Hej! Jag har ett 40-talskök där jag har överfalsade köksluckor. nu har jag byggt om bänkstommen under diskbänken med ikeastommar och är i färd med att klä in stommarna i furuplyfa och planhyvlade lister. Det jag behöver göra nu för att få samma stil som i det övriga köket är att skapa 1 kökslucka och 5 stycken draglådor i överfalsad stil. Har ni tips på vad för material och hur jag kan bygga dem?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Du måste ha en fyllning i ramen mellan masonitskivorna annars så blir masoniten konkav.
Klassiskt hade man pappremsor på högkant, ser ut som en bikaka.
Frigolit går lika bra, stryk lim på hela ytan.
Protte
Klassiskt hade man pappremsor på högkant, ser ut som en bikaka.
Frigolit går lika bra, stryk lim på hela ytan.
Protte
Tack alla för svar!
vad för tjocklek hade du på skivorna?SBH skrev:
tittar man på mina gamla skåpsluckor så är det ett tunt lager Masonit, sedan lite tjockare furu och sedan ett tunt masonitlager till. Menar du att det funkar lika bra med frigolit emellan?prototypen skrev:
Du menar den sammanlagda tjockleken av de två ytterskikten och fyllningen?fahlis skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Gör en ram av trä, tjocklek = färdig tjocklek minus två masonit,bredd är lämpligt med 40 mm. Yttermått lite större än färdig lucka, behöver bara sitta ihop med häftklammer i hörnen.
kapa till frigolit eller tretex så det fyller ut hålet i ramen, tjockleken är viktig.
Limma på en masonit på var sida (kräver egentligen en limpress)(vanligen en koloss på något ton)
Renkapa till rätt yttermått och fräs falsen.
Enkelt eller hur, luckorna blir starka, lätta och relativt tåliga mot vatten till skillnad mot MDF
kapa till frigolit eller tretex så det fyller ut hålet i ramen, tjockleken är viktig.
Limma på en masonit på var sida (kräver egentligen en limpress)(vanligen en koloss på något ton)
Renkapa till rätt yttermått och fräs falsen.
Enkelt eller hur, luckorna blir starka, lätta och relativt tåliga mot vatten till skillnad mot MDF
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Jag tänkte nu köpa en handöverfräs för att falsa kanterna. Tror ni att det räcker med en billig variant från Jula eller är det bättre att hyra en riktig maskin för en dag? Tycker att det är lite saftig att lägga över tusenlappen för en maskin som jag kommer att använda begränsat (antar jag).fahlis skrev:
Blir det inte pilligt med en cirkelsåg?
Luckor:
Jag föredrar MDF rakt igenom, med syrahärdande lack på blir vattenstänk inget problem. Kräver dock moderna blum-style gångjärn, med gamla gångjärn kommer skruven från kanten vilket är olämplig för mdf. 4+10+4mm mdf är lagom. Cellplast i mitten. Jag gillar bred ram, ca 70mm. Gör till övermått o formatsåga sen. För extra stabilitet gillar jag att göra ramen från ett stycke mdf, dvs ej som ihophäftade remsor utan jag sågar ut mitten på en 10mm mdf istället, ingen risk att remsorna bråkar i limpressen heller. Cellplasten skall vara ca 0,5mm tjockare än ramen. Du måste såga upp den till rätt mått själv i bandsåg. Köp 100mm tjock och såga remsor ur blocket. Köp ej cellplast i färdig tjocklek, den håller ej måttet tillräckligt bra. Var noga i detta moment, tjockleken måste bli precis rätt.
Fräs sen fals på vertikalfräs eller med handöverfräs. Falens djup o bredd bestäms av gångjärn o de andra luckornas utseende.
Lådor:
Tillverka ram i tex 9 eller 12mm björkplywood i bra kvalitet, inget skräp då får du svårt att få det bra. Behöver ej sinkas, använd istället bordssågen för att göra stående spår i de längsgående delarna, sen sågar du m samma såg ut motsvarande fals (bredd halva plywoodtjockleken, djup typ 1/3-1/2 av plywoodtjockleken), Gör fram o bakstycke exakt lika, men vid montering snurrar du bakstycket ett varv, vilket gör att det inte ligger kant-i-kant i bakkant utan på traditionellt sett är inskjuten något. Innan montage måste du såga spår för botten. Botten normalt i 3,2mm masonite, går bra att såga spår med 3,2mm sågklinga. Ställ in sågen och såga sidostycken+framstycke, sågdjup tyo 3-4mm eller så. Klyvanhållet ska registrera från det som ska bli ovansidan av styckena (dvs har du stycken på 70mm höjd, så ska klyvanhållet stå på ca 60mm, så får du 70-60-3=7mm material kvar under botten. Utan att ändra inställning på klyvanhållet höjer du nu klingan o sågar av bakstycket, på så vis blir allting samma höjd men du kan ändå skjuta in botten barkifrån.
Sätt ihop ramen m trälim och försänkta dyckert. Se till att ta bort lim som hamnar i spåret. Kryssmät.I med botten och spika fast upp i bakstycket. Tillverka sen lagom tjock front i mdf. Helt fäst m enbart skruv från insidan, men med tunna mdf får man limma istället.
Kolla också hur befintliga lådor ser ut, ibland har styckena olika höjd och är har mer eller mindre avrundade kanter, det är oftast lätt att kopiera. Plywooden kan också bytas ut mot riktigt trä, välja i så fall furu sidobrädor i bra kvalitet.
Jag föredrar MDF rakt igenom, med syrahärdande lack på blir vattenstänk inget problem. Kräver dock moderna blum-style gångjärn, med gamla gångjärn kommer skruven från kanten vilket är olämplig för mdf. 4+10+4mm mdf är lagom. Cellplast i mitten. Jag gillar bred ram, ca 70mm. Gör till övermått o formatsåga sen. För extra stabilitet gillar jag att göra ramen från ett stycke mdf, dvs ej som ihophäftade remsor utan jag sågar ut mitten på en 10mm mdf istället, ingen risk att remsorna bråkar i limpressen heller. Cellplasten skall vara ca 0,5mm tjockare än ramen. Du måste såga upp den till rätt mått själv i bandsåg. Köp 100mm tjock och såga remsor ur blocket. Köp ej cellplast i färdig tjocklek, den håller ej måttet tillräckligt bra. Var noga i detta moment, tjockleken måste bli precis rätt.
Fräs sen fals på vertikalfräs eller med handöverfräs. Falens djup o bredd bestäms av gångjärn o de andra luckornas utseende.
Lådor:
Tillverka ram i tex 9 eller 12mm björkplywood i bra kvalitet, inget skräp då får du svårt att få det bra. Behöver ej sinkas, använd istället bordssågen för att göra stående spår i de längsgående delarna, sen sågar du m samma såg ut motsvarande fals (bredd halva plywoodtjockleken, djup typ 1/3-1/2 av plywoodtjockleken), Gör fram o bakstycke exakt lika, men vid montering snurrar du bakstycket ett varv, vilket gör att det inte ligger kant-i-kant i bakkant utan på traditionellt sett är inskjuten något. Innan montage måste du såga spår för botten. Botten normalt i 3,2mm masonite, går bra att såga spår med 3,2mm sågklinga. Ställ in sågen och såga sidostycken+framstycke, sågdjup tyo 3-4mm eller så. Klyvanhållet ska registrera från det som ska bli ovansidan av styckena (dvs har du stycken på 70mm höjd, så ska klyvanhållet stå på ca 60mm, så får du 70-60-3=7mm material kvar under botten. Utan att ändra inställning på klyvanhållet höjer du nu klingan o sågar av bakstycket, på så vis blir allting samma höjd men du kan ändå skjuta in botten barkifrån.
Sätt ihop ramen m trälim och försänkta dyckert. Se till att ta bort lim som hamnar i spåret. Kryssmät.I med botten och spika fast upp i bakstycket. Tillverka sen lagom tjock front i mdf. Helt fäst m enbart skruv från insidan, men med tunna mdf får man limma istället.
Kolla också hur befintliga lådor ser ut, ibland har styckena olika höjd och är har mer eller mindre avrundade kanter, det är oftast lätt att kopiera. Plywooden kan också bytas ut mot riktigt trä, välja i så fall furu sidobrädor i bra kvalitet.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer