Heja heja! Det ska följas med stort intresse!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
:banghead:

20160514_214023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, förlåt att vi är så långsamma Ola:(

;)
 
Lugnt, skoja mest med dig:beer:
 
Microkatten
Daniel_N skrev:
Nu börjar det närma sig filmning! Min ambition är att hinna med att visa hur jag tappar, slitsar, falsfräser och stämmer för spröjs i en kopplad båge med två liggande spröjs utan profil. Risken är dock stor att vi inte kommer att hinna det, men vi ska göra vårt bästa!
Toppen! Sitter just nu i Sketchup och ritar upp fönster i gammal stil som skall snickras ihop hantverksmässigt så snart konstruktion, moment, etc. blir klargjort. Med tanke på min ringa snickerierfarenhet är all input ovärderlig!
 
Dags att såga upp lite virke för bågen:

2016-05-19 11.37.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Ganska bastant virke! Behöver du till synes så tjocka plank? Vad är tjockleken och vilken dimension har du tänk ha på bågen ( själv lutar jag åt 30x45 för mina bågar ). Hur mycket spill räknar du med - har för mig ha sett att man behöver ta av i storleksordning 1/2 till 3/4 tum till riktad och hyvlad kvalitet?
 
Microkatten skrev:
Ganska bastant virke! Behöver du till synes så tjocka plank? Vad är tjockleken och vilken dimension har du tänk ha på bågen ( själv lutar jag åt 30x45 för mina bågar ). Hur mycket spill räknar du med - har för mig ha sett att man behöver ta av i storleksordning 1/2 till 3/4 tum till riktad och hyvlad kvalitet?
Bågen tillverkades av lämplig spill. På okantat virke försvinner också mycket innan man har fått ut sina bitar. Först måste kanten riktas, sen skära bort splintveden, skära bort mitten pga sprickor och om man har otur får man också rikta upp för att få vettig riktning på virket och till slut är det inte så mycket kvar. De bästa virkeskvalitéerna brukar dock vara okantade så det får man ta om man ska ha det bästa.

Dimension på bågen beror på en mängd olika faktorer. Den viktigaste frågan för vår del är ofta hur övriga fönster på huset ser ut, vi arbetar oftast med att göra replikör på gamla fönster eller komplettera med något som ser likadant ut etc, då får ofta det styra.
Svensk standard säger 32x45 (tror jag ang 45) på kopplade bågar. Äldre enkelglasbågar brukade vara 35mm tjocka. Vår standard är 32x47 från början, sen försvinner en aning i bredd när jag hyvlar för smygen. Ska man ha profil i bågen föredrar jag att ha en aning till i bågbredd, annars kan det bli trångt med fönsterlåset, dels för att det kan spricka mot profilens kant, dels för att det inte ser snyggt ut. Har man spanjolett i bågen brukar vi ha 55mm bågbredd, eftersom spanjoletten tar rejält på djupet (40mm tror jag, är inte mitt huvudämne med fönster som sagt).

Angående tjockleken så tycker jag att 30mm istället för 32 kan se snyggt och smäckert ut, men det blir såklart aningen klenare. Har du inte profil i bågen så kan du i princip ha hur tunn båge som helst. Men med 12mm kittfals (den kan man pruta lite på beroende på hur arg glasmästare man har) och 8mm tapp är det bara 10mm kvar för profil vilket beroende på profil ibland kan vara svårt.

I detta fallet tog jag ut stående bitar, 47mm höga ur 50mm virke, det gick alltså bara bort 3mm, vilket är högst ovanligt men gick att lösa pga rakt virke och att jag valde korta sidostycken (vilket iofs gav bågen fula proportioner men det spelar mindre roll i detta sammanhanget). Vanligt är att man utgår från 38m sågat virke och hyvlar ner till 32, dvs 6mm (men i verkligheten ofta 7-7,5 eftersom sågat virke 38mm ofta har lite övermått, till skillnad från 63 som brukar vara exakt). Hur mycket som behöver hyvlas bort från sågat virke beror naturligtvis mest på hur rakt och plant virket är. Ju kortare och smalare bitar desto lättare är det att få ut tillräckligt tjocklek såklart. Därför föredrar jag att ta ner bitarna till ganska rätt dimension i ett tidigt stadium, men andra i snickeriet gör tvärtom så det är väl lite individuellt. Att behöva ta av 12-19mm låter väldigt mycket och konstigt. Dessutom är sågverken väldigt duktiga på att läsa ut virket och det man får kantat bör man ta bort så lite på som möjligt, ofta är det mer sprickor/kvist ju längre in man kommer. Att tex köpa 38x125 furu för att dela och hyvla till 2 st 32x47 bågträ är jag inte glad för, biten är oftast dålig i mitten, Då utgår jag hellre från 38x175 och klyver bort mitten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Daniel, stort tack för utläggningen! Jag suger åt mig!

När det gäller dimensionen på bågvirket har det ju varierat både i tid och rum. Enligt RAÄ eminenta fönsterhäfte, från 1760-talet 25x49, via tidiga 1800-talets 30x48 till sekelskiftets större kopplade inåtgående bågar på 42x68 (inner, bärande ) och 42x42 med spanjolett. Finns också smalare ex på bredder, t.ex. 27 mm.

Min första ansats är att ha 10mm kittfals ( jag är ju min egen glasmästare, hehe), och fick enligt teorin och inkl profil tappen att bli hela 12 mm. Men min profil blir 20 mm - tappen tar ju inget av profilen - hur får du bara 8mm profil? Då jag får mina profilstål på måndag får praktiska försök utröna om jag bör ändra måtten. Din erfarenhet kommer att sitta och övervaka på mina axlar :D

När det gäller spillet tjockleksmässigt kan jag ha minns fel, kan ha varit 1/4 - 1/2 tum.

Varför tog du ut bitarna stående?
 
Microkatten skrev:
Daniel, stort tack för utläggningen! Jag suger åt mig!

När det gäller dimensionen på bågvirket har det ju varierat både i tid och rum. Enligt RAÄ eminenta fönsterhäfte, från 1760-talet 25x49, via tidiga 1800-talets 30x48 till sekelskiftets större kopplade inåtgående bågar på 42x68 (inner, bärande ) och 42x42 med spanjolett. Finns också smalare ex på bredder, t.ex. 27 mm.

Min första ansats är att ha 10mm kittfals ( jag är ju min egen glasmästare, hehe), och fick enligt teorin och inkl profil tappen att bli hela 12 mm. Men min profil blir 20 mm - tappen tar ju inget av profilen - hur får du bara 8mm profil? Då jag får mina profilstål på måndag får praktiska försök utröna om jag bör ändra måtten. Din erfarenhet kommer att sitta och övervaka på mina axlar :D

När det gäller spillet tjockleksmässigt kan jag ha minns fel, kan ha varit 1/4 - 1/2 tum.

Varför tog du ut bitarna stående?
Intressant med historiska dimensioner! "Problemet" med bara 10mm kittfals är nog mest en utseendefråga skulle jag tro, kittet får ju en lite annorlunda vinkling än vad man är van vid (är det 3mm glas du ska ha? det hjälper ju vinkeln lite kontra 4mm).

Profil i förhållande till fritt utrymme innanför tappen handlar om att kunna köra kontraprofilen tillräckligt djupt. Vad använder du för profilstål? Med de kontraprofilstål jag har så begränsar tappen hur långt ner jag kan köra dem. Nu kommer jag tyvärr inte att köra profiler på byggahus film, men det kanske kan bli något för framtiden.

Jag tog ut bitarna stående för att det gick:) Helt enkelt en fråga om att minska spillet.
 
Microkatten
I en bok från 1859 om byggnadslära rekommenderas att bågarnas tjocklek bör vara 1 - 1,2 tum, och bredden 2-3,5 tum. Lite andra dimensioner!

Min design består i djupled av kittfals 10 mm, tapp 12 mm och toppen på profilen 8 mm. Den kompletta profilen utgörs alltså av tappens (raka profil ) i botten och då profilstålet i toppen, dvs 20 mm totalt. Räcker då att använda kontraprofilstål som är 8 mm högt. Med den designen hade jag kunnat ha en svängd topprofil upp till 12 mm, som då skulle ge en tapp på ner till 8 mm. Om jag förstått det hela rätt?

Men menar du att om profilen topp - dvs exkl raka delar - inkräktar på tappens tjocklek ännu mer så blir det problem?

En bild säger mer än tusen ord, men har just nu bara designen i Sketchup-format.

Ang kittfalsen, jag vet inte vilket glas jag skall ha, men det är inga problem att öka kittfalsen till 12mm, då blir tappen 10 mm istället för 12 mm.
 
Redigerat:
Microkatten skrev:
I en bok från 1859 om byggnadslära rekommenderas att bågarnas tjocklek bör vara 1 - 1,2 tum, och bredden 2-3,5 tum. Lite andra dimensioner!

Min design består i djupled av kittfals 10 mm, tapp 12 mm och toppen på profilen 8 mm. Den kompletta profilen utgörs alltså av tappens (raka profil ) i botten och då profilstålet i toppen, dvs 20 mm totalt. Räcker då att använda kontraprofilstål som är 8 mm högt. Med den designen hade jag kunnat ha en svängd topprofil upp till 12 mm, som då skulle ge en tapp på ner till 8 mm. Om jag förstått det hela rätt?

Men menar du att om profilen topp - dvs exkl raka delar - inkräktar på tappens tjocklek ännu mer så blir det problem?

En bild säger mer än tusen ord, men har just nu bara designen i Sketchup-format.

Ang kittfalsen, jag vet inte vilket glas jag skall ha, men det är inga problem att öka kittfalsen till 12mm, då blir tappen 10 mm istället för 12 mm.
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur du menar angående profileringen. Men jag ser att du bor i Skåne, kom gärna förbi så kan jag visa hur vi gör.

Angående kittfalsen så hade jag absolut satsat på 12 kittfals och 10 tapp. Både 10 och 8mm håller tveklöst för en fönsterbåge - limytan är ju densamma.
 
Microkatten
Daniel_N skrev:
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur du menar angående profileringen. Men jag ser att du bor i Skåne, kom gärna förbi så kan jag visa hur vi gör.

Angående kittfalsen så hade jag absolut satsat på 12 kittfals och 10 tapp. Både 10 och 8mm håller tveklöst för en fönsterbåge - limytan är ju densamma.
Limyta!?? På fönster?!! :wow: :p

Tack, pm:ar om ev besök.
 
Mängden trä mot trä i fogen är densamma oavsett tjocklek på tappen. Därför är limytan densamma.
 
Microkatten
Daniel_N skrev:
Mängden trä mot trä i fogen är densamma oavsett tjocklek på tappen. Därför är limytan densamma.
Jo, det förstår jag. Försökte bara vara rolig över sådana moderna påfund som lim i fönster! Själv hade jag tänkt plugga bågarna... :cool:
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.