50 269 läst · 93 svar
50k läst
93 svar
Sommarprojekt: Bygga bastustuga
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 570 inlägg
Det där med impat virke verkar vara något som många undrar kring och ett område där man vad jag förstår blandar ihop gammalt och nytt. Gammalt arsenikimpregnerat virke kan lukta illa om det är dålig ventilatio, typ om man byggt in ett gammalt uterum. Modernt kopparimpregnerat virke verkar inte ha samma problem.
Hur som helst är det här ordentligt ventilerat öppet nedåt och andra halvan av boden är öppen vid takfoten. Jag frågade efter oimpad trall när jag beställde virke, men det var inget den lokala handlaren hade hemma, så då blev det impat. Då bastun bara används någon gång ibland funkar nog vilket som mer eller mindre lika bra om man ska vara ärlig.
Hur som helst är det här ordentligt ventilerat öppet nedåt och andra halvan av boden är öppen vid takfoten. Jag frågade efter oimpad trall när jag beställde virke, men det var inget den lokala handlaren hade hemma, så då blev det impat. Då bastun bara används någon gång ibland funkar nog vilket som mer eller mindre lika bra om man ska vara ärlig.
Skogsägare
· 18 570 inlägg
Öppet vid takfot (heter det så på båda sidor vid pulpettak?), här sitter det numera insektsnät också.
Under- och överpapp. Monstruöst medflyt på att den övre pappen hade precis rätt bredd på tre våder. Det hade man väl kunnat räkna ut hur det skulle bli, men så långt tänkte jag inte. Nu blev nog taket 2,4 meter för att det var en halv 4800-regel och det blev "lagom" takfot.
Den skarpögde ser att det är satt trekantslist i ytterkant på kortsidorna och den höga långsidan. Övriga får lita på att det är så. Vid nedre takfoten är det ett bleck mellan under- och överpapp. Ingen hängränna, utan det får rinna rakt ut. Får se om det blir dåligt över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under- och överpapp. Monstruöst medflyt på att den övre pappen hade precis rätt bredd på tre våder. Det hade man väl kunnat räkna ut hur det skulle bli, men så långt tänkte jag inte. Nu blev nog taket 2,4 meter för att det var en halv 4800-regel och det blev "lagom" takfot.
Den skarpögde ser att det är satt trekantslist i ytterkant på kortsidorna och den höga långsidan. Övriga får lita på att det är så. Vid nedre takfoten är det ett bleck mellan under- och överpapp. Ingen hängränna, utan det får rinna rakt ut. Får se om det blir dåligt över tid.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Skogsägare
· 18 570 inlägg
Dags att kliva in och börja med bastupanelen. Ingen isolering, utan luftspalt och vindstopp får räcka. Hela skogen är full med ved att elda med.
Hade kanske varit värt att isolera för att kunna komma upp i badtemperatur fortare, men så blev det nu inte.
Först väggen mot husets gavel och taket.
Har man mätt stommen rätt och vet sina materiallängder (bastupanel är normalt 2200) så är det lättpusslat. Dock var min billiga dyckertpistol från Biltema ett måndagsexemplar. Blev en lika billig från Jem&fix istället. Inte för att jag tror att den är bättre, utan för att resvägen till affären skiljer 10 mil.
Hade kanske varit värt att isolera för att kunna komma upp i badtemperatur fortare, men så blev det nu inte.
Först väggen mot husets gavel och taket.
Logga in
Skapa konto
Har man mätt stommen rätt och vet sina materiallängder (bastupanel är normalt 2200) så är det lättpusslat. Dock var min billiga dyckertpistol från Biltema ett måndagsexemplar. Blev en lika billig från Jem&fix istället. Inte för att jag tror att den är bättre, utan för att resvägen till affären skiljer 10 mil.
Logga in
Skapa konto
Är det klart så att du märkt att det tar lång tid att värma upp, eller är det en reflektion på vägen? Bastun jag byggde är också utan isolering, men vi valde en lite större kamin. Harvia 20 pro. Den värms mycket fort trots frånvaron av isolering. Jag lade dock lite isolering i taket.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 18 570 inlägg
Det är så pass klart att bastun är i bruk. Skulle säga att det tar 45 minuter på sommaren och 90 min på vintern att komma upp i 80 grader. Går säkert att korta ner om man eldar max, men på ett ungefär. Vet inte om det är mycket eller lite.
Har en Harvia M3 och kanske 12 kubikmeter volym, så möjligen snålade jag lite där. Takisolering är ju ett alternativ, har en dryg dm luftspalt i taket.
Har en Harvia M3 och kanske 12 kubikmeter volym, så möjligen snålade jag lite där. Takisolering är ju ett alternativ, har en dryg dm luftspalt i taket.
Skogsägare
· 18 570 inlägg
Och så panel på långsidorna. På baksidan sätts den ett fack längre än den blivande innerväggen för att även täcka det lilla tvättutrymmet utanför.
Dags att ta fram tigersågen och öppna upp för fönster i bastun. Lämpligt att göra innan panelen kommit upp där. Reglarna är redan utsatta för att fönstret ska få plats. Satte ett relativt litet fönster högt. En vuxen man som sitter på nedre laven med ryggen mot väggen får dock huvudet i fönsterhöjd. Kanske sätter några smala ribbor för att hantera det sen, för så sitter jag gärna själv mot slutet av badandet.
Egen karm gjord av vanlig 45*45. Har ett gäng olika fönster i ett uthus, men utan karmar. Antar att de bröts loss när förra ägaren bytte fönster. Finsnickeri (nåja, nu ska vi inte överdriva) med en inre karmlist och tätning blir en senare fråga. Huset är ju ändå inte tätt, så kör engelsk standard på passningen sitter det på plats är det bra nog.
Tre av fyra väggar klara.
Logga in
Skapa konto
Dags att ta fram tigersågen och öppna upp för fönster i bastun. Lämpligt att göra innan panelen kommit upp där. Reglarna är redan utsatta för att fönstret ska få plats. Satte ett relativt litet fönster högt. En vuxen man som sitter på nedre laven med ryggen mot väggen får dock huvudet i fönsterhöjd. Kanske sätter några smala ribbor för att hantera det sen, för så sitter jag gärna själv mot slutet av badandet.
Logga in
Skapa konto
Egen karm gjord av vanlig 45*45. Har ett gäng olika fönster i ett uthus, men utan karmar. Antar att de bröts loss när förra ägaren bytte fönster. Finsnickeri (nåja, nu ska vi inte överdriva) med en inre karmlist och tätning blir en senare fråga. Huset är ju ändå inte tätt, så kör engelsk standard på passningen sitter det på plats är det bra nog.
Logga in
Skapa konto
Tre av fyra väggar klara.
Logga in
Skapa konto
Skogsägare
· 18 570 inlägg
Hmm, bilderna kom i lite fel ordning. Dagens övning blir att ta fram en märkpenna och rita ett streck på skärmen från bild ett, till två, till tre, till fyra, till fem. Först klar vinner fem kvadratmeter plasttrall.
Skogsägare
· 18 570 inlägg
Dålig dokumentation av bygget av mellanväggen, men reglarna är hur som helst bara inkilade mellan (och fastskruvade i) golv och takbjälke. Grovt mätt och sen nedkapat och testat. En bättre snickare kan säkert mäta rätt från början, men jag kapar hellre ner längden ett par-tre gånger än kapar till något som blir en halv cm för kort.
Panelen är närmast bara att kapa och stapla. Väga av nån gång då och då samt kolla att väggarna är jämnhöga om man vill få överliggaren bra.
Anpassat dörrhålsplacering efter golvskyddsplåt. De översta brädorna togs senare bort och ersattes med sådana som spänner över hela väggen.
Dörrhål för en 70-dörr. Eventuellt tyckte jag att högra halvan av väggen blev lite svajig och satte dit en regel till efteråt. Minns faktiskt inte, men annars är det en dryg meter från regel till yttervägg. Lite sämre byggteknik i så fall, då man måste pricka en regel man inte ser, men inte svårare än att göra det med gips eller mdf. Får kolla upp om jag gjorde så nästa helg.
Panelen är närmast bara att kapa och stapla. Väga av nån gång då och då samt kolla att väggarna är jämnhöga om man vill få överliggaren bra.
Anpassat dörrhålsplacering efter golvskyddsplåt. De översta brädorna togs senare bort och ersattes med sådana som spänner över hela väggen.
Logga in
Skapa konto
Dörrhål för en 70-dörr. Eventuellt tyckte jag att högra halvan av väggen blev lite svajig och satte dit en regel till efteråt. Minns faktiskt inte, men annars är det en dryg meter från regel till yttervägg. Lite sämre byggteknik i så fall, då man måste pricka en regel man inte ser, men inte svårare än att göra det med gips eller mdf. Får kolla upp om jag gjorde så nästa helg.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Skogsägare
· 18 570 inlägg
Lavar jag måste ha tänkt att jag har oerhört tjocka vänner eller att det även vore bra om det gick att lagra kassaskåp i bastun. Rejält byggt blev det hur som helst.
Den andra nedre laven är avsmalnande mot dörren. Har ingen bild där det syns så bra, men här antyds iaf. att en bräda försvinner mitt på. Från 550 ner till 380 typ.
Sittbrädorna är fästa med dyckert. Enkelt och ingen risk att bränna sig på några spik- eller skruvhuvuden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den andra nedre laven är avsmalnande mot dörren. Har ingen bild där det syns så bra, men här antyds iaf. att en bräda försvinner mitt på. Från 550 ner till 380 typ.
Logga in
Skapa konto
Sittbrädorna är fästa med dyckert. Enkelt och ingen risk att bränna sig på några spik- eller skruvhuvuden.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Skogsägare
· 18 570 inlägg
Dags för lite grejer där det var praktiskt med en assistent igen, skorstensmontering och uppsättande av vindskivor.
Skorstenen är i ett par sektioner som ska tätas med (en värmetålig) tätningsmassa, så då är det praktiskt att vara två för att inte kladda ner.
Vindskivor går kanske att sätta själv, men då man ska ha ett uppvik av takpappen under dessa och men jobbar ute i kanten av taket är det bekvämt att ha hjälp. Den långa plankan som täcket takbjälkarna är också bekväm att slippa både hålla och spika samtidigt...
Stort hål för stenullsisolering och skyddsplåt, litet (nåja) för skorsten.
Genomförd skorsten nerifrån...
...och uppifrån med damask monterad. Här har vindskivorna kommit upp också.
Och slutligen en proveldning...
...och har man inte fått upp dörren i tid finns alltid ett reservförfarande.
Skorstenen är i ett par sektioner som ska tätas med (en värmetålig) tätningsmassa, så då är det praktiskt att vara två för att inte kladda ner.
Vindskivor går kanske att sätta själv, men då man ska ha ett uppvik av takpappen under dessa och men jobbar ute i kanten av taket är det bekvämt att ha hjälp. Den långa plankan som täcket takbjälkarna är också bekväm att slippa både hålla och spika samtidigt...
Logga in
Skapa konto
Stort hål för stenullsisolering och skyddsplåt, litet (nåja) för skorsten.
Logga in
Skapa konto
Genomförd skorsten nerifrån...
Logga in
Skapa konto
...och uppifrån med damask monterad. Här har vindskivorna kommit upp också.
Logga in
Skapa konto
Och slutligen en proveldning...
Logga in
Skapa konto
...och har man inte fått upp dörren i tid finns alltid ett reservförfarande.
Redigerat:
Skogsägare
· 18 570 inlägg
Ja, lite längre än jag skulle vilja. Men jag har inte så mycket att jämföra med och har heller inte försökt optimera uppvärmningen.
Om jag höftar lite skulle jag säga att det tagit 45 minuter från 20 till 80 grader och kanske 8090 minuter från minus tio till 80 grader. Med lite träning på att få optimalt drag i ugnen och påfyllning av ved i rätt tid kan man nog kapa en 2030 % på de tiderna.
Som nämnts ovan skulle nog en större ugn göra sitt till också, jag har en Harvia M3 och ligger nog på 80 % av rekommenderad maxvolym för den.
Men undantaget om man kommer in från en blöt och kall jaktdag så ser jag få tillfällen då jag inte kan planera och börja elda i tid när det är dags för bad.
Om jag höftar lite skulle jag säga att det tagit 45 minuter från 20 till 80 grader och kanske 8090 minuter från minus tio till 80 grader. Med lite träning på att få optimalt drag i ugnen och påfyllning av ved i rätt tid kan man nog kapa en 2030 % på de tiderna.
Som nämnts ovan skulle nog en större ugn göra sitt till också, jag har en Harvia M3 och ligger nog på 80 % av rekommenderad maxvolym för den.
Men undantaget om man kommer in från en blöt och kall jaktdag så ser jag få tillfällen då jag inte kan planera och börja elda i tid när det är dags för bad.
Skogsägare
· 18 570 inlägg
Börjar närma sig slutet på bygget, i alla fall så långt det är färdigt nu. Relaxen ska inredas, fönster ska tas upp för och sättas upp, huset ska målas och altan ska förmodligen byggas i resten av sandlådan. Och kanske ska det dras in el och göras någon form av vattenlösning också. Men det är som sagt sen.
Nu är vi här, och såhär blev det i relaxen och utvändigt.
Ett våtutrymme förberett och bastudörr uppsatt. Att duscha helt kallt är dock överskattat. Då går man hellre in till duschen inne.
Här är det mörkt en vinterkväll! Har en fotogenlampa nu, men något måste göras för trivseln.
Såhär klar blev bastun utvändigt i somras. Knutvirke uppe, men omålat. Panelen mellanmålad, men huset ska nog inte vara vitt. Skräpet blev iaf upplockat till sist.
Och med gulnande löv på träden fick sig det trärena ett lager färg också. Nu är bara frågan, ska det här huset bli rött med vita knutar som övriga hus på gården, eller hur ska man göra?
Nu är vi här, och såhär blev det i relaxen och utvändigt.
Logga in
Skapa konto
Ett våtutrymme förberett och bastudörr uppsatt. Att duscha helt kallt är dock överskattat. Då går man hellre in till duschen inne.
Logga in
Skapa konto
Här är det mörkt en vinterkväll! Har en fotogenlampa nu, men något måste göras för trivseln.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såhär klar blev bastun utvändigt i somras. Knutvirke uppe, men omålat. Panelen mellanmålad, men huset ska nog inte vara vitt. Skräpet blev iaf upplockat till sist.
Logga in
Skapa konto
Och med gulnande löv på träden fick sig det trärena ett lager färg också. Nu är bara frågan, ska det här huset bli rött med vita knutar som övriga hus på gården, eller hur ska man göra?
Redigerat: