Det är med stolthet jag kan meddela att min klippare idag tagit sitt allra första varv på gräsmattan. Och inte bara ett varv, utan tre stycken hann den med runt trädet innan den rätade upp kursen (jag hann dock bara filma det sista)

https://youtu.be/LuekJWkaivE

Jag var nog lite snabb att hylla 0.94f för det här fenomenet har helt klart blivit värre med den. Jag kommer att prova att nedgradera till 0.61 och se vad som händer då den även har några andra icke önskvärda saker för sig ibland :|
 
Nolla lutningsensorn och kolla att hjulaxlarna är rena först!
Verkar som att lutningssensorn kan få lite lustiga värden när man byter drogramvara. Detta står i instruktionerna för programuppdateeingen hur man gör.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Lutningssensorn nollades igår och hjulaxlarna var rengjorda från gräs 10 minuter innan det där filmades :)
 
martin43 skrev:
Nolla lutningsensorn och kolla att hjulaxlarna är rena först!
Verkar som att lutningssensorn kan få lite lustiga värden när man byter drogramvara. Detta står i instruktionerna för programuppdateeingen hur man gör.
Det är nog en sådan maskin som skall fästas med lina i trädet,och när den går runt lindas linan upp,så klipper de tills den är inne vid trädet(y)

Ursäkta A Haddock ta det som ett skämt
 
  • Gilla
A Haddock
  • Laddar…
Aha. Och båda framhjul går lätt?
I den dolda menyn kan man se hastigheten på motorerna. Om den är samma och gräsklipparen ändå går snett tänker jag att det är ett fysiskt problem med hjul etc.
 
Jag har en Worx 2.0, och har utökat klippområdet flera gånger sedan jag köpte roboten. Ska nu utöka sista gången och kom fram till att det då finns 12 skarvar i slingan ! Har 8 skarvar nu och funkar felfritt, men tänkte ändå dra om med ny begränsningskabel.

En grannes kompis har en rulle på 200m över, som är till Husqvarnas automower. Passar den till Worx 2.0 också?
Eller är det någon skillnad?
 
Kollade framhjulen nu. Inget av dom går lätt, men höger snurrar iaf ett par varv när man sätter fart på det. Vänster stannar direkt. Så det kan ju säkert påverka lite att den drar. Höger hjulmotor har också något högre hastighet än vänster. Troligtvis förklarar det att den drar lätt till vänster till vardags.

Det som syns på filmen är dock extremt och har aldrig inträffat innan jag uppdaterade till 0.94f. Det konstiga är att det bara inträffar ibland, typ en klipprunda av 10. Det som är ännu konstigare är att varje gång den svängt så där extremt mycket till vänster har den inte klarat att ta sig till basen vid laddning. Den följer slingan 2 meter, börjar snurra ett varv, åker två meter ut på gräsmattan, snurrar ett varv, åker tillbaka till slingan, följer den 2 meter, börjar snurra osv tills batteriet tar slut. Att stoppa den och starta om hjälper inte. Bär jag den till laddaren och låter den åka in på laddning så går den som vanligt när den åker ut igen. Nu är den t.ex. ute och klipper igen och drar bara lätt lätt åt vänster. Märkligt.
 
dibb skrev:
En grannes kompis har en rulle på 200m över, som är till Husqvarnas automower. Passar den till Worx 2.0 också?
Eller är det någon skillnad?
Den funkar!
 
A Haddock skrev:
Kollade framhjulen nu. Inget av dom går lätt, men höger snurrar iaf ett par varv när man sätter fart på det. Vänster stannar direkt. Så det kan ju säkert påverka lite att den drar. Höger hjulmotor har också något högre hastighet än vänster. Troligtvis förklarar det att den drar lätt till vänster till vardags.

Det som syns på filmen är dock extremt och har aldrig inträffat innan jag uppdaterade till 0.94f. Det konstiga är att det bara inträffar ibland, typ en klipprunda av 10. Det som är ännu konstigare är att varje gång den svängt så där extremt mycket till vänster har den inte klarat att ta sig till basen vid laddning. Den följer slingan 2 meter, börjar snurra ett varv, åker två meter ut på gräsmattan, snurrar ett varv, åker tillbaka till slingan, följer den 2 meter, börjar snurra osv tills batteriet tar slut. Att stoppa den och starta om hjälper inte. Bär jag den till laddaren och låter den åka in på laddning så går den som vanligt när den åker ut igen. Nu är den t.ex. ute och klipper igen och drar bara lätt lätt åt vänster. Märkligt.
Hej, härom veckan skulle jag gå igenom maskinen lite. Byta knivar och rengöra underredet, har haft lite samma symptom på min. Låser vänster hjul och snurrar runt och larvar sig. Precis som Din. Hittade ett annorlunda(?) fel. Vänster hjul satt löst?! Såg att hjulet då kan låsa sig. Plockade bort för att undersöka närmare, rengjorde och satte dit igen. Och sen har den skött sig. Kanske kanske samma fel på Din maskin?
 
En liten fundering ang hur lång gränstråd som är funkis. Har idag hela originaltråden(minns ej hur lång den va?) samt ca 30 meter extra utöver det. Är nu sugen på att utöka mitt område och klippa ett litet hörn som jag inte haft med förut, det skulle innebära ca 50 meter till. Frågan är bara om batteriet orkar gå hela vägen runt då? Hur lång slinga kan man ha tro?
 
Kapasu68 skrev:
Hej, härom veckan skulle jag gå igenom maskinen lite. Byta knivar och rengöra underredet, har haft lite samma symptom på min. Låser vänster hjul och snurrar runt och larvar sig. Precis som Din. Hittade ett annorlunda(?) fel. Vänster hjul satt löst?! Såg att hjulet då kan låsa sig. Plockade bort för att undersöka närmare, rengjorde och satte dit igen. Och sen har den skött sig. Kanske kanske samma fel på Din maskin?
Vänster bakhjul alltså.
 
Tack ska kolla upp så att det inte är så! Lutar dock mer åt troll i programvaran eftersom det hittills bara uppstått med en specifik version av den.
 
Längesedan jag läst och skrivit här, men flera verkar ha samma problem som jag ser:

Här hittade min son klipparen. Då hade den nog stått ett tag och borrat ned det låsta (vänstra) hjulet! Alltid vänstra.
För mig händer det 'bara' när den skall hem. (Jag har bara sett det förut när jag tryckt på Home.)
20160526_184420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är jag den första som ser detta?
 
Redigerat:
A Haddock skrev:
Ha! Nu vet jag vad det är som strular med min klippare. Den tål inte regn :eek:
Förra veckan när det var regnigt och blött mest hela tiden stannade den oftast flera gånger per klippcykel med diverse felmeddelanden (oftast hjulmotorblock eller fångad). Nu när det/den torkat upp har den gått tre dygn i sträck med 14 timmars klippning per dygn utan ett stopp. När jag tänker efter så noterade jag detta fenomen i höstas med. Nån mer som haft liknande bekymmer? Jag ska utvärdera det över en regnperiod till, sen får det bli ett samtal till supporten.
...
Min har samma problem, hittar den ofta med texten 'fångad' när man slår på den.
Om jag då startar den och låter den köra på mig, så backar den inte ur
utan det står snart 'fångad' igen i displayen.
Min lösning är att lättare fysiskt våld. Släppa den från ca 1 dm , banka lite etc.
Då fungerar bump sensorn igen. Och kör den på mig efter det så backar den ur och vänder som den skall.

Så min tolkning är att bump sensorn har fått skräp i sig och att det går att lösa detta temporärt med våld.

Men, jag delar din bild att problemen ökar vi regn och fukt, vilket talar emot skräp teorin.
 
90% av allt snurrande o utanför gränstråden,backande o smällande i hjulen ,rusar ner för lutning.tvärbromsar o är allmänt vimsig.beror på Mjukvaran o styrdonet i laddaren det är vad har uppfattat efter en säsong med worx wg 971
ock det verkar fortsätta likadant i år OBS det är min uppfattning
Korsande ökablar ,dom som har problem med det har troligen installerat ön med vänster i stället för högervarv
sen rättar man till detta och antar korsande o kablar i samma spik var orsaken ! + en mycket besvärlig gräsmatta kan utgöra 10% av problemen OBS det är oxå min uppfattning av egen erfarenhet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.