontad?

Blir det foder runt fönstren?

nino nino skrev:
Vad är det för panel? Ligger den kant i kantverket bara eller är den spontad?

Blir det foder runt fönstren?
Omvänd lockläkt i 3 olika storlekar på panelen. Inga foder runt fönstren

Jäkligt snyggt!

Vi får husleverans början av november varpå panelen är obehandlad då vi ska behandla den med järnvitriol.
Har sökt runt lite utan resultat, men har nån koll om det är OK att applicera järnvitriol vid uppehåll men kallt väder? Eller ska vi vänta till våren istället?

Hej!
Ska snart montera stående granpanel på huset som ska behandlas med järnvitriol.
Jag har dock en fundering kring skarvningen där jag har några alternativ. Alla skarvar tänkte jag snedkapa.

1. Montera som vanligt och skarva löpande med en lös panelbit bakom vid varje skarv

2. Montera som vanligt men skarva vid spokläkten och flytta skarven så den hamnar på olika ställen.

3. Något av alternativen ovan men att innan skarvningen stryka stående ändträt med vattenfast trälim (PU)

Jag oroar mig lite för att skarven ska bli påverkad av fukt.

Nå, Ni som har stående panel, hur har ni gjort?

A
Hej och tack för en fantastisk tråd!
Jag har läst den flera gånger men undrar fortfarande hur man ska tänka kring ändträolja. Hur har ni gjort? Kan man ens använda det? Synd att kuggmodul inte fått svar på sin fråga för då hade vi kanske kunnat få tips utifrån det. :)

Men, tanken med järnvitriol är ju att träet är obehandlat. Vi ska ha stående panel och fick tips av en säljare på K-rauta, när vi köpte Herdins färdigblandade, att man kan olja ändarna och låta det torka för att sedan slipa lite på ytan så att järnvitriolen "hamnar ytterst" när man sedan lägger på den. Har även läst tvärtom, att det bästa är att behandla med järnvitriolen först och sedan olja ändträet, eftersom järnvitriolen annars inte sugs in i träet ordentligt. Men blir det färgskiftningar av det?

Stugan vi har ligger i Göteborgs södra skärgård. Den ligger oerhört nära vattnet i sydvästlig riktning så det är väldigt utsatt och därför har tanken på ändträolja dykt upp. Tacksam för tips och råd!

Hej,

Tänkte jag kan uppdatera med hur vi gjorde.
Den stående panelen monterade vi med skarvarna så högt upp som möjligt.
Skarven snedkapades typ 15% och placerades på spikläkten.
Värt att nämna är att det är vindväv samt klimatskiva innanför.

Jag har ett par provbitar panel över som jag tänkt att olja ändarna på för att se hur det påverkar färgen.

Panelen sprutades med Gardena tryckspruta på plats på väggen.
500 gram järnsulfat till 10 l varmt vatten och blandades med färgvisp.
Järnsulfaten köpte jag på granngården för runt 269kr/ 15kg.

A
Det får nog bli att vi testar på provbitar också om det inte dyker upp fler svar.
Är färgblandare nödvändig eller räcker det att röra om med handkraft?

• Gilla
flimsy
  • Laddar…
R
Har vitrol på huset , gjorde en balja som brädorna fick plats i med byggplast i botten .
Köpte torrvara i målarboden ( 1 kg burkar ), enligt det på burken ska den kokas tillsammans med ca 4 liter vatten , tillsatte lite piggment ( silveroxid )
Lät det kallna och blandgrade ut med mera vatten blev ca 10 l
Vispade runt tömde i baljan och borstade varje bräda med en stor pensel ( sugga ) så all luft gick ur råsidan ,fick hänga lite snett och rinna av , ett varv till , då suger det in bra i panelen , mycket jobb blev det men bra Efter tork så spolades panelen , detta p.g.a om det regnar på panelen så rinner det av lite och kommer att
missfärga grunden med brunt
Att tänka på är att solen inte får lysa på panelen innan den är behandlad , panelen blir gul av solljus och
det blir fruktansvärda variationer i kulören mellan det gula ( med solljus ) och inget solljus
I övrigt. så skiljer det sig nu efter 10 år på olika sidor av huset , har med solen att göra
Foto 1 är på en eftermiddagsida nr 2 är samma gavel med regnpåslag , blev en rand där
nr 3 är sydsida med sol hela dagen nästan , har mörknat betydligt , men vi bryr oss inte ,
Något extra för ändträ har jag inte bara 45 graders kap med spetsen utåt
OM du hur hyvlat färskt virka så finns en tendens till att huset blir grönt

• Behandlad träfasad med vitriol, solblekt till en jämn grå ton, med utemöbler i förgrunden.
    Skapa konto
  • Husfasad med träpanel behandlad med vitriol som visar variation i färgning och missfärgning från regnpåslag och solljus.
    Skapa konto
  • Träpanel på husvägg behandlad med vitriol med synbara väderpåverkningar och färgvariationer.
    Skapa konto
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
A
Tack för tips och bilder! Om jag förstårdet rätt så är det 10 år sedan och ni har inte oljat ändträet. Kanske onödigt arbete att göra det då, och riskera missfärgning...

R
Det stämmer ingen extra åtgärd på ändträt , är sågat 45 grader så vattnet har en skarp spets att rinna av på , det går att ha 50 eller 55 grader med , men då blir spetsen lite svag och har benägenhet att spricka .
Regnvatten har inte riktigt den ytspänning som det normalt är ( lite som destilerat ) så det går runt
Tog ett par extra bilder på ( nederkant ) den sida som regnpåslag brukar bli och rinner ner utmed fasaden , Lite svårt att få bra bild , då de blir lite skuggigt på undersidan

• Sågat ändträ med 45 graders vinkel för vattenavrinning under takutsprånget med växtlighet i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Sågade träändar med 45-graders vinkel på grusunderlag, skugga på undersidan, illustrerar vattenavrinning.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad 180279
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.