3 336 164 läst · 16 504 svar
3336k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Jag ska hämta en svarv, som jag ropade hem på auktion, imorgon. En Luna SP1000. Är det nåt att ha eller? Fick den för 438:- så kändes som att det fanns lite utrymme för chansning
Det var fummelfinger snarare än ordlistan ☺
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Kom lite amerikanska spackelspadar från England. Ville ha dessa då jag inte hittat spadar lokalt med längre och flexiblare blad. Vill ha detta då det blir smidigare att spackla, speciellt efter att jag spätt ut medium spacklet med lite vatten för en mer krämig konsistens. Även "brödformarna" är till spackling. Har kört med en i plåt från Coop men den är svår att rensa och börjar rosta. Mycket smidigare än att jobba med två spadar samtidigt. Sen åkte hörnspadarna med utav farten, får se om dessa underlättar att få snygga jämna hörn. Och så lite renovering till sänksågsskenan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TeroM skrev:Kom lite amerikanska spackelspadar från England. Ville ha dessa då jag inte hittat spadar lokalt med längre och flexiblare blad. Vill ha detta då det blir smidigare att spackla, speciellt efter att jag spätt ut medium spacklet med lite vatten för en mer krämig konsistens. Även "brödformarna" är till spackling. Har kört med en i plåt från Coop men den är svår att rensa och börjar rosta. Mycket smidigare än att jobba med två spadar samtidigt. Sen åkte hörnspadarna med utav farten, får se om dessa underlättar att få snygga jämna hörn. Och så lite renovering till sänksågsskenan.
[bild]
Var köpte du de?
Visste inte att det fanns spackelspadar för hörn. Kanske självklart när jag tänker efter.
Finns tex på Axminster.co.uk:varmkorv skrev:
http://www.axminster.co.uk/marshalltown-m24d-internal-drywall-corner-trowel-134976
http://www.axminster.co.uk/marshalltown-m25d-external-drywall-corner-trowel-134977
FUCK YEAH!
Fick hem en Tradera-vinst efter mycket om och men, och det visade sig vara mitt kanske bästa köp. Den var kasst fotad i annonsen med bara en bild och fokus på att sulan var slät, så man såg inte det uppenbara: nyckelhålsformade spånklaffen. När jag nu kan undersöka den noggrannare verkar den vara helt i original: stål, säte, klaff matchar kroppen. Tillsammans talar det för att jag har köpt mig en amerikansk Stanley #4 type 15, 1931-32. Prima Sweetheart alltså. Jag har aldrig sett så fina handtag på en så gammal hyvel, är bara något enstaka färgstänk på dem, inte minsta flisa. Rosten verkar vara väldigt ytlig, stålet är väldigt fint och det finns gott om vässningar kvar innan jag måste köpa ett nytt.
Kalaset gick på dryga 400, vilket känns billigt för Tradera, men givetvis inget sånt loppiskap som man egentligen vill göra. Men med tanke på hur länge jag kommer använda den är det ändå sjukt billigt.
Logga in
Skapa konto
Fick hem en Tradera-vinst efter mycket om och men, och det visade sig vara mitt kanske bästa köp. Den var kasst fotad i annonsen med bara en bild och fokus på att sulan var slät, så man såg inte det uppenbara: nyckelhålsformade spånklaffen. När jag nu kan undersöka den noggrannare verkar den vara helt i original: stål, säte, klaff matchar kroppen. Tillsammans talar det för att jag har köpt mig en amerikansk Stanley #4 type 15, 1931-32. Prima Sweetheart alltså. Jag har aldrig sett så fina handtag på en så gammal hyvel, är bara något enstaka färgstänk på dem, inte minsta flisa. Rosten verkar vara väldigt ytlig, stålet är väldigt fint och det finns gott om vässningar kvar innan jag måste köpa ett nytt.
Kalaset gick på dryga 400, vilket känns billigt för Tradera, men givetvis inget sånt loppiskap som man egentligen vill göra. Men med tanke på hur länge jag kommer använda den är det ändå sjukt billigt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hittade en trevlig såg på loppis för 30kr. Tyckte att den kunde få följa med mig hem. En Sandvik No 276.
Då ska man bara lära sig att slipa sågblad...
Är det någon som vet hur gammal den kan vara?
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Är det inte en illustration på bladet hur du skall slipa