4 362 017 läst · 32 081 svar
4362k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Sätt en balja under som du tömmer då och då http://www.jula.se/catalog/bygg-och...rktyg/hinkar-och-baljor/murbruksbalja-164008/Snigla skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Fick äldsta dottern bestämma så skulle vi bygga ett 'Elsa-kök' inspirerat från Frost. Dom gula markeringarna är mina för att känna hur det skulle bli med tre bänkrader. Enligt dottern är det nu hennes träningsområde för Pokemon.
Får min sambo bestämma så ska vi ha en köksö i mitten så hon kan baka julkakor från fyra håll. Problemet ätt ön blir 60x60cm då man gärna vill kunna röra sig mellan ön och övriga skåp, öppna ugnen utan att klämma sig och rota i skafferiet utan att stanna upp all trafik.
Vi har ca 18kvm att bygga enbart kök i då vi har en matsal.
Själv vill jag bygga praktiskt i första hand dvs många underskåp, stor häll, rostrfri diskbänk, stort skafferi, dubbla ugnar mm. Men tydligen var mina idéer fula. För att citera henne: "det är inget skolkök vi ska bygga".
Men helt ärligt, det här är ju inte vare sig kul eller mysigt såsom jag såg det framför mig.
'Tänk när vi har vårat eget hus och kan sitta uppe en vinterkväll, dricka glögg och planera vårt egna kök precis så som vi vill ha det.'
Sannningen är att vi satt i varsitt hörn, hon med lågt blodsocker, jag med en laseravståndsmätare och barnen springandes runtom en
Får min sambo bestämma så ska vi ha en köksö i mitten så hon kan baka julkakor från fyra håll. Problemet ätt ön blir 60x60cm då man gärna vill kunna röra sig mellan ön och övriga skåp, öppna ugnen utan att klämma sig och rota i skafferiet utan att stanna upp all trafik.
Själv vill jag bygga praktiskt i första hand dvs många underskåp, stor häll, rostrfri diskbänk, stort skafferi, dubbla ugnar mm. Men tydligen var mina idéer fula. För att citera henne: "det är inget skolkök vi ska bygga".
Men helt ärligt, det här är ju inte vare sig kul eller mysigt såsom jag såg det framför mig.
'Tänk när vi har vårat eget hus och kan sitta uppe en vinterkväll, dricka glögg och planera vårt egna kök precis så som vi vill ha det.'
Sannningen är att vi satt i varsitt hörn, hon med lågt blodsocker, jag med en laseravståndsmätare och barnen springandes runtom en
Skall väl erkänna att ordningen på torpet släpat lite pga utbygget, men nu står skyfflarna i förrådet och väntar på vit nederbörd 🙃FredrikR skrev:
Ge din sambo något mot det låga sockret så humöret blir bättre ta sedan och rita in era kök i tex. ikeas köksplanerare så kanske ni kan få en bättre bild av hur era visioner kommer att bli, även om ni inte ska ha ikeas fabrikat.Chrissofsweden skrev:Fick äldsta dottern bestämma så skulle vi bygga ett 'Elsa-kök' inspirerat från Frost. Dom gula markeringarna är mina för att känna hur det skulle bli med tre bänkrader. Enligt dottern är det nu hennes träningsområde för Pokemon.
En sur sambo är inte det lättaste att planera med oavsett kön.
Vi har köks-ö på hjul, skjuts undan och dras fram efter behov, kan även dras med ut i matsalen vid behov. Finns i olika storlekar på IKEA. Men fixa gärna en ritning så kanske ni kan få hjälp med idéer här.Chrissofsweden skrev:
Kan absolut rekommendera att boka in en tid på IKEA med deras säljare. Det tar 2 timmar men dom är riktigt duktiga och vet vad som funkar i praktiken.Chrissofsweden skrev:Fick äldsta dottern bestämma så skulle vi bygga ett 'Elsa-kök' inspirerat från Frost. Dom gula markeringarna är mina för att känna hur det skulle bli med tre bänkrader. Enligt dottern är det nu hennes träningsområde för Pokemon.
Men se till att fylla på blodsockret innan och ordna barnvakt
Efter att ni har fått ett förslag på köket så kan ni sätta upp bilderna i erat nuvarande kök och fundera på det några månader så kommer det nog bli bra i slutändan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Planterat ~85lpm avenbokshäck.
Gick hela lördagen (~7h) med ~5man till att gräva upp och plantera dem.
Och 5h på söndagen med två man för att sätta pinnar och binda upp dem.
Helt plötsligt känns tomten lite mer som vår.
I norr mot landsvägen så behöver man inte hålla koll på att man inte är ivägen för en bil.
I öster mot grannen så slipper man hålla koll på så att man inte traskar in hos grannen.
Gick hela lördagen (~7h) med ~5man till att gräva upp och plantera dem.
Och 5h på söndagen med två man för att sätta pinnar och binda upp dem.
Helt plötsligt känns tomten lite mer som vår.
I norr mot landsvägen så behöver man inte hålla koll på att man inte är ivägen för en bil.
I öster mot grannen så slipper man hålla koll på så att man inte traskar in hos grannen.
Spårade för el i tretexen, gick hyfsat bra förutom att jag fick ett kast med sänksågen som orsakade ett litet hack i skenan, inget som borde påverka funktionen dock. Rören och dosorna ska döljas med en 30cm hög sockelpanel.
Lyckades även till slut hitta ett bevis på att jag faktiskt bor i ett timmerhus när jag tog hål för en av dosorna. Alla innerväggar jag öppnat tidigare har visat sig vara tjocka plankväggar fyllda med spån. Fanns även spår av en gammal tapet på timret.
Nästa steg är att slipa och såpa golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyckades även till slut hitta ett bevis på att jag faktiskt bor i ett timmerhus när jag tog hål för en av dosorna. Alla innerväggar jag öppnat tidigare har visat sig vara tjocka plankväggar fyllda med spån. Fanns även spår av en gammal tapet på timret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa steg är att slipa och såpa golvet.