Sammanfogningsmetoder tycker jag också är intressant. Gärna vad som fungerar bäst i olika material. Även ett längre inslag eller följetong likt det Snickeri nämner ovan hade varit väldigt kul att se.
 
Slipning/skärpning av handverktyg såsom hyvlar och stämjärn!
 
  • Gilla
bengtn och 2 till
  • Laddar…
Kul att det finns ett sådant intresse! Ska göra mitt bästa för att leva upp till förväntningarna, vi får se hur det går!
 
  • Gilla
Krikkan och 8 till
  • Laddar…
Det blir en kort film om att tillverka fönster!

Först vill jag säga att jag inte är en fönstersnickare. Även om det smiter förbi ett eller annat fönster då och då så arbetar jag mest med möbler och inredningar. En av mina kollegor är en guru med över 50 år i branschen (enbart fönster och dörrar, inget annat!) och hade på många sätt varit mycket mer lämpad för en sådan film. Tyvärr är han ännu mer övertygad än Inez Uusman om att det där med Internet inte riktigt är något att ta på allvar, så det lär aldrig hända.

Att gå igenom allting som krävs för att tillverka ett fönster skulle resultera i många, många timmars videoklipp så det blir av nöden så att vi får fokusera på en eller ett par detaljer.

Därför undrar jag - finns det några specifika moment som är av särskilt intresse?
 
  • Gilla
ozean och 2 till
  • Laddar…
Välja virke är intressant tycker jag. Spröjsning också.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Bra val! Jag ser gärna en kortfilm om fönstertillverkning. Ta gärna upp infästning av spröjs, limval, hopsättning av ramen (eller kanske det heter karmen...), glasbiten (isolerglas, dubbelglas osv).
Tänker att det hela förenklas om du väljer att inte göra ett öppningsbart fönster. Hur ofta öppnar man egentligen ett fönster?
När kommer filmen? Lycka till!
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Tyvärr är han ännu mer övertygad än Inez Uusman om att det där med Internet inte riktigt är något att ta på allvar, så det lär aldrig hända.
:mad: :beer:
 
Blir intressant!
Materialval, tätning och sammanfogning i hörn lyfter jag gärna upp.
Fast fönster är helt ok för mig med.
 
Materialval och hur du vänder trät så att dess utnyttjas maximalt =)
 
Fönstertillverkning låter intressant! Tag gärna med några tips om hur man kan göra om man saknar vertikalfräs. F*n, det kommer att sluta med att jag måste skaffa en vertikal trots allt...
 
Usch vilken elak frågeställning det blev. Som att fråga ett barn vilken leksak denne helst vill ha på julafton ... Alla så klart!
Jag skulle gärna se Daniel ha en egen Youtube-kanal med små snabba tips om hur man gör saker lite enklare och mycket bättre. Precis som det första klippet.

Sammanfogning är ett ständigt gissel att få bra. Rätt teknik vid rätt tillfälle. Hur reagerar olika träsorter på fukt, slutfinish mm?

Nu innefattar ett fönster många olika tekniker vilket gör det intressant att följa oavsett om man tänkt göra ett fönster eller inte.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Fönstertillverkning låter intressant! Tag gärna med några tips om hur man kan göra om man saknar vertikalfräs. F*n, det kommer att sluta med att jag måste skaffa en vertikal trots allt...
Du sätter fingret på en intressant frågeställning. Även om vi endast har en mycket enkelt maskinpark gentemot de stora fönstertillverkarna (jag har tex inte cnc/dubbeltapp/bredbandsputs/riktlisthyvel) så utgår vår tillverkning från maskiner som man normalt inte har hemma (vertikalfräs, tappmaskin, sinkmaskin m tillsats för gångjärnsfräsning, putsmaskiner samt diverse specialstål till fräsarna). Med undantag av frässtålen kanske så kan man lösa alltihop med mindre/annorlunda maskiner hemma....men sådana lider jag viss brist på i snickeriet, jag har tex inte något fräsbord för handöverfräs. Kanske kan jag visa några moment och sen kan vi diskutera i tråden hur man kan utföra dem med olika maskintyper? Sen finns det ju handverktyg också som av kostnadsskäl ofta är uteslutna för oss, men som kan vara helt rätt val för den som tillverkar sina egna fönster - sämre måste det defintivt inte bli! Sen tror jag i och för sig inte att den som själv kan bygga ett fönster med handverktyg har något att lära sig av en 5 minuters video från mig.....

Angående vertikalfräsen så är ju svaret givet. Sälj din CS 70 o köp en hammer m såg o fräs!
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
yonna skrev:
:mad: :beer:
Hehe ska jag muta honom med öl menar du?
 
Daniel, skulle du inte kunna göra en rundtur i ditt snickeri, där du förklarar vilka maskiner du har och vad de i huvudsak används till? Fördelar/nackdelar med just de du har. Risker och säkerhet med varje maskin. Kanske en bra start för många här på forumet?

Annars låter det kul med fönster tillverkning.
 
  • Gilla
Ginflyer
  • Laddar…
Shakula skrev:
Daniel, skulle du inte kunna göra en rundtur i ditt snickeri, där du förklarar vilka maskiner du har och vad de i huvudsak används till? Fördelar/nackdelar med just de du har. Risker och säkerhet med varje maskin. Kanske en bra start för många här på forumet?

Annars låter det kul med fönster tillverkning.
Bra idé, "varför just den här maskinen"
Ex. Varför en gammal gjutjärnspjäs när resten av maskinerna är top-of-the-line, typ. Eller tvärtom.
En bekant till mig som var möbelsnickare hade en riktig relik i sin verkstad, bara för att den hade hans läromästare haft så det var sentimentala skäl, men den gjorde jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.