39 318 läst · 114 svar
39k läst
114 svar
TeroM renoverar och står i
Idag blev det lite mer handgripligt igen. Fick dit sista plyfan på väggen. Konstaterade att den enda nackdelen med att köra med skruvautomat är väl att man drar dit onödigt många skruvar ...
Då detta var klart hyfsat tidigt, angrep jag fönstren då förr eller senare måste dessa flyttas och det var rätt skönt att jobba "inomhus" idag. Bara angripa gamla väggen så att det går att komma åt fönsterkarmarna med tigern,
Fick sällskap när jag gick runt hörnet för att slänga skräp,
Slet även bort all gammal gullfiber i gamla väggen när rutorna var loss, skönt att slippa dammet som kom bara man tittade på gamla isoleringen.
Och tillslut var fönstren på plats och drevade. Förhoppningsvis har jag inte missat i isoleringen, det lär visa sig nu ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då detta var klart hyfsat tidigt, angrep jag fönstren då förr eller senare måste dessa flyttas och det var rätt skönt att jobba "inomhus" idag. Bara angripa gamla väggen så att det går att komma åt fönsterkarmarna med tigern,
Logga in
Skapa konto
Fick sällskap när jag gick runt hörnet för att slänga skräp,
Logga in
Skapa konto
Slet även bort all gammal gullfiber i gamla väggen när rutorna var loss, skönt att slippa dammet som kom bara man tittade på gamla isoleringen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och tillslut var fönstren på plats och drevade. Förhoppningsvis har jag inte missat i isoleringen, det lär visa sig nu ...
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Idag blev det bleck på de flyttade fönstren och sedan ryckte jag bort gamla ytterdörrkarmen.
Nu börjar det bli spännande, har jag räknat rätt på var originalgolvet ligger så att det blir rimligt gjutande när klinkern framför dörren skall på plats.
Det verkar stämma, uppifrån så är det laminat, foam, golvspån, frigolit, sand, folie och tillslut betong. Det borde gå att få klinkern snyggt mot både färdigt golv och tröskeln på ytterdörren.
Logga in
Skapa konto
Nu börjar det bli spännande, har jag räknat rätt på var originalgolvet ligger så att det blir rimligt gjutande när klinkern framför dörren skall på plats.
Logga in
Skapa konto
Det verkar stämma, uppifrån så är det laminat, foam, golvspån, frigolit, sand, folie och tillslut betong. Det borde gå att få klinkern snyggt mot både färdigt golv och tröskeln på ytterdörren.
Badrumsväggen borta, behöll komfort och funktion en stund. Synd på klassiska tapeten från 1980 - not - den kommer inte att saknas.
En bild till på skönheten från -80, här syns även mitt temporära fördelar(skåp) som jag satte ihop för 5 år sedan när badrummet ovanför renoverades.
Logga in
Skapa konto
En bild till på skönheten från -80, här syns även mitt temporära fördelar(skåp) som jag satte ihop för 5 år sedan när badrummet ovanför renoverades.
Logga in
Skapa konto
Kommer att bli låda både till höger och vänster. Det är yttervägg bakom, till vänster blir det dusch så kommer förmodligen att bygga ut hela den sidan med 45 eller 70 mm för att få plats med RIR. Till höger blir det en vägghängd toasits med inbyggd cistern så den sidan kommer att byggas ut med 150-200mm 1200mm högt fram till badkaret då att även handfat hamnar på "lådan". Det som går bakom rören idag är även avloppet från övervåningen så lådan går inte att undvika. Nu kommer dessutom det att behövas 7 RIR till så det kommer att bli ett ordentligt fördelningsskåp infällt framför avloppet uppifrån.
Idag var det jobbauteväder så det blev panel på den delen av entréväggen som kan täckas, andra halvan blir efter att LLVP kommit på plats igen så att jag får rören innanför panelen. Sen blev lite snurrande med retur av betongblandaren jag lånat och shoppande av lite gipsskivor och foderbrädor.
Gamla badrumsväggen till höger på bilden, dags att fylla släpet för en tippen sväng igen.
Gamla badrumsväggen till höger på bilden, dags att fylla släpet för en tippen sväng igen.
Logga in
Skapa konto
Satte två gipsskivor i hallen, dels för att ta bort insynen till muggen till höger men även för att kunna fixa färdigt innerväggarna så att värmepumpen kan komma på plats och ytterpanelen efter det. Första gången jag använde BladeRunnern för att kapa gipsskivor, vilken suverän mojäng, nästan i klass med hole-in-one för dosor.
Klart att det blivit annat med, läkten över och lite fix ute med med smygar och foder.
Logga in
Skapa konto
Klart att det blivit annat med, läkten över och lite fix ute med med smygar och foder.
Produkter som diskuteras: "hole-in-one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Dubbla skruvautomater och nån high-tech gipsskärare, inte konstigt att det går undan för dig!
Är teleskopstöttan från Jula?
Hade en likadan när jag satte mitt gipstak. Den fungerade mycket bättre efter lite smörjning med matolja (man tar det man har mitt i renoveringen)
Är teleskopstöttan från Jula?
Hade en likadan när jag satte mitt gipstak. Den fungerade mycket bättre efter lite smörjning med matolja (man tar det man har mitt i renoveringen)
Skruvautomaterna tar olika längder på skruvar, 21-41 respektive 45-75 mm. Den för långa är laddad med skruvar för att dra fast plyfaskivorna, den andra med gipsskruv
Helt riktigt, stöttan kommer från Jula. Tyckte att det borde räcka när jag gipsar halltaket då det bara blir 180 långa skivor på tvären men funderar allvarligt på en skivhiss då det blir stök och bök att balansera skiva, spänna stötta, få i första skruven ... Hade tänkt att hyra en hiss när jag tar större taken men då det blir mycket kvällar blir det nog att köpa en egen och kränga den efter att taken (80-100m2) är klara. Och skaffa den nu och inte när jag slitigt med tveksamma stöttor genom halva taket ...
Helt riktigt, stöttan kommer från Jula. Tyckte att det borde räcka när jag gipsar halltaket då det bara blir 180 långa skivor på tvären men funderar allvarligt på en skivhiss då det blir stök och bök att balansera skiva, spänna stötta, få i första skruven ... Hade tänkt att hyra en hiss när jag tar större taken men då det blir mycket kvällar blir det nog att köpa en egen och kränga den efter att taken (80-100m2) är klara. Och skaffa den nu och inte när jag slitigt med tveksamma stöttor genom halva taket ...
Redigerat:
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag har två likadana stöttor som jag använde när jag gipsade grabbens tak på 12m2
Jag gjorde ett "kryss"(tänk 6-luftsfönster) som jag la skivan på, la paketet på stöttorna och pumpade båda samtidigt
Funkade skitbra för mindre yta
Jag gjorde ett "kryss"(tänk 6-luftsfönster) som jag la skivan på, la paketet på stöttorna och pumpade båda samtidigt
Funkade skitbra för mindre yta
Jag körde 120 skivor och det va på gränsen att det gick själv. Mycket balanserande och inte helt riskfritt.
Du gör nog rätt i att investera i en skivhiss direkt från början om du har så mycket att gipsa.
Du gör nog rätt i att investera i en skivhiss direkt från början om du har så mycket att gipsa.
Idag blev det gips på resten av ytterväggen i hallen, kanske hinns det med spackel idag. Först skall hyllorna i tvättstugan bort för att göra plats till rörisen som kommer nästa vecka för att byta ventilerna till vattenmätaren till moderna modeller som inte kan poppa loss om man öppnar för mycket. Packa pappas kappsäck skall också hinnas med, blir uppehåll (vila?) i renoveringen i dryga veckan nu. Får försöka göra black friday fynd på Best Buy och Home Depot istället.
Det är drag i spottarna jag satte upp. Två spottar är enda ljuskällan i bilden.
Logga in
Skapa konto
Det är drag i spottarna jag satte upp. Två spottar är enda ljuskällan i bilden.
Redigerat:
Varmt ute idag, tog en day-off från jobbet och fixade med smygar och foder på garageväggen.
Smakråd ... då det är bredare mellan fönster och dörr än vad mina 120 foder är blir det en breddning längs fönstret. Frågan är, skall jag låta breddningen gå nedanför undre fodret, lika som på vänstersidan och högersidan på bilden, eller kapa den jäms med undre fodret på högersidan?
Logga in
Skapa konto
Smakråd ... då det är bredare mellan fönster och dörr än vad mina 120 foder är blir det en breddning längs fönstret. Frågan är, skall jag låta breddningen gå nedanför undre fodret, lika som på vänstersidan och högersidan på bilden, eller kapa den jäms med undre fodret på högersidan?
Jag tycker nog det ska gå nedanför. Det ser bra ut och dessutom går det gemensamma fodret över dörr och fönster utanför fodren på sidorna.TeroM skrev:Varmt ute idag, tog en day-off från jobbet och fixade med smygar och foder på garageväggen.
[bild]