Filmat sen i morse, helt slut i huvudet, får se om det går att förstå något;)
 
  • Gilla
Microkatten och 4 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Filmat sen i morse, helt slut i huvudet, får se om det går att förstå något;)
Låter bra :)


Visst skulle du filma ett bänkbygge sen nu när du övat två st? ;)
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Låter bra :)


Visst skulle du filma ett bänkbygge sen nu när du övat två st? ;)
Hmm, det kanske jag borde... Har ett utmatningsbord t bandsågen m utdragslådor under i pipelinen (typ september eller så dock..). Om jag själv skulle filma när jag jobbar, vad bör jag då ha för prylar, stativ, mjukvara etc? Duger en iPhone (förvisso dåliga foto just nu, slipdamm innanför linsen....)
 
Daniel_N skrev:
Hmm, det kanske jag borde... Har ett utmatningsbord t bandsågen m utdragslådor under i pipelinen (typ september eller så dock..). Om jag själv skulle filma när jag jobbar, vad bör jag då ha för prylar, stativ, mjukvara etc? Duger en iPhone (förvisso dåliga foto just nu, slipdamm innanför linsen....)
Beror helt på dina egna krav på film, ett enkelt stativ och filma med mobilen och sen klippa i moviemaker eller annat förinstallerat program på datorn fungerar utmärkt. Har man en digitalkamera så är det oftare lättast att filma med den istället. (Mobilen har en tendens att byta fokus lite väl ofta och enkelt). Jag kan bara tala för mig själv men tycker alla tips och filmer är utvecklande.
 
Daniel_N skrev:
Hmm, det kanske jag borde... Har ett utmatningsbord t bandsågen m utdragslådor under i pipelinen (typ september eller så dock..). Om jag själv skulle filma när jag jobbar, vad bör jag då ha för prylar, stativ, mjukvara etc? Duger en iPhone (förvisso dåliga foto just nu, slipdamm innanför linsen....)
Klart att det går att filma med den enklaste utrustning. Jag tycker nästan det är viktigare med val av vinklar, ljus, närbild kontra översikt etc förutom innehållet då förståss! :)

Själv kör jag med en enkel kompaktkamera (TZ55 tror jag) som valdes för att det går att vinkla fram displayen. Det gör det mycket enklare att få kontroll över scenen. Redigerar gör jag i Movie maker som är "pyttemjuks" gratisprogram. Kör du äppledator så tror jag deras gratisdito ska vara riktigt kraftfull.

Jag tycker det är lättast att börja med enklare prylar för att sedan uppgradera när man är mer bekväm i grunderna. Går man på alldeles för avancerat direkt tror jag det är lätt att tröskeln blir för hög.
 
Har du ingen grabb eller anhörig med en GoPro? Ska du filma mer sen så kostar en vanlig videokamera inte många kronor.
 
Vi startar en insamling för en gopro som Daniel kan ha på sig all tid han bygger något? :)
 
  • Gilla
heos
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Vi startar en insamling för en gopro som Daniel kan ha på sig all tid han bygger något? :)
Haha schyst idé, men det var ju det där med svärande skåningar etc....

Visade sig att det finns kamera att låna på nära håll, så kanske kan det bli något i framtiden. Dock är det snarare tiden än utrustningen som är det stora problemet. Men utmatningsbordet till bandsågen kan nog bli bra, vill inte ha jobben till kunderna filmade.
 
Ola C skrev:
Om jag får välja utifrån egna kunskapsluckor skulle jag vilja se fanéring med flera sammanfogade ark (inte i hans 10 kvadratmeter fanerpress då utan med handverktyg) eller basning av trä med egenbyggd ångkokare:)
Jag glömde av detta! Angående frågan om fanering "för hand" och på annat sätt i mindre skala skulle jag vilja ta bollen och skicka den vidare till Pär_h som dels är väldigt duktig, dels har lärt mig många tricks kring fanering. Har du kamera Pär?
 
Inga problem, det var ju bara mitt förslag till film och jag antog att allmänintresset för just dessa områden skulle vara aningen svalt.

Kommer nog ställa en massa frågor på ämnet nån dag när det närmar sig nåt faneringsprojekt...om inte Pär hinner före med "fanering for dummies, den kompletta filmen"(y)
 
T
Daniel_N skrev:
Det blir en kort film om att tillverka fönster!

<snip>
Tyvärr är han ännu mer övertygad än Inez Uusman om att det där med Internet inte riktigt är något att ta på allvar, så det lär aldrig hända.

<snip>
Ines är så felciterad! Ofta får man höra att hon sa att "internet är en fluga" men i verkligheten så sa hon något i stil med att "det planlösa surfandet på internet är en fluga"

Hon hade tidigt insett att internet skulle komma att användas seriöst och med verkliga affärsapplikationer och att det skulle utvecklas mycket från vad det var då - någon gång i slutet på 1900-talet.

Sen ska man inte förneka att det surfas rätt mycket planlöst på internet - inte minst på det här forumet :)

För att komma tillbaka till ämnet så skulle jag gärna se hur man bygger inbyggda bokhyllor med begränsad maskinpark, eller kanske ett litet skåp med lådor.
Enklare sammanfogningar av bord och stolar som inte kräver för mycket specialverktyg är också intressant.

Ska absolut titta på de filmer som kommer att göras!
 
Testarn skrev:
Ines är så felciterad! Ofta får man höra att hon sa att "internet är en fluga" men i verkligheten så sa hon något i stil med att "det planlösa surfandet på internet är en fluga"

Hon hade tidigt insett att internet skulle komma att användas seriöst och med verkliga affärsapplikationer och att det skulle utvecklas mycket från vad det var då - någon gång i slutet på 1900-talet.

Sen ska man inte förneka att det surfas rätt mycket planlöst på internet - inte minst på det här forumet :)

För att komma tillbaka till ämnet så skulle jag gärna se hur man bygger inbyggda bokhyllor med begränsad maskinpark, eller kanske ett litet skåp med lådor.
Enklare sammanfogningar av bord och stolar som inte kräver för mycket specialverktyg är också intressant.

Ska absolut titta på de filmer som kommer att göras!
Jo jag känner till det om Inez, men eftersom jag tycker att det är kul när det är felciterat och taget ur sitt sammanhang fortsätter jag att låtsas missförstå;) Sen hade hon iofs rejält fel även om man tar med "det planlösa surfandet" i citatet...

Jag tycker att dina förslag på film är intressanta men personligen är jag inte så sugen på att göra saker med "enklare" verktygsuppsättning. Jag visar gärna hur jag gör saker i mitt yrke med mina verktyg och maskiner. Däremot vet jag att det finns grymma snickare med mindre verkstäder och mindre maskiner som kanske skulle kunna visa sina metoder. Känner du dig träffad Ola C? ;)
 
Träffad, nja om du säger det så gör jag det:) Vet dock inte om mina metoder är så befriade från specialverktyg, har många hjälpmedel (jiggar och fixturer) för att kunna snickra exakt med mina maskiner i min lilla verkstad. Var går förresten gränsen för "specialverktyg"? Det finns ju folk som snickrar helt utan maskiner, handsågar och handhyvlar virket, bankar ut tapphål för hand och sågar tapparna för hand. Sånt är jag inte så vass på även om jag i teorin vet hur det går till.

Jag skulle rekommendera testarn en bra bok, typ denna http://www.adlibris.com/se/bok/the-complete-illustrated-guide-to-joinery-9781561584017 där visar dom alla möjliga fogar på alla möjliga vis, från handverktyg till maskiner. Finns en svensk motsvarighet som heter foga i trä som jag dock inte själv har.
 
Ola C skrev:
Träffad, nja om du säger det så gör jag det:) Vet dock inte om mina metoder är så befriade från specialverktyg, har många hjälpmedel (jiggar och fixturer) för att kunna snickra exakt med mina maskiner i min lilla verkstad. Var går förresten gränsen för "specialverktyg"? Det finns ju folk som snickrar helt utan maskiner, handsågar och handhyvlar virket, bankar ut tapphål för hand och sågar tapparna för hand. Sånt är jag inte så vass på även om jag i teorin vet hur det går till.

Jag skulle rekommendera testarn en bra bok, typ denna [länk] där visar dom alla möjliga fogar på alla möjliga vis, från handverktyg till maskiner. Finns en svensk motsvarighet som heter foga i trä som jag dock inte själv har.
Nä jag vet att du har gott om jiggar etc, menade mer att du tillverkar väldigt fina alster utan att ha en 10m2 fanerpress eller en justersåg som tar upp 50m2 etc. Mindre maskiner, grymma resultat. Och foto kan du ju med, så det är bara att köra igång!
 
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Jag är kanske lite "annorlunda", men jag tycker faktiskt att det hade varit kul med en film som enbart handlar om fiffiga jiggar...
 
  • Gilla
Ginflyer och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.