Jag ska hämta en svarv, som jag ropade hem på auktion, imorgon. En Luna SP1000. Är det nåt att ha eller? Fick den för 438:- så kändes som att det fanns lite utrymme för chansning :)

Den här har legat ensam hos handlaren så länge. Nu fick den komma till mig och träffa kompisar

• Festool borr- och bitssats i öppen förvaringsväska på ett golv i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen förvaringslåda med uppsättning av Festool verktyg och tillbehör ordnat i svart skuminsats.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Den här har legat ensam hos handöaren
Handlaren? Eller pratar vi om en extremt radikal feminist? Skum "ordlista" kan jag tycka...

Edit: Ordlistan var nog inte inblandad när jag tänker efter...

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Det var fummelfinger snarare än ordlistan ☺

Fick hem min Luna SP1000 idag. Hade budat på lite annat och la ett skambud på den här, förlorade alla andra bud men vann den här :p.
Vet inte ens om jag har plats för den.
Nån som vill byta mot en bandsåg? :D

• Luna SP1000 pelarborrmaskin står i ett verkstadsutrymme med verktyg och en jacka hängande bredvid.
    Skapa konto
500kr på Bauhaus fyndavd. Rep ex.

Bosch borrhammare i blå förvaringslåda med nätsladd, köpt begagnad på Bauhaus.
Skapa konto

Kom lite amerikanska spackelspadar från England. Ville ha dessa då jag inte hittat spadar lokalt med längre och flexiblare blad. Vill ha detta då det blir smidigare att spackla, speciellt efter att jag spätt ut medium spacklet med lite vatten för en mer krämig konsistens. Även "brödformarna" är till spackling. Har kört med en i plåt från Coop men den är svår att rensa och börjar rosta. Mycket smidigare än att jobba med två spadar samtidigt. Sen åkte hörnspadarna med utav farten, får se om dessa underlättar att få snygga jämna hörn. Och så lite renovering till sänksågsskenan.
Bild på en arbetsbänk med amerikanska spackelspadar, en brödform för spackel och hörnspadar.
Skapa konto

• Gilla
devizion
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Kom lite amerikanska spackelspadar från England. Ville ha dessa då jag inte hittat spadar lokalt med längre och flexiblare blad. Vill ha detta då det blir smidigare att spackla, speciellt efter att jag spätt ut medium spacklet med lite vatten för en mer krämig konsistens. Även "brödformarna" är till spackling. Har kört med en i plåt från Coop men den är svår att rensa och börjar rosta. Mycket smidigare än att jobba med två spadar samtidigt. Sen åkte hörnspadarna med utav farten, får se om dessa underlättar att få snygga jämna hörn. Och så lite renovering till sänksågsskenan.
[bild]

Var köpte du de?
Visste inte att det fanns spackelspadar för hörn. Kanske självklart när jag tänker efter.

• Gilla
TeroM och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Finns tex på Axminster.co.uk:
[länk]
[länk]
Japp, dessa jag beställde.

• Gilla
varmkorv
  • Laddar…
FUCK YEAH!

En gammal Stanley #4 type 15 hyvel med synlig rost och trähandtag, liggande på en ljus yta.
Skapa konto

Fick hem en Tradera-vinst efter mycket om och men, och det visade sig vara mitt kanske bästa köp. Den var kasst fotad i annonsen med bara en bild och fokus på att sulan var slät, så man såg inte det uppenbara: nyckelhålsformade spånklaffen. När jag nu kan undersöka den noggrannare verkar den vara helt i original: stål, säte, klaff matchar kroppen. Tillsammans talar det för att jag har köpt mig en amerikansk Stanley #4 type 15, 1931-32. Prima Sweetheart alltså. Jag har aldrig sett så fina handtag på en så gammal hyvel, är bara något enstaka färgstänk på dem, inte minsta flisa. Rosten verkar vara väldigt ytlig, stålet är väldigt fint och det finns gott om vässningar kvar innan jag måste köpa ett nytt.

Kalaset gick på dryga 400, vilket känns billigt för Tradera, men givetvis inget sånt loppiskap som man egentligen vill göra. Men med tanke på hur länge jag kommer använda den är det ändå sjukt billigt.
Delar av en gammal Stanley #4 hyvel från cirka 1931-32, inklusive stål, säte och spånklaffen, på en vit yta.
Skapa konto
Rostig nyckelhålsformad spånklaff på en Stanley #4 type 15 hyvel, tillverkad i USA 1931-32.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Wow! Ett klipp ändå, många Stanley verkar ju gå för tusenlappen på Tradera.

Själv ropade jag hem en 0,6 kg yxskalle från Hults bruk idag.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Närbild av en Sandvik No 276 handsåg med tydligt tryckta etiketter och sågtänder.
Skapa konto
Gammaldags Sandvik No 276 handsväng med utsmyckat gult trähandtag på träbord.
Skapa konto

Hittade en trevlig såg på loppis för 30kr. Tyckte att den kunde få följa med mig hem. En Sandvik No 276.
Då ska man bara lära sig att slipa sågblad...
Är det någon som vet hur gammal den kan vara?

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
K kioskdavid skrev:
Hittade en trevlig såg på loppis för 30kr. Tyckte att den kunde få följa med mig hem. En Sandvik No 276.
Då ska man bara lära sig att slipa sågblad...
Är det någon som vet hur gammal den kan vara?
50-60-tal? Väldigt fin!

Är det inte en illustration på bladet hur du skall slipa;)

• Gilla
sussox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.