35 482 läst · 100 svar
35k läst
100 svar
Platsbyggda verktygshurtsar
Det lutar åt studiebesök hos dig!! Så får man se hur en som kan bygga bygger!! En annan är ju bara hobbypulare! 👍👍Daniel_N skrev:K-plyfa är visserligen starkare än MDF och kraftigare att skruva i. I övrigt är det ett klart sämre material och tråkigt att jobba i. Dina sidor kommer inte att bli lika raka och dina fogar inte lika täta. Limytan blir klart mindre än med MDF pga sämre passform i fogarna och jag är inte så säker på att dina färdiga stommar kommer att bli alls bättre än MDF-stommar, snarare tror jag tvärtom. I min konstruktion ligger hyvlad furu i botten (tror typ 60-70mm), sen står varje stomme bredvid en annan (dvs 19+19mm ihopskruvat rejält) sen ligger ytterligare hyvlad furu (45-50 tror jag) och sen en 30mm MDF ovanpå. Alltihop ihopskruvat med varandra, med golvet och med väggen. Det är väldigt stabilt och jag tror inte jag hade märkt någon skillnad med något annat material i stommarna. Bor du i närheten är du såklart välkommen att svänga förbi och känna eller provhoppa på den
Fredricsons säljer till privatkunder på fredag eftermiddagar.
I inlägg 14 här har jag skrivit om att göra lådor till kök på enkelt vis ( dvs ej sinkade) https://www.byggahus.se/forum/kok/230949-hur-tillverkar-man-overfalsade-luckor-lador.htmlSkooda skrev:
Eftersom dy bygger för verktyg och inte för ett kök är det lämpligt att skala upp dimensionerna, speciellt botten bör ej vara masonite.
Med det sagt gjorde jag själv mina lådor mycket enklare, för att det är bra nog i sammanhanget, går fortare, är kraftigt och lättare att montera på de expansionsbeslag jag använde. Lådorna jag beskriver på länken är inte tänkta för expansionsbeslag utan för att glida på sidostyckena mot träet i stommen
Redigerat:
Dessa kanske om de klarar viktkravet, http://www.ebay.de/itm/SO-TECH-Schw...hash=item51f52dd1d9:m:mgI7EvGB9EeoI1WLCdiTfuQDaniel_N skrev:
Hur mycket bygger dessa reglar i bredd? Dvs hur många mm ska jag lämna på var sida om lådan?Daniel_N skrev:Använder dessa: [länk]
100kr/st, 100% utdrag. Skenorna har flikar under lådan vilket jag gillar. Kraftiga och stryktåliga. Tillverkas av Taiwanesiska king slide. Riktigt bra o stryktåliga, framförallt prisvärda. Finns finare för möbler med ännu mjukare gång, automatisk stängning med mera, men dessa är utmärkta här tycker jag.
Ät det fortfarande samma beslag med samma tillverkare ?
Bygger platsbyggd garderob och ska ha riktigt stora lådor i den (ca B85xD65xH30).
Tänkte sätta sådana Biltemabeslag längs nedre delen av lådornas sidor. De ska klara 40 kg så hoppas det ska duga för en låda med, säg, 15 par skor eller dyl.
Något annat särskilt att tänka på v g montering av dem? Medföljande skruvar ok? Ska montera direkt i reglar som utgör garderobens stomme. Har dock inte bestämt material ännu men vill helst att det ska vara furu och/eller plywood.
Kommer inte ihåg vad de bygger, runt 10mm skulle jag tro, köp o kolla.Lattjo-Snickaren skrev:Hur mycket bygger dessa reglar i bredd? Dvs hur många mm ska jag lämna på var sida om lådan?
Ät det fortfarande samma beslag med samma tillverkare ?
Bygger platsbyggd garderob och ska ha riktigt stora lådor i den (ca B85xD65xH30).
Tänkte sätta sådana Biltemabeslag längs nedre delen av lådornas sidor. De ska klara 40 kg så hoppas det ska duga för en låda med, säg, 15 par skor eller dyl.
Något annat särskilt att tänka på v g montering av dem? Medföljande skruvar ok? Ska montera direkt i reglar som utgör garderobens stomme. Har dock inte bestämt material ännu men vill helst att det ska vara furu och/eller plywood.
Vet ej om det är samma tillverkare.
Skruvarna var inget vidare. Men om du inte ska använda dem så kolla noga att ersättningsskruvens skalle inte är för stor så att den tar i expansionsrörelsen eller på annat sätt är i vägen.
Inom kort visade sig vara typ 5 år i detta fallet. Och jag gjorde inte ens fönstret själv. Men nu finns det och ska snart monteras - och då kommer smygen att sticka lika långt ut i rummet på både fönster till höger och vänster!Daniel_N skrev:Först lite uppreglat på siporexväggen o sen 18mm OSB på det som verktygstavla. Ni kan fråga men jag tänker inte svara på varför smygen sticker olika långt ut i rummet på höger o vänster fönster.....Klart att båda fönsterna är monterade lika djupt i väggen...Bra nog i sammanhanget dock, nytillverkar ett fönster på högersidan inom kort o sätter då det på rätt ställe och sen stämmer smygarna också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Kanske kan slänga med en bild på hur de stått emot tidens tand? Sist hade jag fullt upp med att dregla över alla hyvlar..och all plats där man skulle kunna ställa fler maskiner..
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Platsbyggda garderober från 60-talet. Kan man byta till snygga och funktionella?
Inredning -
Snygg infästning av platsbyggda hyllor i kök?
Byggmaterial & Byggteknik -
Måla gamla platsbyggda köksluckor
Kök -
Platsbyggda blomlådor
Trädgård allmänt -
Platsbyggda verktygshurtsar, inspired by Daniel_N
Verktyg, Maskiner & Fordon