el_richard:
De flesta maskiner har extra isolering av någon sort så man klarar sig nog från att dö men när det är spänning på jorden är man nästan tillbaka i tiden när SEMKO 17 var allenarådande och var och varannan kopplade hej vilt!
Annars kan man ju förstå att det blir sådär i och med att skyddsjorden alltid är obruten i alla kretsar och apparater. De övriga pinnarna hade ju ingen spänning?
Var den anslutna matarkabeln felkopplad eller hade man fuljordat från en nolla som bar på spänning från snedbelastade faser?

Redigerat:
Asgarvad skrev:
el_richard:
De flesta maskiner har extra isolering av någon sort så man klarar sig men när det är spänning på jorden är man nästan tillbaka i tiden när SEMKO 17 var allenarådande och var och varannan kopplade hej vilt!
Semko 17 hade ett problem imed 3 stiftvarianten. När någon behövde en nolla så kopplade dom skyddsjorden som PEN ledare. Det ökade risken ytterligare bortsett från kontaktens grundläggande brister.

Det var möjligt innan jordfelsbrytaren fanns. Kopplingen är inte tillåten

Tobbe_3 skrev:
Det var två feł. Spänningsförande skyddsjord? , Matningen med en kabelmonterad han kontakt.
Inte spänningsförande skyddsjord. "BARA" 2 stickproppar på matande kabel. Dvs hela kedjan blev fel...

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
el_richard skrev:
Inte spänningsförande skyddsjord. "BARA" 2 stickproppar på matande kabel. Dvs hela kedjan blev fel...
Jag tyckte att du höll faspennan mot jordstoftet, därav mitt antagande.

Dragavlastningen var inte korrekt utförd samt beröringenara enkelisolerade ledare.

V1K1NG skrev:
första jag tänker på är att man har gjort det själv för att fota
Förstår inte riktigt hur någon kunde göra så uppenbart fel. Kollade uttaget som ej fungerade i vår förra lägenhet som var relativt nybyggd. Oddsen lutar åt att det var målaren som kopplade in uttaget fel.

Färgblind målare?

Tobbe_3 skrev:
Det var två feł. Spänningsförande skyddsjord? , Matningen med en kabelmonterad han kontakt.
Jag ser tre fel. Dina två och "mätning" med beröringsfri "spänningsprovare" som piper lite när de själva vill... ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jag ser tre fel. Dina två och "mätning" med beröringsfri "spänningsprovare" som piper lite när de själva vill... ;)
Ja, det tål att påpekas. De kan vara ett bra verktyg vid felsökning, men får aldrig ensamt användas för att säkerställa att det är spänningslöst innan arbete. De är de inte tillförlitliga nog för.

Mätning utfördes med en Fluke 600. Men för att visa kund att det var fel. Så är en röd lampa bättre än display. Samt svårt att mäta med 2 mätpinnar och ta bild samtidigt....

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
På tal om byggström.:)
Röd byggströmkoppling med intrasslade kablar i elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
På tal om byggström.:)
[bild]
Sådär ser det ut på många nybyggen jag är på. Jag är dock där av annan yrkesform men är och rotar bland elkablar ibland och tycker det ser ut sådär väldigt ofta.

• Gilla
1
  • Laddar…
Byggströmmen är nog inte pulad av någon amatör. Brun, Svart, Grå, Blå & GG helt enligt standard (y)

Hade det varit en pizzabagare skulle alla varit gulgröna ;)

S
MagHam skrev:
Byggströmmen är nog inte pulad av någon amatör. Brun, Svart, Grå, Blå & GG helt enligt standard (y)

Hade det varit en pizzabagare skulle alla varit gulgröna ;)
någon kommer säkert säga något dragavlasting :wow:

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
I Tyskland och Österrike fanns både trestifts- och fyrstifts-trefasuttag. 4 stiftsvarianten var kopplad trefas + jord (inte trefas + nolla + jord som i Sverige), 3 stiftsvarianten hade jorden kopplad genom plåthöljen. Dvs. trestiftsvarianten kunde man vänder om för att byta faserna men inte 4 stiftsvarianten. Försökte man det så blev plåthöljen spänningsförande. Sent på 70-talet fanns det även plastproppar och de var mycket enklare att slå sönder och vänder om än plåtvarianten. Det hände en hel del olyckor med de där proppar men de är fortfarande inte helt förbjudna här i Österrike. De är dock mycket mindre farliga med fungerande JFB än utan.

barrington skrev:
Förvisso inte en fast installation, men jag kan inte låta bli att skicka bilden.
Notera hur smart dom löst att hålla grenkontakten ovan vattnet

(Nej, det är inte jag eller någon jag känner på bilden...)
Vad kan hända?
Vattnet blir inte strömförande...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.