905 196 läst · 5 112 svar
905k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Med tanke på att du skall ha med tag hade jag plockat ihop.Shiraz skrev:Så att köpa ett kit kommer inte att funka alltså.
Var köper man billigast från? Någon som har handlat från framtidsteknik?
Ska man plocka ihop ett eget kit eller köpa komplett. Behöver ju typ bara två magnets Enskede till ytterdörren, centralenhet, manöverpanel, siren, kamera och ir-sensor. Vad mer behöver man?
Skall du ha trådbundet eller trådlöst?
Är det trådlöst behöver du en mottagare för det och rekommenderar den i centralen
https://se.spiap.com/products/intrusion/spc/interfaces_radio/v54554-b101-a100.html
Ev larmsändare om du vill ha mer än bara mail vid larm.
Samt ett 7Ah batteri.
Redigerat:
Bättre pris på låsshopShiraz skrev:
http://lasshop.se/presta/centralapparat-spc-4320-31-50100927.html
Hej alla forumvänner!
Jag håller precis på att bygga hus och är tagen att beställa och montera in ett larm.
Har aldrig gjort detta tidigare men har läst tråden (och ett flertal andra ) flitigt.
Tänkte kolla med er om jag kunde få ta del av era synpunkter på placering av detektorer/central/m.m.
Provar att lägga upp en bild här och är mycket tacksam på all input
Ha en bra kväll!
Jag håller precis på att bygga hus och är tagen att beställa och montera in ett larm.
Har aldrig gjort detta tidigare men har läst tråden (och ett flertal andra ) flitigt.
Tänkte kolla med er om jag kunde få ta del av era synpunkter på placering av detektorer/central/m.m.
Provar att lägga upp en bild här och är mycket tacksam på all input
Ha en bra kväll!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 192 inlägg
Tycker det mesta ser bra ut. Skulle nog själv välja att sätta dom på liknande sätt bortsett från tv ir. Den på övervåningen skulle jag placerat i övre högra hörnet istället och ir:en i garaget skulle jag plaserat i övre vänstra hörnet.
En magnet på entredörren och på garageporten skulle jag montera också.
Även altandörren skulle du kunna förse med en magnet. Då har du ett litet "skalskydd" du kan utnyttja med.
Lycka till.
En magnet på entredörren och på garageporten skulle jag montera också.
Även altandörren skulle du kunna förse med en magnet. Då har du ett litet "skalskydd" du kan utnyttja med.
Lycka till.
Hej!
Tack för bra input.
Märker att jag snabbt har kommit upp i 15 "punkter" att dra fram tråd till.
Är det i överkant. Eller är det normalt när man vill göra det ordentligt från början?
Är det nån av punkterna man kan köra trådlöst, eller är det en dum idé?
Är det nån som kan tipsa om en prisvärd tråd?
Tack för bra input.
Märker att jag snabbt har kommit upp i 15 "punkter" att dra fram tråd till.
Är det i överkant. Eller är det normalt när man vill göra det ordentligt från början?
Är det nån av punkterna man kan köra trådlöst, eller är det en dum idé?
Är det nån som kan tipsa om en prisvärd tråd?
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 192 inlägg
När du väl har möjlighet, dra rör/slang dit du vill ha en "punkt". Det är bra mycket billigare att montera en trådbunden detektor än en trådlös och framförallt mer stabilt. Sen om du inte väljer att koppla in slla detektorer direkt för att hålla nere kostnaderna lite är uuh en annan sak.
Du kan juh snåla och lägga ihop vissa detektorer på samma ingång. Allt går juh att ändra om du har slang till alla ställen.
Du kan juh snåla och lägga ihop vissa detektorer på samma ingång. Allt går juh att ändra om du har slang till alla ställen.
Jag har inte byggt nytt utan fick istället uppleva böket att borra hål genom väggar och golv, lyfta på lister, krypa i krypgrunden, bända ut pärlspont mm för att få en så dold installation som möjligt. Jag hade uppskattat slangShiraz skrev: