Denna vecka är det tema tryckluft för första gången jag har sett. Är det någon som testat något av verktygen? Jag är sugen på flera av dem...:)
 
Nej, har inte sett dessa modeller tidigare. Däremot saknar jag information om luftförbrukning, står ju bara max arbetstryck (6,3 bar) och rekommenderad tankvolym (50 liter). Även om tanken är stor nog är det inte säkert att kompressorn hänger med att fylla den om den avgivna luftmängden är mindre än vad verktygen behöver.
 
Några erfarenheter av Lidl bänkborrmaskin?

Känner att jag saknar en men inte så mycket så att 5-10000 på en Arboga känns ok

Gör inga direkta precisionsjobbb, mest nåt hål i 4kants profiler och liknande
 
Länk till bänkborrmaskinen?
 
Fick reklamblad i posten
 
Snailman
De säljer sågklingor diameter 210, lite mindre än på min Bosch 216, men de funkade ju förra gången, 50 kr ST fyra olika med olika tandning och en av dem för aluminium, Bosch tar det tiodubbla och Biltema tredubbelt.
 
nino nino skrev:
Några erfarenheter av Lidl bänkborrmaskin
Såg en recension på nätet och sammanfattningsvis var den väl inte prisvärd, höll inte 90grader. Men med lite förstärkning och moddning lär den väl funka för trä.. ska du för övrigt inte borra i annat än trä tror jag många remdrivna äldre maskiner duger gott med.
 
Ok då hoppar jag den
 
Mikael_L
Snailman Snailman skrev:
De säljer sågklingor diameter 210, lite mindre än på min Bosch 216, men de funkade ju förra gången, 50 kr ST fyra olika med olika tandning och en av dem för aluminium, Bosch tar det tiodubbla och Biltema tredubbelt.
Ja precis, och skulle de inte vara riktigt bra så har man ju alltid behov av någon fulklinga som det inte är så noga med. Och här får man antingen fyra sådana för priset av en, eller kanske t.o.m 4 helt hyfsade klingor för allmänt bruk.

Kolla bara så centrumhålet är rätt också, visst var det 30mm på dessa?


edit:
Såg nu att det följde med reduceringsringar för 20 och 16mm ... :)
 
Snailman Snailman skrev:
De säljer sågklingor diameter 210, lite mindre än på min Bosch 216, men de funkade ju förra gången,
Kanske är avhandlat tidigare men det står att geometrin är TR-F är det så att snittet blir plant i botten då? Dvs kan det funka för boxjointjiggen :)
 
Snailman
alla är TR-F utom en som är 80 tänder som är WZ för mjukt och hårt trä, mdf och fibermaterial.

de andra tre är för icke järnmetaller,hårt trä,ytbelagda spånskivor, plaströr ovh mjukt kompositmaterial så får revidera vad jag skrev i första inlägget. 42, 60 och 80 tänder.

köpte en sats med 3 olika för några år sen och då var det två för trä och en för aluminium
 
Redigerat:
Undrade mest hur det ser ut när det står tr-f?
Hittade lite olika på nätet, en där det ser ut som att den smalare delen sticker upp mer och än där de ser ut att vara i samma höjd..
 
Snailman
Frustrator Frustrator skrev:
Undrade mest hur det ser ut när det står tr-f?
Hittade lite olika på nätet, en där det ser ut som att den smalare delen sticker upp mer och än där de ser ut att vara i samma höjd..
om du kollar här, så är varannan tand slät och varannan fasad på sidorna, välj bilden längst till höger nedanför stora bilden, så såg alltså den 60 tandiga TR-F klingan ut som jag köpte

https://www.aw-tools.de/Bosch-Kreissaegeblatt-160x20x24-TR-F-42-Multi-Material-2608640503

Edit: tänderna som är smalare ser ut att sticka ut mera än de rektangulära tänderna, det verkar de göra på den jag länkade till också.
 
Funkar klingorna i även i bordssåg resp. kapsåg om vi förutsätter att håldiametern och diametern är korrekt?

Jag har en Dewalt cirkelsåg, en Bosch kapsåg och en Scheppach bordssåg...alla med originalklinga. Det har länge legat på önskelistan att skaffa lite fler klingor till dessa för att få dem lite mer mångsidiga. Kan Lidls klingor vara en billig lösning på detta?

EDIT: Kollade bordssågens manual och den uppger att originalklingan har specifikationerna ø 250 x ø 30 x 2,8 mm. Lidls klingor stämmer på alla punkter bortsett från diametern som är 210 mm istället, dvs 40 mm mindre. Är det en dealbreaker?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.