1 734 042 läst · 6 044 svar
1734k läst
6,0k svar
Worx Landroid 2.0
Min snurrar 2 vänstervarv varannan meter vid hemgång. Sen kommer alla möjliga fellarm under drift. Schemaläggning som går över midnatt innebär kontinuerlig klippning dvs 23 +2h gör att den klipper dygnet runt. Har haft den inne på service men de har inte löst något. Om det nu stämmer att den fungerade när de testade i hässleholm och du påstår att det finns modeller från samma serie som fungerar återstår bara externa faktorer som slinga+ laddstation.
Kolla sensorerna enligt lite tidigare i tråden. Hade också problem med vänstersvängar vid hemgång. Den vände alltid åt vänster vilken vinkel den än träffade tråden med. Sen kunde den snurra runt ett par varv för att sedan försöka hitta tråden igen.
Funkar perfekt efter byte av nossensorerna.
Men att service inte skulle märkt det är inte så troligt.
Min snurrade också runt mycket ett tag, särskilt vid hemgång.
På min var problemet att de 8 st stjärnskruvarna som sitter bakom bakhjulen hade lossnat lite.
Då ställde sig hjulet lite snett, och fastnade ibland helt, med olika felmeddelanden som följd.
De 4 inre skruvar håller fast motorn i en plastplatta och de 4 yttre skruvarna håller fast den plastplattan i chassit på klipparen. Man måste ta bort hjulet genom att lossa muttern under hjulets plastkåpa, för att komma åt dem.
På min var problemet att de 8 st stjärnskruvarna som sitter bakom bakhjulen hade lossnat lite.
Då ställde sig hjulet lite snett, och fastnade ibland helt, med olika felmeddelanden som följd.
De 4 inre skruvar håller fast motorn i en plastplatta och de 4 yttre skruvarna håller fast den plastplattan i chassit på klipparen. Man måste ta bort hjulet genom att lossa muttern under hjulets plastkåpa, för att komma åt dem.
Schemaläggning som går över midnatt innebär bara kontinuerlig klippning om du inte har något schemalagt dagen efter. Lägger du in att den ska klippa dagen efter så kommer den att gå som den ska. Lite irriterande bugg, visst, men väldigt lätt att undvika. Den var ju med på listan över buggar vi rapporterade in, men jag har faktiskt inte kollat om det är åtgärdat nu i 0.72.
Hej,
Har ni haft problem med att era transformatorer lägger av?
Jag förstår inte varför mina verkar paja på löpande band. Blir till att kontakta supporten igen. Är inne på min tredje.
Skyddar den så mycket som möjligt från regn, drar ut den när det är åskrisk mm.
Drog ut sladden imorse för det skulle regna. Vet inte om det regnade, men transformatorn verkar vara död igen.
Trött på det. En ny kostar typ 800 900 kr., som tur är har jag än så länge fått ny på garanti. Denna höll nog max en månad. (om man räknar att jag fick den slutet på förra sommaren och den har varit i vinteride fram till nu sen vår.
Jag förstår inte varför mina verkar paja på löpande band. Blir till att kontakta supporten igen. Är inne på min tredje.
Drog ut sladden imorse för det skulle regna. Vet inte om det regnade, men transformatorn verkar vara död igen.
Trött på det. En ny kostar typ 800 900 kr., som tur är har jag än så länge fått ny på garanti. Denna höll nog max en månad. (om man räknar att jag fick den slutet på förra sommaren och den har varit i vinteride fram till nu sen vår.
Om du förvarar transformatorn utomhus? Hur skyddar du den mot regn och fukt?Bulldog_76 skrev:Hej,
En fråga som kanske svarats på tidigare i tråden men, fungerar zonklippning bra på dom tidigare modellerna av worx? Jag har en WG791E.1 från 2016 och på dessa fungerar ej zonklippning enligt bruksanvisningen. Supporten är medveten om problemet så jag undrar om detta fungerar på äldre modeller?
Min uppfattning baserat på vad jag läst tidigare är att det inte ska vara några större problem på de gamla modellerna. Men jag vågar inte ta gift på det då jag bara följt trådarna sporadiskt sedan 2014.Corpes skrev:
Jag vill minnas att varje årsmodell har varit stökigt med zonklippningen i början.
Redigerat:
Zonklippning fungerar bara om man lägger kanttråden så den blir "inlåst". Jag har använt fasta hinder som jag drar kanttråden mot med radiie 25 ca 40 cm från hindret och sen tillbaka.Det innebär att an remsa på 32 cm klipps med handklippare. Jag klipper ca 850m2 med en fördelning på 70 zon 1 och 30 zon 2 och detta fungerar utmärkt. Jag har en worx 794E som går för tredje säsongen. Inga problem.
Men man kan väl inte ha den inomhus, hur ska det gå till? Den ska dessutom vara IP klassad, så lite fukt ska den väl tåla? Transformatorn har fått en egen låda, men det verkar inte hjälpa.Supporten har sagt att det ska räcka att skydda klumpen. Har ni andra er kabel inomhus eller vad? Vintertid, förvarar jag hela gräsklipparen och, transformator, laddstation i garaget, så ja då är den inomhus.mg765 skrev:
Jag har min trafo i ett förråd som sedan matar laddstationen.Bulldog_76 skrev:Men man kan väl inte ha den inomhus, hur ska det gå till? Den ska dessutom vara IP klassad, så lite fukt ska den väl tåla? Transformatorn har fått en egen låda, men det verkar inte hjälpa.Supporten har sagt att det ska räcka att skydda klumpen. Har ni andra er kabel inomhus eller vad? Vintertid, förvarar jag hela gräsklipparen och, transformator, laddstation i garaget, så ja då är den inomhus.
Hur menar du med "lägger kanttråden så den blir inlåst"? En liten skiss i paint vore fint.Sven Nilsson skrev:Zonklippning fungerar bara om man lägger kanttråden så den blir "inlåst". Jag har använt fasta hinder som jag drar kanttråden mot med radiie 25 ca 40 cm från hindret och sen tillbaka.Det innebär att an remsa på 32 cm klipps med handklippare. Jag klipper ca 850m2 med en fördelning på 70 zon 1 och 30 zon 2 och detta fungerar utmärkt. Jag har en worx 794E som går för tredje säsongen. Inga problem.
Sensorerna var faktiskt mitt problem ifall någon annan råkar ut för detta, inte sensorn i sig utan kontakten i fronten hade ärgat. Verkar dessutom vara usel felhantering i koden eftersom den kan ge i princip vilket fel som helst om man har intermittent funktion på sensorn. Efter rengöring och lite kontaktspray har den fungerat klockrent. Detta hjälpte tyvärr inte mot spontana avstängningar i laddstationen. Nu jag bytt tillbaka till 0.64 från 0.72 och den har inte stängt av sig sedan dess.qsecofr skrev:Kolla sensorerna enligt lite tidigare i tråden. Hade också problem med vänstersvängar vid hemgång. Den vände alltid åt vänster vilken vinkel den än träffade tråden med. Sen kunde den snurra runt ett par varv för att sedan försöka hitta tråden igen.
Har du garaget uppvärmt? Elektronik ska inte förvaras utomhus oavsett IP-klassning om det inte är i drift. Jag har min hängandes i en dräneringsbrunn och den har fungerat i tre år nu. På vintern förvarar jag den inomhus.Bulldog_76 skrev:Men man kan väl inte ha den inomhus, hur ska det gå till? Den ska dessutom vara IP klassad, så lite fukt ska den väl tåla? Transformatorn har fått en egen låda, men det verkar inte hjälpa.Supporten har sagt att det ska räcka att skydda klumpen. Har ni andra er kabel inomhus eller vad? Vintertid, förvarar jag hela gräsklipparen och, transformator, laddstation i garaget, så ja då är den inomhus.