3 390 662 läst · 18 250 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Det blir nog någon sådan variant. I dagsläget står förutom boningshuset en möglig friggebod och en förrådslänga (där de ovan länkade bilderna är tagna) på tomten. Nuvarande teori är att
1. Ta längan som snickarbod.
2. Riva ut gips och isolering ur friggeboden i ett (antagligen lönlöst) försök att få den att inte lukta lika mycket jord längre.
3. Flytta snickarboden till den nu inte lika illaluktande friggeboden.
4. Göra iordning förrådslängan till en vetting åretruntstandard.
5. Flytta snickarboden till den nu tjänliga och för snickeri optimerade förrådslängan.
6. Riva friggan och bygga attefallare på platsen där friggan stod.
7. Profit!
Så, jag kanske kan posta bilder från mitt snickeri inom säg... 10 år?
1. Ta längan som snickarbod.
2. Riva ut gips och isolering ur friggeboden i ett (antagligen lönlöst) försök att få den att inte lukta lika mycket jord längre.
3. Flytta snickarboden till den nu inte lika illaluktande friggeboden.
4. Göra iordning förrådslängan till en vetting åretruntstandard.
5. Flytta snickarboden till den nu tjänliga och för snickeri optimerade förrådslängan.
6. Riva friggan och bygga attefallare på platsen där friggan stod.
7. Profit!
Så, jag kanske kan posta bilder från mitt snickeri inom säg... 10 år?
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
170grader och 20min så blir aluminiumen precis sådär lagom mör
Kunde lätt justera till de för två sista mm som gjorde en fantastisk skillnad på hur lätt det är att ställa in bladet nu.
Barnen fick pasta till. Räknade lite fel på matmängden så slutade med att jag fick ta en brödbit efteråt..
Kunde lätt justera till de för två sista mm som gjorde en fantastisk skillnad på hur lätt det är att ställa in bladet nu.
Barnen fick pasta till. Räknade lite fel på matmängden så slutade med att jag fick ta en brödbit efteråt..
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
Jag trodde det var hjulskinka du lagade
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 487 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 487 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installerade en Record 52 1/2 framtång i min snart färdiga hyvelbänk häromdagen. Fuskade med sticksåg, annars är allt gjort med handverktyg. Trät motsvarar väl furu i Sverge, formatet kallas basting här i Frankrike och jag tror man bygger takstolar av det, ca 160*63mm ohyvlat.
Medlem
· Västerbotten
· 241 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
När barnen och SWMBO äntligen hade somnat igår tassade jag ner och började klura på nästa projekt.
Tror det blir en låda.. Lite grova ytor och kupade brädor så fram med en skrubbhyvel och njuta lite
Logga in
Skapa konto
Tror det blir en låda.. Lite grova ytor och kupade brädor så fram med en skrubbhyvel och njuta lite
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett kompakt verkstadsprojekt. Matrialstöd sätts på sparringskenorna. Varit lite irriterad på att inte ha kap/gir lätt tillgänglig i verkstaden. Nu känner jag mig förtjänt av ryggdunk och en whisky.
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
En sådan bänk skulle jag vilja ha! Räcker den storleken för att det ska bli stadigt när man hyvlar?M MathiasFr skrev: