Till er 2 här ovan.
Bruk förbrukningen är svår att avgöra och jag spenderade 3 gånger mer än jag räknat med så köp rejält men kolla om du kan åtrelämna det oanvända säckarna.
Jag rekommenderar inte att dra med skumgummi propp utan istället satsa på en luftblåsa som jag tidigare beskrivit. Blir tajtare mot kanalen och får bättre inträngning av bruk men mindre åtgång. Skulle dessutom kanalen variera i grovlek blir det tråkigheter medan luftblåsan hela tiden anpassar sig efter pipan och lägger på ett snygg puts utan att bruk kan rinna förbi blåsan.

• Gilla
Kreacon
  • Laddar…
Öppning med sot och skador, möjligen insida av skorsten eller liknande struktur. Behov av underhåll synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett vertikalt rör eller skorsten med insyn neråt, täckt med sot och avlagringar.
Skapa konto

Gick fint! Kunden höll snortätt och följde kanalen fint. Ändast en böj nertill det inte blev nått i. Och så tog det slut på bruk sista biten. Men det får duga :) gick 3 säckar bruk. Förvattnade och hadde jävligt löst bruk första dragnigen. Halvlöst andra. Satan va det lukta amoniak!

Har även dragit på puts på utsidan åvan nock och imorn ska det byggas huv till skosten tänkte jag.

Gör ett rakt tak men rök kanalen får sticka upp igenom det. Behövs inte så mycket skydd där tror jag. Lägger upp bilder imorn så får ni se..

Kan man måla på putsen med nån färg sen så det håller bättre?

Insyn i en gammal, sotig skorsten med synlig skada före renoveringsarbete.
Skapa konto

Vinsch monterad på träbalk med stålvajer ner i betongschakt under renovering i solnedgång.
Skapa konto

Före bilder !

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nyinstallerad svart skorsten på ett renoverat skorstenshuvud mot bakgrund av hus och träd.
Skapa konto

Bild på en nyinstallerad skorsten på ett tak med landskap i bakgrunden som syns genom skorstenens öppning.
Skapa konto

Sådär nu börjar man känna sig färdig:)

Har planerat glidnjutning till helgen om två veckor och har nu börjat "reka" min rökkanal. Blir inte klok på hur den är konstruerad!
uppifrån skorstenen är den 23x23cm och går rakt ner i ca 6-7meter. Så långt allt väl.
Nerifrån är öppningen inne i en nisch, rakt upp. Har tagit bort den stos som satt där tidigare, en hemmagjord, skev liten sak. Rökkanalen har där en diameter av ca 14x14cm och svänger snett uppåt. En liten bit upp sitter ett spjäll. Men vart tar den vägen sen? har filmat med mobilkameran som jag firat ner uppifrån och det ser ut som att den viker av i 90grader rakt in, och där nånstans antar jag att den åter går nedåt i en mindre böj!

Hur skulle ni ta er an detta? och om det nu visar sig att den bara svänger lite i början, hur går jag tillväga när den är så pass mycket mindre den första metern eller så än resten av kanalen? Skulle det funka med en mindre platta och tjockare lager av skumgummi? Räcker det verkligen för att pressa ut bruket i kanalen?

Hej samtliga,

Denna tråd har varit ytterst värdefull för mig genom åren när jag peppat inför min glidgjutning, jag är bara en amatör som kör lite på learning by doing i detta fall. Stort tack för TS, grymt bra initiativ!!!

Nu har det blivit min tur i ordningen att ”få” våran kanal glidgjuten, (grattis Michael!).

Utgångsläget; kanal som är mellan 7,5 till 8 meter lång ner till vardagsrummet med innermåtten 11x30 cm ca. Det störande är att den är smalare nertill och mer vid upptill varför det var svårt att få till rätt mått på dragkudden då det är som trängst i botten. Jag hade testat kanalen för otätheter någon vecka tidigare med rökpatroner och det läckte ut rök i grannkanalen. Ganska surt då kanalen är fin på insidan utan mycket putssläpp från fogarna för övrigt. Och det läckte rök på de sista 2-3 metrarna. Ville inte betala för en provtryckning (2K) då jag hade på känn att kanalen behövde förstärkning. Ville inte heller betala varken för insatsrör eller att någon annan glidgjuter åt mig för 1500kr/metern.

Jag köpte glidgjutningsmassa från Soliduct, trots priset ville jag ha för ändamålet rätt material. Jag tyckte inte det fanns tillräcklig evidens att whatever annat bruk har rätt klassning, sammansättning eller användningsområde och klarar samma temperaturer. Samtidigt var jag orolig att rökgaserna inte skulle gå väl ihop me d bruket både på kort och lång sikt. Med all respekt för de som valt C-bruk eller liknande så vill jag ändå sova gott om natten genom åren och inte bara inför provtryckning/täthetsprov. Och det finns garanterat lika många som är nöjda med andra alternativ och då är jag nöjd.

Köpte vinsch och vajer på Clas O och satte den på en ställning av gamla reglar. Valde att på taket stå på plattformen (för sotaren) och blanda bruket.

Byggde en dragkudde med 45x95 regel som var ca 20 cm lång i botten, kraftigt skumgummi ca 20 cm tjockt i storlek ca 15x35 och var redo med en jutesäck ifall jag skulle få lov att modda (lyckodrag). Genom gick en sån där gängstång med ögla på toppen som jag fäste vajern.

07.00 bar jag upp vinsch på taket, en blandarhink och en öshink, lampa, vattenslang och en bruksvisp sattfast på skruvdragaren. Hade även (sotar) tyngder ifall det behövdes för att få ner vajern ner genom kanalen igen. Bra tanke, behövdes!

La i Soliduct påsen i en väska och hasade mig upp på taket, satte munstycket på mist och halade ner den genom pipan så jag förvattnade på vägen ner och på vägen upp. Från tidigare tråd vet jag med mig att murstocken suger…. Vatten.

Gick ner, satte i dragkudden, tryckte in den… hakade i vinschen och gick upp. Blandade första hinken bruk löst (7 liter vatten till 25kg) och började ösa samtidigt som jag började veva upp.

Första vändan, märkte att när det var 4 meter kvar att pipan blev bredare – suck. Men ändå nöjd att inget fastnade på vägen.

Drog en gång till med torrare blandning och gick ner och kollade och då hade bruket flutit ut på golvet!!!

12 liter bruk hade gått rakt förbi dragkudden och fortsatt ner, ut på golvet, klatschat på soffan (vaddå flytta på möblerna!?!) och väggarna. Bra tänkt Michael, men inga stilpoäng hos frun för det.

Upp hämta hinken, ösa från golvet, kapa till en större skumgummi bit och fästa med en bit 45x45 regel i botten och klättra upp med hinken i armvecket. Precis vad jag inte ville. Dessa poäng hamnade på idiotkontot!

Tredje gången gillt och det gick mycket bättre, på vägen upp hade jag bruk hela vägen upp så jag drog en fjärde gång med bruket (från golvet) och även denna gång fick jag med mig allt bruk upp. Hela kanalen gjuten i mina ögon.

Eller ja, sanning med modifikation. Jag använde skruvdragaren för att fästa det sista skumgummit med och lossade bruksvispen, den gled ner på en sektion på taket som jag inte ville klättra till på grund av rädsla för både höjder och döden – jag hade aldrig kommit upp igen om jag hade glidit ner för att hämta den. Så slumpen avgjorde åt mig att jag var klar.. Hå hå jaja

För att pressa ut och pressa in ytterligare bruk i kanalen drog jag på en omgång juteväv på dragkudden och drog upp. Denna gång fick jag med mer bruk.

Ett lager till med ett lager till juteväv och jag fick samma resultat och var nöjd… för stunden. Jag hade ju vardagsrummet att ta rätt på innan frun kommer hem och innan mitt jobb.

Ska inte orda men jag kan lista några saker som jag ansåg vara till min fördel;

1. Ha allt du behöver men var förberedd på kaos; kudden kan släppa, kudden kan vara för liten t ex. Juteväv och skumgummi har visat sig vara priceless. Betala inte för de dyra dragkuddarna online! Jag har ännu inte berättat för frun att det fattas en skumgummi bit till soffan i förrådet… eller.. en hel ryggkudde faktiskt. Beror på hur man ser på saken.

2. Blanda på taket, men se till att ha med allt upp, även små sakerna, lampa, tyngder, extra hinkar, vattenslang. Var beredd på att skölja av pannor och allt omkring för torrbruk och kladdat bruk som spritt sig.

3. Hur mycket ska man ösa? Det var här jag föll tror jag. Istället för att göra många gånger med måttlig mängd öste jag på för mycket och tyngden blev för mycket för kudden. Alternativt att kudden blev för liten för kanalen.

4. Ha en god vän i andra änden, det hade inte jag, blev så mycket mer spring i onödan.

5. Köp hellre för mycket saker än för lite.

6. Läs på, hellre lite för mycket än för lite. Länkar, youtube, googla.

7. Säkerheten före allt annat; säkra och minimera risk. Frun jobbar med riskbedömning på industriföretag och var allt annat än glad. Blev inte bättre att hennes kollega gick förbi och såg mig däruppe.

Har inte provtryckt än, måste mura igen och mura in stosen i vardagsrummet. Har ont i kroppen fortfarande, är mör som fan och både less på mig själv och lättad att det är över. Lätt värt att göra det själv och en dag kanske jag kan skratta åt detta. På detta vis får jag behålla både kanalens area och kan åtnjuta en uppvärmd kanal och murstock när jag eldar.

För er som orkade läsa hela vägen hit; jag har en oöppnad säck med Soliduct bruk, ge mig ett bud på den och betala fraktkostnad så är den eran. Kan ta en kopia på ett dokument, tror det är CE märkning eller det bevis som intygar att den är klassad för temperaturer över 1000 grader. Och rökgaserna ska väl inte vara mer än 350-450?

Hoppas bilderna hamnar på rätt plats, annars kommer de säkert härunder.

• En hemgjord anordning för glidgjutning på ett tak vid soluppgång, med en vinsch och vajer fäst på reglar.
    Skapa konto
  • Hemmagjord dragkudde med skumgummi och träregel för glidgjutning av skorsten.
    Skapa konto
  • Vy från taket ner i en murad kanal under glidgjutningsprojekt med synlig vajer och kladdig glidgjutningsmassa kring öppningen.
    Skapa konto
  • Inuti en skorsten med blick neråt, visar spår av glidgjutningsmassa och otätheter upptäckta med rök.
    Skapa konto
  • Vy från en taktopp över ett landskap med gröna fält, träd och hus i morgonsol.
    Skapa konto
  • Blandning av glidgjutningsmassa i hink på tak med en borrmaskin och visp, nära en arbetssko och steg.
    Skapa konto
  • Glidgjutningsmassa på golvet vid en rökgaskanal i ett rum med röd tegelvägg och en högtalare.
    Skapa konto
  • Person på ett tegeltak använder en slang för att förvattna en skorsten inför glidgjutning.
    Skapa konto
  • En uppifrån-vy av en nyglidgjuten skorsten med synliga lager av glidgjutningsmassa längs kanalens innersidor.
    Skapa konto
  • En inre vy av en smal och lång vertikal kanal med ojämna, gråa ytor som tyder på nyligen genomförd glidgjutning.
    Skapa konto
  • Takvy med rökgångar och verktyg under glidgjutningsarbete.
    Skapa konto
  • En säck med glidgjutningsmassa på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Rökgasutsläpp genom en öppning i en tegelmurad kanal med synlig sot och glidgjutningsrester.
    Skapa konto
  • Gilla
Rådalen och 12 till
  • Laddar…
michfris michfris skrev:
Hej samtliga,

Denna tråd har varit ytterst värdefull för mig genom åren när jag peppat inför min glidgjutning, jag är bara en amatör som kör lite på learning by doing i detta fall. Stort tack för TS, grymt bra initiativ!!!

Nu har det blivit min tur i ordningen att ”få” våran kanal glidgjuten, (grattis Michael!).

Utgångsläget; kanal som är mellan 7,5 till 8 meter lång ner till vardagsrummet med innermåtten 11x30 cm ca. Det störande är att den är smalare nertill och mer vid upptill varför det var svårt att få till rätt mått på dragkudden då det är som trängst i botten. Jag hade testat kanalen för otätheter någon vecka tidigare med rökpatroner och det läckte ut rök i grannkanalen. Ganska surt då kanalen är fin på insidan utan mycket putssläpp från fogarna för övrigt. Och det läckte rök på de sista 2-3 metrarna. Ville inte betala för en provtryckning (2K) då jag hade på känn att kanalen behövde förstärkning. Ville inte heller betala varken för insatsrör eller att någon annan glidgjuter åt mig för 1500kr/metern.

Jag köpte glidgjutningsmassa från Soliduct, trots priset ville jag ha för ändamålet rätt material. Jag tyckte inte det fanns tillräcklig evidens att whatever annat bruk har rätt klassning, sammansättning eller användningsområde och klarar samma temperaturer. Samtidigt var jag orolig att rökgaserna inte skulle gå väl ihop me d bruket både på kort och lång sikt. Med all respekt för de som valt C-bruk eller liknande så vill jag ändå sova gott om natten genom åren och inte bara inför provtryckning/täthetsprov. Och det finns garanterat lika många som är nöjda med andra alternativ och då är jag nöjd.

Köpte vinsch och vajer på Clas O och satte den på en ställning av gamla reglar. Valde att på taket stå på plattformen (för sotaren) och blanda bruket.

Byggde en dragkudde med 45x95 regel som var ca 20 cm lång i botten, kraftigt skumgummi ca 20 cm tjockt i storlek ca 15x35 och var redo med en jutesäck ifall jag skulle få lov att modda (lyckodrag). Genom gick en sån där gängstång med ögla på toppen som jag fäste vajern.

07.00 bar jag upp vinsch på taket, en blandarhink och en öshink, lampa, vattenslang och en bruksvisp sattfast på skruvdragaren. Hade även (sotar) tyngder ifall det behövdes för att få ner vajern ner genom kanalen igen. Bra tanke, behövdes!

La i Soliduct påsen i en väska och hasade mig upp på taket, satte munstycket på mist och halade ner den genom pipan så jag förvattnade på vägen ner och på vägen upp. Från tidigare tråd vet jag med mig att murstocken suger…. Vatten.

Gick ner, satte i dragkudden, tryckte in den… hakade i vinschen och gick upp. Blandade första hinken bruk löst (7 liter vatten till 25kg) och började ösa samtidigt som jag började veva upp.

Första vändan, märkte att när det var 4 meter kvar att pipan blev bredare – suck. Men ändå nöjd att inget fastnade på vägen.

Drog en gång till med torrare blandning och gick ner och kollade och då hade bruket flutit ut på golvet!!!

12 liter bruk hade gått rakt förbi dragkudden och fortsatt ner, ut på golvet, klatschat på soffan (vaddå flytta på möblerna!?!) och väggarna. Bra tänkt Michael, men inga stilpoäng hos frun för det.

Upp hämta hinken, ösa från golvet, kapa till en större skumgummi bit och fästa med en bit 45x45 regel i botten och klättra upp med hinken i armvecket. Precis vad jag inte ville. Dessa poäng hamnade på idiotkontot!

Tredje gången gillt och det gick mycket bättre, på vägen upp hade jag bruk hela vägen upp så jag drog en fjärde gång med bruket (från golvet) och även denna gång fick jag med mig allt bruk upp. Hela kanalen gjuten i mina ögon.

Eller ja, sanning med modifikation. Jag använde skruvdragaren för att fästa det sista skumgummit med och lossade bruksvispen, den gled ner på en sektion på taket som jag inte ville klättra till på grund av rädsla för både höjder och döden – jag hade aldrig kommit upp igen om jag hade glidit ner för att hämta den. Så slumpen avgjorde åt mig att jag var klar.. Hå hå jaja

För att pressa ut och pressa in ytterligare bruk i kanalen drog jag på en omgång juteväv på dragkudden och drog upp. Denna gång fick jag med mer bruk.

Ett lager till med ett lager till juteväv och jag fick samma resultat och var nöjd… för stunden. Jag hade ju vardagsrummet att ta rätt på innan frun kommer hem och innan mitt jobb.

Ska inte orda men jag kan lista några saker som jag ansåg vara till min fördel;

1. Ha allt du behöver men var förberedd på kaos; kudden kan släppa, kudden kan vara för liten t ex. Juteväv och skumgummi har visat sig vara priceless. Betala inte för de dyra dragkuddarna online! Jag har ännu inte berättat för frun att det fattas en skumgummi bit till soffan i förrådet… eller.. en hel ryggkudde faktiskt. Beror på hur man ser på saken.

2. Blanda på taket, men se till att ha med allt upp, även små sakerna, lampa, tyngder, extra hinkar, vattenslang. Var beredd på att skölja av pannor och allt omkring för torrbruk och kladdat bruk som spritt sig.

3. Hur mycket ska man ösa? Det var här jag föll tror jag. Istället för att göra många gånger med måttlig mängd öste jag på för mycket och tyngden blev för mycket för kudden. Alternativt att kudden blev för liten för kanalen.

4. Ha en god vän i andra änden, det hade inte jag, blev så mycket mer spring i onödan.

5. Köp hellre för mycket saker än för lite.

6. Läs på, hellre lite för mycket än för lite. Länkar, youtube, googla.

7. Säkerheten före allt annat; säkra och minimera risk. Frun jobbar med riskbedömning på industriföretag och var allt annat än glad. Blev inte bättre att hennes kollega gick förbi och såg mig däruppe.

Har inte provtryckt än, måste mura igen och mura in stosen i vardagsrummet. Har ont i kroppen fortfarande, är mör som fan och både less på mig själv och lättad att det är över. Lätt värt att göra det själv och en dag kanske jag kan skratta åt detta. På detta vis får jag behålla både kanalens area och kan åtnjuta en uppvärmd kanal och murstock när jag eldar.

För er som orkade läsa hela vägen hit; jag har en oöppnad säck med Soliduct bruk, ge mig ett bud på den och betala fraktkostnad så är den eran. Kan ta en kopia på ett dokument, tror det är CE märkning eller det bevis som intygar att den är klassad för temperaturer över 1000 grader. Och rökgaserna ska väl inte vara mer än 350-450?

Hoppas bilderna hamnar på rätt plats, annars kommer de säkert härunder.

Idag fick jag glidgjutningen godkänd på första besöket av sotaren med orden "mycket väl genomfört". Måste passa på dock att säga att det är inte "jag" utan det är främst denna tråd och de personer som detaljerat delat med sig av sina projekt som gjort att jag vågade på mig detta. Istället för att betala 1000 kr meter så sparade jag denna gång 7500 ca, och då köpte jag det dyrare bruket.

Sotaren sa att jag inte behövde invänta besked från pappersvändarna på kommunhuset utan börja elda på en gång.. och inte vill jag göra honom besviken..

Rökutveckling vid test av kamin med glidgjutning, visar en rökmaskin ansluten till kaminen och veden bredvid.
Skapa konto

Tacksam för tråden, och som ni kan läsa så klantade jag mig ganska rejält men det blev utan tvekan godkänt!

Stort lycka till till er som ska göra samma resa!

• Gilla
Rådalen och 8 till
  • Laddar…
Hej!

Någon som har en luftblåsa/bälg att hyra ut eller eller sälja?

Kan tänka mig att betala FRIKOSTIGT för omaket att slippabygga en :)

Mvh Rickard

Hakar på, gjort mina kvadratiska kanaler men jag får inte till nån bra kudde för en kanal som är rektangulär/rund så en uppblåsbar är nog grejen.

Regel täckt med skumgummi och juteväv på ett trägolv med ett fönster och blommig gardin i bakgrunden.
Skapa konto

P Per_Eriksson skrev:
Hakar på, gjort mina kvadratiska kanaler men jag får inte till nån bra kudde för en kanal som är rektangulär/rund så en uppblåsbar är nog grejen.
Jag har rektangulära kanaler, mätte upp kanalen och drog av 10 cm på längden på en 45*95 regel. Lade ett tjockt lager skumgummi på regeln, sedan trädde jag på 2 lager juteväv och provdrog med en stång med ögla för vinschen. Om det gick för lätt så ökade jag med ett lager till av jutesäcken.
Missförstå mig rätt, jag hade gärna haft en blåsbälg men samtidigt ville jag bara pressa ut glidmassan mot kanalens väggar, vad som helst fick duga och i mitt fall gick det bra.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Ska glidgjuta en kanal med kalkbruk då det är det den är murad med från början. Vad slags sand och hur mycket ska jag blanda i? Byggvarohandeln föreslog sandlådesand men jag blir osäker..

Har glidgjutit med c-bruk tidigare med gott resultat, bara att hoppas att det håller en tid.

Claes Sörmland
J Joelito skrev:
Ska glidgjuta en kanal med kalkbruk då det är det den är murad med från början. Vad slags sand och hur mycket ska jag blanda i? Byggvarohandeln föreslog sandlådesand men jag blir osäker..

Har glidgjutit med c-bruk tidigare med gott resultat, bara att hoppas att det håller en tid.
Du kan köpa någon färdig påsprodukt med hydrauliskt kalkbruk. Men den härdar ju så det är starkare än rent kalkbruk, något åt hållet C-bruk.

Om du vill blanda själv så går det bra med putssand 0-3 mm från sandgropen eller mursand 0-4 mm. Kalkvarianterna är våtsläkt kalk (som förr) eller torrsläckt murkalk på påse. Våtsläkt kalk kommer som en kalkpasta med vatten på burk (byggnadsvårdsvarning, så dyrare). Släckt murkalk på säck blnadas med fördel med vatten och förvaras gärna några veckor i ett murkärl med en bit byggplast ovanpå. Lagringen gör att kalkputsen blir mer krämig/klistrig och får mer karaktär av våtsläkt kalkbruk. Sandandel har varierat med åren: t ex 2-3 volymdelar sand till en del kalkpasta.

• Gilla
Joelito och 2 till
  • Laddar…
Oj. 2-3 delar sand per andel kalkbruk var betydligt mer än vad jag hade trott. Sandlådesand inte att rekomendera eller? Jag blandar själv från säck. Hur ska konsistensen vara när den är färdig att gjuta med, som filmjölk?

Skillnaden i pris på c-bruk och keramiskt är ju väldigt stor Hur länge håller c-bruk Jag har fem pipor ca 7 meter långa Zingo har du gjort om sen du gjorde 2005 eller har ngn annan erfarenhet

B bjornrydberg skrev:
Skillnaden i pris på c-bruk och keramiskt är ju väldigt stor Hur länge håller c-bruk
Välkommen till ByggaHus!

Innan det fanns keramiskt bruk, användes enbart vanligt bruk så jag tror inte skillnaden ger så mycket. Blir enbart en större kostnad.

• Gilla
Per_Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.