992 736 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Foto?P Pagno skrev:
vi funderar på att hugga ner allt efter skörd (vi har blandat sommar o höst o har inte kunnat skilja dem åt.. så vi får väl ta en säsong utan hösthallon) och då vore det ju en bra tid för att sätta armeringsnät! Hur högt låter ni näten sticka upp?
foton kommer, inte hemma just nu, min käraste kom på att vi måste ha ett till parasoll, då gör man bäst i att lyda om man inte vill frysa om nätterna....Snigla skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Skottat en kubik matjord - jämnat ut gräsmattan lite - samt planterat några thujor till. Tungt. Puh. Jag känner mig duktig. Sådetså.
Känner oxå att du är duktig.. *tittar på min egna 50x50cm jordhög som jag aldrig får arslet ur O flytta.. och mina blommor som inte kommit ner i marken än*ricebridge skrev:
Suck, men jag jobbar på saken - i huvudet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är en sån nörd eller ja.. lantnewbie hehe tycker det är jättekul med odlingarna runt oss!
I år är det två olika (första gången) och den stora delen är den på bilden Wei.. POTATIS ser så udda/kul ut nu när 'svamphuvudena' dyker upp kors och tvärs
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej "snigla", förutsättningen för armeringsnät i hallon är:
1 Hallon...
2 Diverse spillvirke
3 Armeringsmattor samt bultavbitare eller vinkelslip.
4 buntband
Jag kapar 28*120 trall, 1200 mm långa, delar näten till 800*1200mm, mera trall (700-800mm, inte noga funktionellt), snedkapar 1200 bitarna, så de blir spetsiga neråt, slår ner dem i marken, lägger armeringen mot dem, skruvar fast den kortare så de klämmer fast näten, sedan en överliggare.
buntband kan man ha roligt med, i detta fall mera för att hålla fast buskarna mot näten, bilderna är till frilandsgurkorna och inte hallonen, till hallon brukar jag göra lite högre " stolpar", men samma mått på armeringsnäten.
Orsaken till att inga bilder finns på hallonnäten är att vi körde ner dem med röjsågen, inte näten, hallonen....
hoppas att det blev någotsånär förklarligt/förståeligt....
ha det gott!
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Morgonpysslat i trädgården, vattnat gurkor som vill smita ut ur växthuset.
Planterat om en ny generation med Kapkrusbär.
Skall snart väcka 12 och 17-åringen, mest på kul, roligaste nöjet i våran familj.....
Hur får ni era hallonbuskar så frodiga? Våra är alltid så taniga och ger dåligt med skörd vi flyttade buskarna och hoppades att de skulle trivas bättre men ingen direkt lycka ännu. Däremot skjuter det upp skott efter skott på det gamla stället som jag får gräva bort konstant... så fråga #2 är hur får man bäst bort dessa en gång för alla??Snigla skrev:
Ja alltså.. jag har ingen aning! Vi köpte en hel hög med plantor på plantshopen.. hälften sommar och hälften hösthallon och vi grävde ner dem i backen...bonnier skrev:Hur får ni era hallonbuskar så frodiga? Våra är alltid så taniga och ger dåligt med skörd vi flyttade buskarna och hoppades att de skulle trivas bättre men ingen direkt lycka ännu. Däremot skjuter det upp skott efter skott på det gamla stället som jag får gräva bort konstant... så fråga #2 är hur får man bäst bort dessa en gång för alla??
Vi har allmänt ett fint jordlager i trädgården, vi tror att förra ägarna jämnat till hela gräsmattan med finjord.. (då vi inte tror set var gräsmatta där innan)
Jag har inget minne av att vi hade ner nå gödsel, men troligen blandade vi ner nått kogödsel i jorden innan.
Det var i början av maj.. 2014 .. samma år skördade vi massor (bara några månader senare) - det hade vi inte räknat med! Men de tog sig jättefint redan från början,. efter det har vi bara klippt bort döda grenar .. och vattnat när det varit torrt!
De står dessutom i full sol, väldigt blåsigt (vilket de ska ogilla) och i en slänt..
Angående skotten vet jag inte, jag rycker och klipper massor.. Har tom fått skott i pallkragarna och uppepå gruset .,!
EN HALLONHISTORIA I BILD:
Satte en rad först, vilket hade räck om vi visste hur mycket skott de skjuter! Varannan planta är sommar vs höst..
Här kom det tillökning på ytterligare en rad! Det är också hälften höst hälften sommar..
Nu tror jag minsann att rad två växt om rad ett..
Detta är samma år vi planterade dem! Har växt som f-n rent ut sagt
Sådär ser buskarna ut idag.. nertyngda av små "hallonkart"..
Logga in
Skapa konto
Satte en rad först, vilket hade räck om vi visste hur mycket skott de skjuter! Varannan planta är sommar vs höst..
Logga in
Skapa konto
Här kom det tillökning på ytterligare en rad! Det är också hälften höst hälften sommar..
Logga in
Skapa konto
Nu tror jag minsann att rad två växt om rad ett..
Logga in
Skapa konto
Detta är samma år vi planterade dem! Har växt som f-n rent ut sagt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sådär ser buskarna ut idag.. nertyngda av små "hallonkart"..
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg