905 220 läst · 5 112 svar
905k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Om man kör med Pi eller eller linuxburk som jag har så kan man köra en motion-server istället för att använda kamerans avkänning. Man kan då starta och stoppa lagring av bilder och film vid rörelse på,kommando, kopplat till att larmet är på som exempel.
Hej
Jag har precis driftsatt en 4320 med 2st Map, 421 & 521.
Jag valde den senare för huvudentrén då den är diskret och snygg.
Tyvärr så upplever jag "Tag" läsaren otroligt svag på 521an, man måste lägga tagen på glaspanelen för att den ska känna av tagen nån gång har jag tillochmed varit tvungen att vända på tagen.
När jag kör mot 421an är det inga problem all den känner av tagen när jag håller den nära.
Någon mer som har upplevt detta eller har jag fått ett måndags ex?
Är det skillnad på tag o tag, kanske ska prova en annan modell?
Jag har precis driftsatt en 4320 med 2st Map, 421 & 521.
Jag valde den senare för huvudentrén då den är diskret och snygg.
Tyvärr så upplever jag "Tag" läsaren otroligt svag på 521an, man måste lägga tagen på glaspanelen för att den ska känna av tagen nån gång har jag tillochmed varit tvungen att vända på tagen.
När jag kör mot 421an är det inga problem all den känner av tagen när jag håller den nära.
Någon mer som har upplevt detta eller har jag fått ett måndags ex?
Är det skillnad på tag o tag, kanske ska prova en annan modell?
Redigerat:
Hej alla
(skrev frågan på fel ställe så jag gör om, ska bara försöka radera min tidigare fråga )
Jag har precis driftsatt mitt nya SPC 4320 larm och tack vara allt jag läst i den här tråden så fungerar allt precis som det är tänkt (tack alla).
En fråga har dock dykt upp. Ytterdörren har en magnetkontakt som jag satt som "In-/Utpassering", jag har även en PIR som ser ytterdörren och hallen. Hur ska den egentligen konfigureras?
Just nu har jag satt min PIR som "In-/Utpassering" men för att öka säkerheten skulle jag vilja sätta den som "Larm". Frågan är om det fungerar så, dvs. om magnetkontakten i ytterdörren detekterar så fattar larmet att någon är på väg in och ger tid att knappa kod oavsett om PIR:en känner av.
Eller fungerar det så att min PIR larmar direkt oavsett om magnetkontakten i dörren indikerar inpassering och larmet dras igång direkt.
/Jörgen
(skrev frågan på fel ställe så jag gör om, ska bara försöka radera min tidigare fråga )
Jag har precis driftsatt mitt nya SPC 4320 larm och tack vara allt jag läst i den här tråden så fungerar allt precis som det är tänkt (tack alla).
En fråga har dock dykt upp. Ytterdörren har en magnetkontakt som jag satt som "In-/Utpassering", jag har även en PIR som ser ytterdörren och hallen. Hur ska den egentligen konfigureras?
Just nu har jag satt min PIR som "In-/Utpassering" men för att öka säkerheten skulle jag vilja sätta den som "Larm". Frågan är om det fungerar så, dvs. om magnetkontakten i ytterdörren detekterar så fattar larmet att någon är på väg in och ger tid att knappa kod oavsett om PIR:en känner av.
Eller fungerar det så att min PIR larmar direkt oavsett om magnetkontakten i dörren indikerar inpassering och larmet dras igång direkt.
/Jörgen
Det normala är att endast dörrens magnetkontakter konfigureras som entry/exit-sektion eftersom du normalt använder dörren för att ta dig in i det larmade området. IR-detektorer i anslutning till dörrområde ska vara konfigurerade som följdsektioner till en eller flera ingång/utgångssektioner. Då fungerar det så att IR-detektorerna inte direktlarmar medan ingång/utgångspasseringstiden är aktiv, medan den istället direktlarmar om någon tex bryter sig in via ett fönster och går in.
SPC är inte min grej, men om du läser manualen under 22.6 sektionsattribut så står det om Åtkomst, vilket bör motsvara följdsektion.
SPC är inte min grej, men om du läser manualen under 22.6 sektionsattribut så står det om Åtkomst, vilket bör motsvara följdsektion.
Redigerat:
Hej Jörgen,shalafi skrev:Hej alla
/Jörgen
Du programmerar sektionen som larm därefter klickar du i "följande" så följer den in/utpasser sektionens inställningar men direktlarmar om den blir påverkad om inte in/utpasser sektionens blivit påverkad först.
Bara kärringar som läser manualerDMOL skrev:
I webgränssnittet heter det följande.
Var sålänge sedan ja använde Pro så de kan möjligtvis vara en benämning där för de låter inte helt obekant.
Kan kolla imorgon.
Tick Tack Rille och Dmol.RilleRock skrev:
Ändrade min PIR till larm och klickade vidare och satte den med följande ikryssad. Perfekt!
(sent svar då mitt Comhem dog ett dygn)
//Jörgen
Nu fick jag blodad tand när allt med mitt 4320 lirar (hittitls).
Jag har sett på andra fastigheter med larm att det sitter en indikeringslampa på utsidan som lyser rött när larmet är aktivt och släckt när larmet är inaktivt.
Hur gör man det på en sån här anläggning? Kan det vara så enkelt att jag sätter en diod på t.ex. utgång 4 "System - Tillkoppling" Och finns det någon nackdel med att ha en sådan indikatorlampa?
//Jörgen
Jag har sett på andra fastigheter med larm att det sitter en indikeringslampa på utsidan som lyser rött när larmet är aktivt och släckt när larmet är inaktivt.
Hur gör man det på en sån här anläggning? Kan det vara så enkelt att jag sätter en diod på t.ex. utgång 4 "System - Tillkoppling" Och finns det någon nackdel med att ha en sådan indikatorlampa?
//Jörgen
Det finns i princip bara nackdelar i hemmiljö.
Det indikerar att du antingen är borta eller att du är hemma och/eller att det inte är larmat.
Sätt en i sådana fall innanför ett fönster och låt den vara igång 2 min efter tillkoppling.
I UK är det vanligt med att alla sirener har en inbyggd diod som blinkar dygnet runt... helt poänglöst.
Det indikerar att du antingen är borta eller att du är hemma och/eller att det inte är larmat.
Sätt en i sådana fall innanför ett fönster och låt den vara igång 2 min efter tillkoppling.
I UK är det vanligt med att alla sirener har en inbyggd diod som blinkar dygnet runt... helt poänglöst.