Slarvigt. Så ska det inte behöva vara om mätarsäkringarna är 20A

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Då tänker ju jag att om man som elektriker byter normcentral, ser man då inte att alla grupper går på L1 men L2 och L3 or helt obelastade?
Det tycker jag man kan kräva av en yrkesman.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nåja, om man var rik, eller jobbade på företag så hade man en maskin. Vi fattiga vi fick minsann vira för hand... :) Och det var inte jätteroligt. Vira med pistol var betydligt trevligare. Men dessa, speciellt klingorna, var ohemult dyra.

Ja. Men kaotisk virning var inte helt immun mot det heller. Det var mycket felsökning som gick ut på "pilla på den där tråden och se om det funkar". :) Eller "pilla på alla trådarna och se om det funkar"... :)

(Har faktiskt letat efter virningsutrustning i Kina i modern tid. Men det verkar ha helt fallit i glömska. Jag har inte ens hittat virsocklar i någon omfattning värd namnet. Vanliga sockar finns dock. Så jag har fått falla tillbaka på lödning. Vilket ju inte är snabbare, eller smidigare direkt.)
Blir lite nostalgisk. Min första "dator" virade jag med vanliga socklar och virstiften på komponentsidan. Blir trevliga gångar mellan raderna för virtråden och kompakt på höjden iaf. Kanske skulle skapa en nostalgi-tråd på off topic.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Väcker tråden till liv med en fråga!
Hur vet jag vilken fas som är L1, L2 och L3
Fasskenan litar jag inte på då elektrikern varit en slarver.
På min mätartavla som har tre huvudsäkringar om 20A vardera blir den nedersta sjukt varm och "går" när villans storförbrukare är igång.
Den första är iskall och nästa inte lika kall.
Passkropparna är hyfsad nya.

skruva ur en huvudsäkring i taget och mät i centralen vart spänningen försvinner.

tommib
Generellt är det så att var tredje säkring är samma fas. Exakt hur det är kopplat hos dig vet jag inte men det skulle förvåna om elektrikern använt något annat än en trefasskena.

Du kan testa genom att dra ut huvudsäkringarna en och en och titta vilka grupper som blir strömlösa, t.ex. genom att ansluta lampa till tre grupper bredvid varandra. Sen är det bara att räkna. Det låter som att du har en dålig balans mellan faserna.

Edit: Tittade lite mera noga och kan konstatera att du har en trefasskena. Apropå L1,2,3 så kan du inte veta att huvudsäkringarna sitter i den ordningen eller att det inte har vänt ordning någonstans på vägen. Kolla vad som blir strömlöst när du drar säkringarna.

Bästa svaret

Mikael_L
Vilken som "egentligen" är L1, L2 osv är ju inte gott att veta, och det spelar ingen roll heller.

Det är korrekt fasföljd som är det viktiga, om det kommer in i centralen L3, L1, L2 (sett ifrån matande transformators perspektiv) så funkar det precis lika bra.

Man är endast möjligen intresserad av vilken fas som är vilken på en lokal nivå i något elnät/elsystem. Och då väljer man helt enkelt vilken fas man anser vara L1 och utgår ifrån detta.
I regel får helt enkelt den första mätarsäkringen av de tre anses vara L1, och nästa L2 osv.

Med det sagt, så ska jag återvända till din fråga.
Det spelar som sagt ingen roll var på transformatorn din första fas är kopplad, går lika bra att den sitter på transformatorns L2-utgång, eller L3-utgång. Bara fasföljden ligger rätt.

Så tänk helt enkelt din första mätarsäkring som L1.

Nu kan du börja felsöka.
Har du något att kontrollera fasföljd med kollar du den på mätarsäkringarna.

Sen skruvar du ur L1-säkringen.
Då kan du kolla att L1-indikeringen på elmätaren slocknar.
Och så går du till husets säkringscentral och kollar vad som slocknat inne i huset och kollar om det är sakerna som ligger på L1-säkringarna där.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Generellt är det så att var tredje säkring är samma fas. Exakt hur det är kopplat hos dig vet jag inte men det skulle förvåna om elektrikern använt något annat än en trefasskena.

Du kan testa genom att dra ut huvudsäkringarna en och en och titta vilka grupper som blir strömlösa, t.ex. genom att ansluta lampa till tre grupper bredvid varandra. Sen är det bara att räkna. Det låter som att du har en dålig balans mellan faserna.
I början av tråden så finns bild på normcentral och mycket riktigt så är det en 3 fasskena, problemet jag har är att det finns flera kopplade dvärgbrytare som inte har någon funktion i huset.

Mikael_L
Såhär brukar säkringarna ligga på en porslinssäkringscentral.
14-5_jfb_aeldre_proppcentral.png
Men ibland kan L1/L2/L3 ligga i lodrätta rader istället, ovanligt, men vanligast i små centraler, som är 2x3 eller 3x3 säkringar stora.
Det kan också ibland ligga på annat vis.
Men kolla omväxlande vad som slås av med huvudsäkring resp med gruppsäkringar.

Såhär brukar L1/L2/L3 ligga i en normcentral

edit:
Nu insåg jag att vi redan hade bilder på din central här i tråden ... ;)

Jag hade inte ens tänkt på att kolla fasindikeringen på mätaren :)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Såhär brukar säkringarna ligga på en porslinssäkringscentral.
[bild]
Men ibland kan L1/L2/L3 ligga i lodrätta rader istället, ovanligt, men vanligast i små centraler, som är 2x3 eller 3x3 säkringar stora.
Det kan också ibland ligga på annat vis.
Men kolla omväxlande vad som slås av med huvudsäkring resp med gruppsäkringar.

Såhär brukar L1/L2/L3 ligga i en normcentral
[bild]

edit:
Nu insåg jag att vi redan hade bilder på din central här i tråden ... ;)

Men det spelar ju absolut inte någon roll vilken som är L1, L2 eller L3... Faserna ligger fasförskjutna med lika stort avstånd till vara i toppkurvan så det är helt irrelevant vilket du kallar L1 eller L2...

TS problem är att man vill veta vilka förbrukare som ligger på L1 etc, för att kunna justera belastningsfördelningen.

• Gilla
Needas
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
TS problem är att man vill veta vilka förbrukare som ligger på L1 etc, för att kunna justera belastningsfördelningen.
Ah, missförstod då vad det handlar om när det pratades om fasskenor...

Köp en billig tångampere mätare och mät strömmen på några enfas grupper du tror att drar mycket ström. Ugn, vattenkokare, uttag där dammsugare brukar sitta etc. och flytta någon / några av dem till andra faser.

Med bara 20A matning kan det vara knepigt om du har flera trefas grupper dock...

Då vad jag fattat sitter vanliga 3fas skenor i centralen så är det ju lättast att bara titta på vad som sitter på vilken fas i säkringsförteckningen. Och då en huvudsäkring är varmare än de andra är det ju bara skruva ur den för att se vilken fas i centralen det är. Gissar att man vid byte av central inte lägger en massa energi på att försöka fördela lasten utan oftast flyttas det bara rakt av eller kanske flyttar så att alla kablar räcker. Det är ju ganska vanligt i ett äldre hus att det va 3 faser till både värme, tvättmaskin och vvb. När dessa saker kanske idag bara ligger på en eller 2 faser så blir det ju lätt så att det är den första som man kopplar in maskinerna på.

Needas: Är det Anderslöv i Trelleborgs kommun? I så fall skulle du kunna låna en tångamperemeter av mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.