RilleRock
Shiraz skrev:
Så att köpa ett kit kommer inte att funka alltså.
Var köper man billigast från? Någon som har handlat från framtidsteknik?
Ska man plocka ihop ett eget kit eller köpa komplett. Behöver ju typ bara två magnets Enskede till ytterdörren, centralenhet, manöverpanel, siren, kamera och ir-sensor. Vad mer behöver man?
Med tanke på att du skall ha med tag hade jag plockat ihop.

Skall du ha trådbundet eller trådlöst?
Är det trådlöst behöver du en mottagare för det och rekommenderar den i centralen
https://se.spiap.com/products/intrusion/spc/interfaces_radio/v54554-b101-a100.html

Ev larmsändare om du vill ha mer än bara mail vid larm.

Samt ett 7Ah batteri.
 
Redigerat:
Hej alla forumvänner!

Jag håller precis på att bygga hus och är tagen att beställa och montera in ett larm.
Har aldrig gjort detta tidigare men har läst tråden (och ett flertal andra :) ) flitigt.

Tänkte kolla med er om jag kunde få ta del av era synpunkter på placering av detektorer/central/m.m.

Provar att lägga upp en bild här och är mycket tacksam på all input :)

Ha en bra kväll!

Ritning av husplan med markerade positioner för IR-detektorer, rökdetektorer, siren och manöverpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du med "elcentral" menar larmpanel (?) så skulle jag ha valt att ha den i direktlarmat område. Dit man inte kan ta sig under
inpasseringstiden utan att larmet går alltså.
 
Med elcentral så är det husets elcentral.
Jag har nog missat att sätta ut själva larmats central. Hmm, det får jag fundera på vart den ska placeras..
Tack för att du uppmärksammade mig på det.
 
Jag skulle även sätta en siren på övervåningen. Bra om brandlarmet skulle sätta igång på natten och man ligger och sover med stängda dörrar.
 
Just det! Bra idé.
Behöver man även en brandvarnare på vinden tror ni?
 
Tycker det mesta ser bra ut. Skulle nog själv välja att sätta dom på liknande sätt bortsett från tv ir. Den på övervåningen skulle jag placerat i övre högra hörnet istället och ir:en i garaget skulle jag plaserat i övre vänstra hörnet.
En magnet på entredörren och på garageporten skulle jag montera också.
Även altandörren skulle du kunna förse med en magnet. Då har du ett litet "skalskydd" du kan utnyttja med.
Lycka till.
 
Shiraz skrev:
Var köper man billigast från?
Larmcentralen från Låsshop. Manöverpaneler, PIR och övrigt från Security Warehouse. Det var i alla fall vad jag kom fram till när jag handlade.
 
Hej!
Tack för bra input.
Märker att jag snabbt har kommit upp i 15 "punkter" att dra fram tråd till.
Är det i överkant. Eller är det normalt när man vill göra det ordentligt från början?
Är det nån av punkterna man kan köra trådlöst, eller är det en dum idé?

Är det nån som kan tipsa om en prisvärd tråd? :)
 
Tänkte köra trådar då det inte går att störa ut
 
När du väl har möjlighet, dra rör/slang dit du vill ha en "punkt". Det är bra mycket billigare att montera en trådbunden detektor än en trådlös och framförallt mer stabilt. Sen om du inte väljer att koppla in slla detektorer direkt för att hålla nere kostnaderna lite är uuh en annan sak.
Du kan juh snåla och lägga ihop vissa detektorer på samma ingång. Allt går juh att ändra om du har slang till alla ställen.
 
Ni som byggt och tänkt på larm, har ni dragit fram slang till fönster och dörrar för magnetkortakter och ir-sensorer? Eller är det mer bökigt än nytta?
 
Shiraz skrev:
Ni som byggt och tänkt på larm, har ni dragit fram slang till fönster och dörrar för magnetkortakter och ir-sensorer? Eller är det mer bökigt än nytta?
Jag har inte byggt nytt utan fick istället uppleva böket att borra hål genom väggar och golv, lyfta på lister, krypa i krypgrunden, bända ut pärlspont mm för att få en så dold installation som möjligt. Jag hade uppskattat slang :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.